گیاهان کاهش دهنده قند خون را بشناسیم.

شنبلیله:

 

hlife.1 3 300x242 - گیاهان کاهش دهنده قند خون را بشناسیم.

 

۱۵ تا ۱۵۰ گرم پودر دانه شنبلیله خیسانده در آب موجب کاهش قند خون ناشتا و بعد از غذا می شود.

 

خارمریم:

 

hlife.3 300x225 - گیاهان کاهش دهنده قند خون را بشناسیم.

 

ماده موثر آن سیلی مارین نام دارد که تجویز آن به مقدار ۲۰۰ میلی گرم ۳ بار در روز موجب کاهش مختصر قند خون ناشتا و چربی های خون می شود.

 

پیاز و سیر:

پیاز و سیر باعث افزایش میزان انسولین در خون می شوند هر چقدر مصرف این مواد بیشتر باشد، قند خون بیشتر کاهش می یابد. مصرف قرص های سیر به میزان ۲۴۰۰ میلی گرم در روز به مدت ۳ ماه قند خون را مختصر کاهش می دهد. ترکیبات فعال گوگردی مانند آلیل پروپیل دی سولفید موجود در پیاز و اکسید آلیل موجود در سیر در کاهش قند خون نقش اصلی دارند.

 

سیاه گیله:

 

hlife.2 2 - گیاهان کاهش دهنده قند خون را بشناسیم.

 

در ایران تنها یک گونه از قره قات وجود دارد که آن هم در جنگل های تالش و نواحی مرطوب رشد می کند که در زبان محلی به آن سیاه گیله می گویند. این میوه را می توان هم به صورت تازه و هم خشک شده مصرف نمود و یا در تهیه انواع مرباها و دسر به کار برد. برگ های این گیاه در طب سنتی برای درمان بیماری دیابت استفاده می شود.

 

چای سبز:

بسیاری از خواص چای سبز مربوط به ماده ای به نام کاتچین است که فعالیت آنتی اکسیدانتی آن بسیار بالا است. مصرف روزانه ۵/۱ گرم پودر چای سبز خشک موجب کاهش مختصر قند خون در بیماران دیابتی می شود. مقدار توصیه شده برای بیماران دیابتی مصرف ۲ فنجان چای دم کرده در روز است.

 

خیار تلخ:

 این میوه شبیه کدوی زگیل دار است و در نواحی گرمسیری مانند آمازون، آفریقای شرقی و آسیا رشد می کند و در آمریکای جنوبی به عنوان غذا و دارو کشت می شود. میوه تازه آن سیز رنگ دیده می شود و با رسیدن به رنگ نارنجی-زرد تبدیل می شود. میوه خیار تلخ حاوی ماده ای شبیه انسولین است و مصرف روزانه حدود ۶۰ گرم شیره این گیاه به کاهش مختصر قند خون منجر می شود.

 

هندوانه ابوجهل:

هندوانه ابوجهل یا خربزه روباه یکی از گیاهان دارویی متعلق به خانواده خیارها و کدوها است. در طب سنتی در بسیاری از کشورها از جمله ایران تجویز میوه این گیاه جهت کاهش قند خون متداول است. میوه این گیاه بسیار سمی است و مصرف زیاد آن باعث اسهال خونی و در نهایت مرگ می شود. تجویز مقدار ۱۰۰ میلی گرم ۳ بار در روز هندوانه ابوجهل به مدت ۲ ماه برای بیماران دیابتی نوع ۲ موجب کاهش مختصر میزان قند خون ناشتا می شود.

 

دم کرده گزنه:

 

hlife.4 300x211 - گیاهان کاهش دهنده قند خون را بشناسیم.

 

گزنه در طب سنتی ایران به عنوان یک داروی کاهنده گلوکز خون معرفی شده است. عصاره برگ گزنه می تواند یک نقش حفاظتی در برابر افزایش میزان قند خون و تخریب سلول های پانکرانس داشته باشد.

 

کلپوره همدانی یا مریم نخودی همدانی:

مصرف عصاره این گیاه به مقدار ۱۲۵ میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن به مدت ۶ هفته قند خون را مختصرا کاهش می دهد.

 

توجه:

مصرف این گیاهان و گیاهان دارویی دیگر توسط بیماران دیابتی تحت هیچ شرایطی نباید بدون نظر پزشک انجام شود. چون ممکن است برای فرد عوارض جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا