زندگی سالم > سلامتی > بیماری ها > انواع سر درد، علت ها و درمان
سایز نوشته:
رنگ نوشته:

سردرد یکی از شایعترین مراجعات پزشکی است که اکثر مردم آن را فارغ از سن، جنسیت و نژاد در زندگی خود تجربه می کنند. انواع مختلفی از سردردها وجود دارد که می توانند علائم، دلایل و معالجات متفاوتی داشته باشند. بیشتر سردردها یک ناراحتی موقتی هستند و با مراقبت از خود می توانند از بین بروند ، اما برخی از انواع سردرد می توانند چیزی جدی تر را نشان دهند. امروز در مجله اینترنتی زندگی سالم به بررسی انواع سر درد و راه های معالجه آن ها میپردازیم.

 

درد سردرد می تواند در یک یا هر دو طرف سر ایجاد شود و از یک نقطه کانونی و مکان خاص می تواند به کل سر منتقل شود. انواع متداول سردرد شامل سردرد تنشی ، میگرن و سردرد سینوسی است. استرس ، خستگی ، گرسنگی ، فشار چشم ، سر و صدا یا نور زیاد از عوامل اصلی ایجاد سردرد است. بیشتر سردردها خفیف و کوتاه مدت است و دلیلی برای نگرانی نیست. با این حال ، سردرد شدید یا غیرمعمول می تواند نشانه ای از یک بیماری زمینه ای یا حتی یک وضعیت تهدید کننده زندگی باشد که نیاز به مراقبت های اضطراری دارد.

علل و علائم سردرد چیست؟

انواع مختلف سردرد را می توان با توجه به علت آنها طبقه بندی کرد:

سردردهای اولیه

سردردهای اولیه شامل سردرد تنشی ، میگرنی وسینوسی است. آنها در اثر مشکلاتی در ساختارهای حساس به درد در سر ایجاد می شوند مانند رگ های خونی در سر و گردن ، بافت هایی که مغز را احاطه می کنند و اعصاب در مغز ایجاد می شود. پوست سر ، سینوس ها ، دندان ها و ماهیچه ها و مفاصل گردن نیز می تواند باعث درد سر شود.

سردرد تنشی

شایع ترین نوع سردرد است. این بیماری اغلب مربوط به استرس است و معمولاً به دلیل عضلات در شانه ها ، گردن ، پوست سر و فک شما ایجاد می شود. سردرد تنشی معمولی به عنوان درد خفیف تا متوسط و یا فشار در هر دو طرف سر توصیف می شود که گاهی با سفتی عضلات در گردن و شانه همراه است.

میگرن

کمتر از سردردهای تنشی است اما معمولاً شدیدتر است. تصور بر این است که آنها یک اختلال در اعصاب و رگ های خونی در مغز هستند و می توانند توسط محرک های خاص تنظیم شوند. میگرن معمولی به عنوان درد متورم در یک طرف سر توصیف می شود و اغلب با اختلالات بینایی همراه است.

سردرد سینوسی

همراه با احساس درد و فشار دور چشم‌ها، روی گونه‌ها و پیشانی به همراه آبریزش و یا گرفتگی بینی و حتی در بعضی موارد تب و لرز است. این نوع سردرد اکثرا ناشی از التهاب سینوسی است.

 

برخی از سردردهای اصلی می توانند توسط عوامل روزمره ی زندگی ایجاد شوند، از جمله:

خوردن غذاهای خاص (به ویژه غذاهای فرآوری شده حاوی نیترات و مونو سدیم گلوتامات )

کمبود خواب یا تغییر درالگوی خواب

وعده غذایی نامناسب و نامنظم (بعضی اوقات ، سردرد ممکن است ناشی از کمبود یک ماده مغذی خاص ، به ویژه منیزیم و ویتامین های خاص B باشد. کمبود مواد مغذی می تواند ناشی از رژیم غذایی بی کیفیت ، زمینه های سوء جذب و یا سایر شرایط پزشکی باشد.)

فشار عصبی

*سردردهای ناشی از الکل یا مواد موجود در برخی غذاها به عنوان سردردهای سمی نیز شناخته می شوند.

 

سردردهای ثانویه

سردرد ثانویه یک علامت بیماری یا وضعیت سلامتی است که اعصاب حساس به درد سر را فعال می کند. علل احتمالی بسیاری از سردردهای ثانویه وجود دارد که برخی از آنها عبارتند از:

تشکیل غیر طبیعی رگهای خونی مغز (ناهنجاری شریانی)

کم آبی

مسائل مربوط به دندانپزشکی

عفونت گوش (گوش میانی)

افزایش فشار داخل جمجمه (از جمله نتیجه ایجاد مایعات در اطراف مغز (هیدروسفالی)

برخی از داروهای مورد استفاده در درمان سایر اختلالات

استفاده بیش از حد از داروهای تسکین دهنده درد ، که می تواند منجر به سردرد مجدد شود

مننژیت

و…..

تشخیص و درمان

اگر سردرد ناگهانی اتفاق بیفتد، به طور پیوسته بدتر شود یا بعد از مراقبت از خود از بین نرودh، باید از پزشک معالج استفاده شود. یا همچنین اگر سردردها بیشتر از حد معمول رخ می دهند ، شدیدتر از حد معمول هستند یا از فعالیت های عادی روزانه جلوگیری می کنند.

پزشک تاریخچه پزشکی شما را مرور می کند و ممکن است آزمایش های جسمی و عصبی را انجام دهد تا علت سردرد را تشخیص دهد.

توصیه های مراقبت از خود برای کاهش فراوانی ، مدت یا شدت سردرد شامل موارد زیر است:

از مواردی که می دانید می تواند باعث سردرد شما شود ، خودداری کنید. (به عنوان مثال: شکلات ، گوشتهای فرآوری شده)

نوشیدن آب به طور مرتب در طول روز

وعده های غذایی را از دست ندهید یا تأخیر نکنید

سعی کنید سیگار نکشید

از تنگ کردن چشم خود جلوگیری کنید ، به عنوان مثال با نگاه کردن به یک صفحه برای مدت طولانی

در یک اتاق تاریک و ساکت دراز بکشید

کمپرس های گرم و سرد متناوب را روی پیشانی یا پشت گردن خود قرار دهید

از کسی بخواهید گردن، پوست سر ، پشت سر و شانه ها را به آرامی ماساژ دهد

یک استراحت گرم داشته باشید.

آموزش در مورد شناخت و مدیریت محرک های سردرد ، مدیریت استرس ، تکنیک های آرامش ، تمرینات نفس گیر عمیق ، بیو فیدبک ، یوگا ، طب سوزنی و فیزیوتراپی نیز ممکن است کمک کند.

 

برچسب ها:
, ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *