سایز نوشته:
رنگ نوشته:

با پیشرفت سن، استخوان های بدن ضعیف و پوک می شوند که روی هم می افتند و انسان به نظر کوتاه تر می رسد. متاسفانه این بیماری همیشه به این واضحی قابل دیدن نیست و ممکن است سال ها بدون آنکه نشانه و علامتی بدهد طول بکشد.

استخوان های بانوان تا ۲۵ سالگی محکم و قوی هستند. بدن کلسیم و سایر مواد معدنی را برای استحکام و تقویت استخوان ها مصرف می کند. هنگامی که به سنین ۳۰ سالگی می رسند هر سال مقداری از استخوان را از دست می دهند. پس از یائسگی و تغییرات هورمونی به قدری استخوان های ضعیف و پوک می شوند که حتی با سرفه کردن ممکن است یکی از دنده ها بشکند. ابتلا به پوکی استخوان ممکن است با افتادن و زمین خوردن سبب شکستگی لگن خاصره گردد. در سنین ۹۰ سالگی چه مردان و چه بانوان مبتلا به شکستگی لگن می شوند که ممکن است سبب مرگ آن ها گردد. خوشبختانه ممکن است با اطمینان خاطر به جنگ پوکی استخوان رفت و فاتح شد.

متخصصین اطمینان خاطر دارند که تغذیه خوب و تمرینات بدنی در دوران پیش از بلوغ، از پوکی استخوان  در دوران پیری جلوگیری می کند. تجربیات و آزمایشات نشان داده اند که تغذیه خوب و تمرینات ورزشی عاقلانه تر از رفتن به مطب پزشکان و داروخانه است.

 

غذاهای شفا دهنده پوکی استخوان

مواد غذایی زیر برای پیشگیری از پوکی استخوان، به کار می رود:

کلم، موز، پرتغال، ماست، گروه تمشک، شیر، بادام، سیب زمینی، چای، زردآلو، آووکادو، لوبیا، هویج، برنج سفید، ذرت، سبزیجات، آناناس، گوجه و آلو، نان گندم یا جو خالص و فلفل.

 

۱-چای:

 

چای

 

بانوان چای خور، استخوان های قوی تری نسبت به بانوانی که چای نمی نوشند دارند. به نظر می رسد مواد آنتی اکسیدانی در چای سیاه و چای سبز وجود دارد که از استخوان ها حمایت می کند. سعی کنید به جای نوشیدن قهوه و نشابه های گازدار چای بنوشید. در چای ماده ای وجود دارد به نام فلاونوئید که برای تقویت استخوان ها بسیار مهم است.

۲-نان گندم یا جو خالص:

این مواد غذایی دارای مقادیر زیادی منیزیوم است که برای سلامت استخوان ها خیلی لازم است و در حدود نیمی از منیزیوم بدن درون استخوان هاست و سبب استحکام استخوان ها می گردد. خوردن سبزیجات و دانه های نباتی منیزیوم را تامین می کنند.

سبزیجات دیگری که دارای منیزیوم هستند عبارتند از: خرفه و پونه.

 

۳-فلفل سیاه:

این ماده غذایی بیش از هر ادویه ی دیگر دارای چهار ماده ی شیمیایی است که از پوکی استخوان ها جلوگیری می کند.

 

۴-آلوی برقانی و گوجه:

این میوه ها چه تازه و چه خشک دارای مواد شیمایی (برون) هستند که برای تقویت استخوان ها وجذب کلسیم بسیار با اهمیت است. تجربیات نشان داده اند که آلوی خشک اثرات مثبتی بر روی استخوان ها در دوران یائسگی دارد، گردو، آلو و آووکادو دارای مقادیر زیادی (برون) هستند که برای استحکام استخوان ها لازم اند.

 

۵-آووکادو:

 

اووکادو

 

این میوه ی خوشمزه دارای ویتامین D است که برای استحکام استخوان ها ضروریست. بدن انسان اگر به اندازه کافی نور خورشید را دریافت کند. تولید ویتامینمی کند. برای افرادی که به هر علتی از رفتن در آفتاب خودداری می کنند، خوردن ۱۰ گرم آووکادو مقدار ویتامین D را تامین می کند.

منبع:
مجله ی پزشکی زندگی سالم
برچسب ها:
, ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *