سایز نوشته:
رنگ نوشته:

برای نیمی از بانوان یائسگی در زمان ۵۰ سالگی رخ می دهد. ولی برای بعضی بانوان ( به ویژه بانوانی که سیگار می کشند) چند سال زودتر از ۵۰ سالگی و بعضی دیگر پس از ۵۰ سالگی (به سبب نژادی) یائسگی رخ می دهد.

هنگامی که تخمدان ها دیگر قادر به تخمک گذاری نباشند و یا پس از برداشت تخمدان ها به وسیله جراحی، یائسگی اتفاق می افتد.

بعضی بانوان تفاوتی در پیش از یائسگی و یا پس از آن حس نمی کنند لیکن بانوان دیگر خشکی مهبل، سوء هاضمه، اختلالات خواب، گر گرفتگی، تغییر خلق و خو و افسردگی را حس می کنند.

این ناراحتی های ناخوشایند به سبب کم شدن مقدار هورمون ها به ویژه هورمون استروژن است.

مطالعات نشان داده که استروژن سبب کم شدن کلسترول بد و زیاد شدن کلسترول خوب و کم شدن فیبرینوژن می گردد. کاهش استروژن بانوان را در خطر بیماری های قلبی و پوکی استخوان پس از یائسگی قرار می دهد. استروژن سبب جذب کلسیم می شود.

کمبود استروژن پس از یائسگی بانوان را بیشتر مستعد شکستگی استخوان، پوکی استخوان و نازک و باریک شدن استخوان ها و مبتلا به لنگی می نماید و چون اثرات و ناراحتی های دوران یائسگی برای تمام بانوان یکسان نیست، بنابراین یک برنامه غذایی و بهداشتی و موثر برای بانوان در دوران یائسگی لازم است.

به عقیده متخصصین برنامه ی درست غذایی، علائم و نشانه ها و ناراحتی های یائسگی را کم می کند. غذاهایی که دارای الیاف گیاهی زیاد و چربی اشباع شده کم و مملو از مواد و ویتامین های C وE  و B آنتی اکسیدان ها هستند علاوه بر این که ناراحتی های دوران یائسگی و خطرات بیماری های قلبی را  کم می کنند.

متخصصین بیماری های بانوان نه تنها استروژن را برای کم کردن علائم و نشانه های یائسگی تجویز می کنند، بلکه برای بیماری های دیگر مانند حواس پرتی، بیماری های قلبی و بیماری های مفاصل و استخوانی می دهند.

غذاهای بهبود دهنده ی یائسگی

۱-انار:

 

انار

 

این میوه ترش و شیرین بهشتی بهتر از استروزن نشانه های یائسگی را کم می کند. این میوه خوشمزه دارای مقادیر زیادی فیتواستروژن است. مطالعات نشان داده که فیتواستروژن مانند استروژن برای پیشگیری بیماری دوران یائسگی مفید و موثر است بدون عوارض استروژن.

انار بهترین میوه درمانی است که هم در دوران بارداری و هم دوران یائسگی مفید و با ارزش است روغن دانه انار بیش از میوه هر دیگر دارای فیتواستروزن است. به طور خلاصه انار تمام اثرات خوب استروژن را دارد بدون آن که عوارض جانبی داشته باشد.

 

۲-لوبیا سیاه:

 

لوبیا سیاه

 

خوردن این لوبیا جلوگیری از گرگرفتگی دوران یائسگی می نماید. این دانه ی پر خاصیت دارای مقادیر فیتواستروژن است. این لوبیا را می توان به سوپ یا سالاد افزود و خورد. در زنانی که گیاهخوار هستند علائم و نشانه های یائسگی کمتر اتفاق می افتد به ویژه کسانی که مقادیر زیادی سبزیجات لوبیا سیاه و لوبیاهای دیگر میخورند. دلیل این کمی نشانه ها وجود فیتواستروژن در این سبزیجات و دانه هاست. کم کردن نشانه های یائسگی از راه خوردن این سبزیجات و دانه ها بسیار بهتر است زیرا عوارض جانبی و گرفتاری به سرطان پستان را که استروژن ایجاد می کند ندارند.

۳-بذر کتان:

 

بذر کتان

 

یکی دیگر از دانه های نباتی که دارای فیتواستروژن است بذر کتان است که جلوگیری از نشانه های یائسگی می نماید. برای جلوگیری از عارضه ها بهتر است یک قاشق چایخوری بذر کتان کوبیده به سالاد و یا به غذای خود اضافه کنید.

۴-گردوها:

 

گردو

 

گردوها مقادیر زیادی روغن امگا۳ دارند که بسیار ماده غذایی مهمی است و برای حل مسائل بهداشتی زمان یائسگی، بیماری های قلب و جلوگیری از سرطان مفید است. گردوها برای هوش و حواس و خلق خوش در دوران پس از یائسگی بسیار مواد غذایی با ارزشی است.

منبع:
مجله ی پزشکی زندگی سالم
برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *