رفع و درمان درد بخش میانی و بالای کمر

درد های ستون فقرات که در نزدیکی سینه احساس می شوند و همچنین درد های بخش میانی کمر که مربوط به قفسه سینه هستند، شاید چندان شایع نباشند. البته در قیاس با دردهای تحتانی کمر و گردن درد! با این حال این مشکل هم مثل دردهای دیگر کمر باید مورد توجه قرار بگیرد و علائم و روش های درمان آن مشخص شوند.

درد بخش میانی کمر احتمال بروز تقریبا یکسانی در میان افراد مختلف دارد. یعنی افراد جوان، پیر، زنان و مردان تقریبا به یک اندازه درگیر این بیماری هستند. جالب است بدانید که دردهای میانی کمر زندگی افراد زیادی را تحت تاثیر قرار می دهد. تقریبا ۳۵ درصد از جمعیت در هر سال با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند. این آماری است که نشریه پزشکی BMC منتشر کرده است.

تحقیقات نشان می دهد که افراد در سنین نوجوانی بیشتر در معرض ابتلا به این نوع دردهای کمر هستند. علتش هم استفاده از کوله پشتی است. خیلی از نوجوان ها دفتر و کتاب و وسایل دیگرشان را در داخل کوله پشتی می گذارند و حمل می کنند. همین مسئله باعث می شود که کمر هر روز مجبور باشد وزن زیادی را تحمل کند. پس دور از انتظار نیست که در چنین شرایطی، بخش هایی از کمر تحت تنش قرار گرفته و دچار درد شود.

 

بخش سینه ای ستون فقرات (Thoracic Spine) چیست؟

 

thoracic spine pain 2 238x300 - رفع و درمان درد بخش میانی و بالای کمر

بگذارید ابتدا نگاهی به ستون فقرات سینه ای داشته باشیم و ببینیم درد این بخش از ستون فقرات دقیقا چطور احساس می شود؟ درد ستون فقرات سینه ای به شکلی است که شما آن را در قسمت پشت کمر احساس می کنید. خیلی ساده است. از پایین ستون فقرات که شروع کنیم، اول از همه دنبالچه را داریم که در قسمت باسن قرار دارد. بعد مهره ها شروع می شوند. ۵ مهره اول مهره های کمری هستند. مهره های بعدی که دوازده عدد هستند، به نام مهره های سینه ای شناخته می شوند. در بالای آن ها هم ۷ عدد مهره گردن داریم و بعد هم جمجمه.

مهره شماره یک سینه ای جایی است که گردن تمام می شود. یعنی همان جایی که قفسه سینه شروع می شود. تقریبا می شود گفت در همان ارتفاعی که شانه ها قرار گرفته اند. مهره شماره ۱۲ سینه ای هم انتهای قفسه سینه قرار دارد. یعنی درست قبل از اینکه گودی انتهای کمر شروع شود.

قفسه سینه از ۱۲ عدد دنده تشکیل شده است. هر کدام از این دنده ها به یک عدد استخوان ستون فقرات متصل هستند. پس مهره شماره یک سینه ای که به آن نام T1 را داده اند، اولین مهره سینه ای و مفصل اولین دنده قفسه سینه از بالا است. به همین شکل، مهره دوم یعنی T2 مفصل دنده دوم است و الی آخر. آخرین دنده هم به مهره T12 که آخرین مهره سینه ای است متصل می شود. بعد از مهره T12، اولین مهره کمری قرار دارد که L1 نام دارد.

بیشترین بخش ستون فقرات را بخش سینه ای تشکیل داده است. به دلیل بزرگی این بخش، آن را به دو بخش بالایی و پایینی تقسیم کرده اند تا بررسی و تشخیص ها دقیق تر و راحت تر شود.

علت بروز درد در بخش میانی کمر چیست؟

دلایل مختلفی وجود دارد که می تواند باعث درد های ستون فقرات شود. یکی از عوامل ایجاد درد، فشار و تغییرات مکانیکی است. وقتی در بخش سینه ای ستون فقرات یا بخش گردنی مهره ها دچار مشکل شوند، ممکن است در بخش سینه ای درد احساس شود. گاهی هم درد در این بخش از ستون فقرات ناشی از مشکلات دیگر در بخش های دیگر بدن است. مثلا ممکن است مشکل از روده و معده، اندام های داخلی دیگر، سیستم های قلبی- ششی و یا کلیه ها باشد، که به شکل درد در بخش سینه ای ستون فقرات بروز کرده است. به علاوه تراکم پایین استخوان (پوکی استخوان) و ملوپاتی (التهاب نخاع گردنی و علائمی که همراه آن ایجاد می شود) می توانند باعث درد های ستون فقرات در نواحی میانی شوند.

از جمله چیزهایی که عوامل و زمینه چنین دردهایی را ایجاد می کند، شغلی است که به آن مشغول هستید. به طور مثال اگر کارتان به شکلی است که مجبور هستید یک کار یا فعالیت را به طور مرتب تکرار کنید یا اینکه لازم است مرتبا خم و راست شوید، یا در حالت هایی خمیده که به کمر فشار زیادی وارد می شود مدت درازی بمانید، مطمئنا بیشتر در معرض خطر ابتلا به این درد هستید.

در مورد زمینه های ابتلا به دردهای میانی کمر باید گفت که افرادی که قبلا دچار آسیب دیدگی شده اند یا کسانی که مشکلات اسکلتی و عضلانی دیگر دارند، احتمال بیشتری دارد که به این درد مبتلا شوند. یکی دیگر از مشکلاتی که احتمال درد های میانی کمر را زیاد می کند، سرفه کردن است. بیماری هایی که باعث می شوند شما مرتبا سرفه کنید مثل آسم، باعث وارد شدن فشار زیاد به ستون فقرات می شوند. این مسئله به نوبه خود می تواند اختلال در عملکرد دنده ها و حتی شکستگی مهره ها را به همراه داشته باشد که هر دو نهایتا به صورت درد در بخش میانی ستون فقرات خودشان را نشان می دهند .

thoracic spine pain 4 768x512 720x480 - رفع و درمان درد بخش میانی و بالای کمر

نحوه خوابیدن هم تاثیر زیادی بر روی کمر درد دارد. درد میانی کمر هم از این قضیه مستثنی نیست. مثلا افراد بزرگسال به طور کلی از این نظر در معرض خطر بیشتری قرار دارند چون که موارد زیادی پیش می آید که به افراد بزرگسال به صورت لم داده یا نیمه نشسته می خوابند. این نوع حالت های بدن برای ستون فقرات خوب نیستند و در نتیجه احتمال کمر درد را افزایش می دهند.

کمردردهایی که بیشتر مردم تجربه می کنند مربوط به گردن و بخش تحتانی کمر است. به همین دلیل توجه کمتری به درد های میانی کمر شده است. همین مسئله باعث شده که تحقیقات و بررسی های کمتری در مورد بخش سینه ای ستون فقرات انجام شود. نتیجه این است که روش های درمانی محدود تری هم برای رفع این نوع مشکلات وجود دارد.

سعید کرامت

علاقمند به حوزه استارتاپ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا