بیماری های گربه؛ ۶ بیماری رایج گربه ها، علائم و درمان آن‌ها

گربه‌ها موجودات بامزه و زیبایی هستند. این پشمالوهای نرم در برابر بیماری‌های مختلف مقاومت خوبی دارند، ولی حتی سرسخت‌ترین آنها هم گاهی دچار بیماری های گربه می‌شوند و نیاز به رسیدگی و درمان پیدا می‌کنند. اگر دوستدار گربه‌ها هستید یا در منزل خود از این حیوانات نگهداری می‌کنید، این مقاله را دنبال کنید تا شما را با ۶ بیماری گربه، علائم و درمان آنها آشنا کنیم.

گربه1111 300x169 - بیماری های گربه؛ ۶ بیماری رایج گربه ها، علائم و درمان آن‌ها

۱. استفراغ

استفراغ کردن یکی از رایج‌ترین بیماری های گربه است که به دلایل متعددی رخ می‌دهد. استفراغ می‌تواند به‌خاطر خوردن ماده‌ای مسموم، ماده‌ای غیرخوراکی (مثلا نخ کاموا)، در اثر عفونت، بیماری‌های مجاری ادرار یا دیابت رخ بدهد. علائم استفراغ معمولا واضح و مشخص هستند. مثلا ریختن غیرقابل کنترل آب دهان یا عُق زدن. استفراغ مداوم باعث بی‌آب شدن بدن گربه‌تان می‌شود. پس در صورت وقوع این مشکل، سعی کنید سریع‌تر با دامپزشک صحبت کنید و اوضاع را برایش شرح بدهید. برای بررسی بهتر وضعیت، می‌توانید مقداری از استفراغ گربه را نزد دامپزشک ببرید.

۲. بیماری تحتانی دستگاه ادراری گربه (FLUTD)

برخی برآوردها نشان می‌دهد که حدود ۳ درصد از گربه‌هایی که دامپزشک آنها را معاینه می‌کند، دچار FLUTD یا بیماری تحتانی دستگاه ادراری گربه هستند. دلایل این بیماری هم متنوع است و یکی از انواع شایع بیماری های گربه به‌شمار می‌رود. این مشکل هم در گربه‌های مذکر و هم مؤنث رخ می‌دهد و بیشتر متوجه حیواناتی می‌شود که دچار اضافه‌وزن و چاقی هستند یا فقط غذای خشک مصرف می‌کنند.

استرس، تغییرات ناگهانی و وجود چند گربه در یک خانه باعث وقوع این بیماری می‌شود. درمان بیماری تحتانی دستگاه ادراری گربه وابسته به نوع آن است. برخی از علائم این مشکل به شرح زیر است:

تقلا و ناراحتی هنگام ادرار کردن؛
وجود خون در ادرار؛
ادرار کردن در مکان‌های غیرعادی؛
گریه کردن در هنگام ادرار؛
لیسیدن ناحیه ادراری (معمولا به خاطر درد در این ناحیه)؛
افسردگی؛
بی‌اشتهایی؛
استفراغ؛
بی‌آبی بدن.
ناتوانی گربه در ادرار کردن یک وضعیت اضطراری است. درصورتی‌که به وجود بیماری در مجاری ادراری گربه‌تان شک کردید سریعا به دامپزشک مراجعه کنید.
۳. وجود کَک در بدن گربه

یکی دیگر از مشکلات و بیماری های گربه دچار شدن به کَک است. اما این مشکل به‌سادگی درمان می‌شود. نشانه‌های ابتلا به کک شامل موارد زیر است:

وجود کَک روی پوست گربه (کک شبیه نقاط سیاه کوچک روی پوست ظاهر می‌شود)؛
خارش مداوم بدن؛
لیس زدن دائمی بدن؛
قرمز شدن و تحریک پوست؛
ریزش مو؛
عفونت‌های پوستی و ایجاد لکه‌های قرمز ملتهب روی پوست.
کک‌ها می‌توانند بیش از یک سال عمر کنند و درصورتی‌که گربه خود را درمان نکنید، امکان ابتلا به کم‌خونی در او بیشتر می‌شود. بنابراین بهتر است سریع‌تر این آلودگی را از بدن گربه رفع و از دچار شدن او به آلودگی‌های بعدی جلوگیری کنید. برای درمان باید با پزشک مشورت کنید. گزینه‌هایی که برای درمان وجود دارد، شامل این موارد است: داروهای خوراکی، داروهای موضعی، فوم و پودر.

۴. کرم های نواری

یکی دیگر از شایع‌ترین بیماری های گربه وجود کرم‌های نواری در روده کوچک آن است. طول کرم‌های نواری می‌تواند به حدود ۷۰ سانتی‌متر هم برسد. کرم‌های نواری بلند هستند اما به بخش‌های مختلف تقسیم می‌شوند و معمولا با خروج از بدن به صورت بلند و یک‌سره ظاهر نمی‌شوند بلکه به قطعات کوچک‌تر تقسیم شده و بخش‌بخش از روده کوچک خارج می‌شوند. احتمال دارد که علائم ابتلا به کرم‌های نواری نامحسوس باشد، اما استفراغ و کاهش وزن از جمله علائم محسوس آن هستند.

رایج‌ترین راه تشخیص وجود کرم‌های نواری در روده گربه، بررسی مدفوع، جای خواب یا مقعد آن است. کرم‌های بلند معمولا زمانی از مقعد گربه خارج می‌شوند که در حال استراحت یا خوابیدن است. اگر دیدید که موادی مانند دانه‌های سفید برنج یا کنجد از گربه خارج می‌شود باید بدانید که به‌احتمال زیاد دچار کرم نواری شده است.

برای درمان این نوع از بیماری های گربه می‌توان از تزریق آمپول، داروهای خوراکی یا موضعی استفاده کرد. یادتان باشد که وجود کرم‌های نواری در بدن گربه‌ها معمولا به‌خاطر بلعیدن کَک‌ها است. بنابراین همیشه قبل از اینکه به سراغ درمان کرم نواری بروید، بهتر است کک را از بدن گربه پاک‌سازی کنید.

۵. اسهال

عوامل متعددی می‌توانند موجب اسهال در گربه‌ها شوند؛ غذای مسموم، عفونت، انگل‌های روده، حساسیت، بیماری کبد، سرطان و… . مدفوع شُل، آبکی و مایع از نشانه‌های اسهال است. بنا به علت بیماری، اسهال یک روز، یک هفته تا ماه‌ها به‌طول می‌انجامد. درصورتی‌که گربه شما به اسهال مبتلا شده است، باید مقادیر زیادی آب تمیز مصرف کند تا بدنش دچار بی‌آبی نشود. سپس غذای گربه را ۱۲ تا ۲۴ ساعت بردارید و اگر اسهال بیش از یک روز به‌طول انجامید، او را نزد دامپزشک ببرید. اگر استفراغ، مدفوع سیاه و خونی، تَب، بی‌حالی، کم‌اشتهایی یا دشواری در مدفوع کردن گربه مشاهده کردید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

۶. مشکلات چشم

یکی دیگر از بیماری های گربه هم مشکلات چشمی است. ورم ملتحمه، آب‌مروارید، زخم قرنیه، ویروس‌ها، التهاب، زخم و آسیب، آب سیاه، بیماری‌های شبکیه و… از جمله مشکلات چشمی در گربه‌ها است. نشانه‌های بروز مشکلات چشمی در گربه شامل این موارد است: آبریزش چشمی، سفید یا قرمز شدن خط چشم و پلک، چنگ زدن و پنجه کشیدن به چشم، افزایش ترشح از چشم‌ها، قِی کردن چشم و وجود قی در اطراف چشم‌ها، وجود یک پرده پلک‌مانند در چشم.

شاید شما بتوانید علت بیماری های گربه را تشخیص بدهید، اما برای درمان، کاری از دست شما برنخواهد آمد؛ پس بهتر است سریع‌تر به دامپزشک مراجعه کنید.

با حمایت از صفحه زندگی سالم از زندگی و سلامت خود حمایت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا