روز جهانی سرطان ” من هستم و خواهم بود”

سرطان چیست

سرطان بیماری است که از تکثیر غیر طبیعی سلول های بدن شروع می شود. بدن انسان از میلیون ها سلولی ساخته شده است که با یکدیگر گروه بندی شده تا بافت ها و اندام های مختلف را بسازند. ژن های داخل هر سلول به آن دستورهای لازم را صادر می‌کنند. گاهی اوقات این دستورات در یک سلول مبهم و مغشوش بوده و سلول رفتار غیر طبیعی دارد و پس از مدتی گروهی از سلول های غیر طبیعی می توانند در خون یا سیستم ایمنی گردش کرده یا تبدیل به توده یا تومور بدخیم یا سرطان شوند. در واقع سلول های بدن در طی یک روند تنظیم یافته از بین میروند و سلول های جدید جای آنها را می‌گیرند گاهی اوقات این روند طبیعی از تنظیم خارج شده و سلول های فرسوده از بین نمی روند و تشکیل توده ای را می‌نمایند که می‌توانند تبدیل به تومور بدخیم یا سرطان شوند.


بیشتر بخوانید : آگاهی از سرطان معده


نامگذاری روز جهانی سرطان

روز جهانی سرطان تنها زمانی است که به بهانه آن جهان می تواند علیه اپیدمی سرطان، یکپارچه شود. این روز هر سال در ۴ فوریه (۱۵ بهمن ماه) در سراسر دنیا گرامی داشته می شود. هدف از آن حفظ جان انسانها از میلیونها مرگ و میر قابل پیشگیری به واسطه سرطان از طریق ارتقاء سطح آگاهی، آموزش درباره سرطان و ترغیب دولتها و افراد در سراسر جهان برای انجام اقدامی علیه این بیماری است.

شعار ” من هستم و خواهم بود” برای روز جهانی سرطان در سال ۲۰۱۹ در نظر گرفته شده است و بیانگر این است که هر فرد می تواند سهم خود را برای کاهش بار جهانی بیماری سرطان انجام دهد. از آنجائیکه سرطان زندگی فرد مبتلا را به طرق مختلف تحت تأثیر قرار می دهد، تمام مردم توانایی انجام فعالیتهای گوناگون در این زمینه را برای کاهش تأثیر سرطان بر زندگی افراد، خانواده ها و جوامع دارند.

2df05ffc a4e6 4fc3 9378 a75242e7220d - روز جهانی سرطان " من هستم و خواهم بود"

روز جهانی سرطان فرصتی برای بازتاب این است که شما چه کاری در این زمینه می توانید انجام دهید، بنابراین برنامه ریزی کنید و آن را به انجام برسانید. در روز جهانی سرطان فرصت آزمودن راهکارهای کنترل سرطان را داریم. هدف همه ما اطمینان از این است که افراد کمتری مبتلا شوند و افراد بیشتری بطور موفقیت آمیز درمان شوند و همچنین افراد مبتلا کیفیت زندگی بهتری در طول درمان و بعد از آن داشته باشند.

تغییر نگرش و تغییر باورهای غلط نسبت به سرطان

باور غلط ۱نیازی به صحبت کردن در مورد سرطان نیست. در حالی که باید در مورد راه‌های جلوگیری و مبارزه با آن صحبت کرد.

واقعیتصحبت کردن در مورد سرطان و علائم و نشانه‌های هشداردهنده آن ضروری است.

باور غلط ۲: سرطان هیچ علامت و نشانه‌ای ندارد.

واقعیت: بسیاری از سرطان‌ها علائم و نشانه‌های هشداردهنده‌ای دارند که می‌تواند منجر به تشخیص زودرس آن شود.

باور غلط ۳: هیچ راهی که از بروز سرطان جلوگیری کنند وجود ندارد.

واقعیت: با پیش گرفتن استراتژی سالم خوردن، سالم زیستن و دوری از رفتارهای پر خطر بسیاری از سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند.

سعید کرامت

علاقمند به حوزه استارتاپ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا