کبد چرب؛ هر آنچه باید راجع به کبد چرب بدانید.

بدن در بسیاری از مناطق چربی را برای انرژی و به عنوان عایق ذخیره می کند. کبد تا حدی از چربی تشکیل شده است. اما اگر چربی موجود در کبد خیلی زیاد باشد، ممکن است باعث ایجاد بیماری کبد چرب شود.

در بعضی از بیماران، کبد چرب ممکن است با التهاب کبدی و مرگ سلولهای کبدی (استاتات هپاتیت) همراه باشد. آسیب رسیدن به کبد باعث ایجاد اختلال در عملکرد از بین بردن سموم و ایجاد صفرا برای دستگاه گوارش می شود. وقتی کبد نتواند این وظایف را به طور مؤثر انجام دهد، فرد را در معرض خطر ابتلا به سایر مشکلات در بدن قرار می دهد.

چاقی و دیابت نوع ۲ به شایع ترین علت بیماری جدی کبد در بسیاری از کشورها تبدیل شده است. تغییرات رژیم غذایی و ورزش منظم روشهای اصلی مدیریت بیماری کبد چرب هستند. با این حال ، ممکن است برخی از افراد برای معالجه بیشتر به پزشک مراجعه کنند. با مجله اینترنتی زندگی سالم همراه باشید.

 

انواع کبد چرب

۱.کبد چرب ساده: کبد وظایف بسیاری را انجام می دهد، از جمله پردازش مواد مغذی جذب شده از روده ، و کنترل سطح گلوکز، چربی و پروتئین موجود در خون. سلول سالم کبد چرب حاوی یک هسته مرکزی و توزیع یکسان قطرات چربی در سلول است.

11 300x237 - کبد چرب؛ هر آنچه باید راجع به کبد چرب بدانید.

۲.استئاتوهپاتیت الکلی :(NAFLD) در NAFLD ، سلولهای کبدی چربی اضافی را جمع می کنند، فرایندی که به عنوان استئاتوز شناخته می شود. همچنین چربی می تواند از رژیم غذایی جذب شود ، در کبد ساخته شود یا توسط بافت چربی (چربی) مقاوم به انسولین آزاد شود. بیش از ۳۰ درصد بیماران در این مرحله ممکن است دچار عارضه در مرحله بعد نیز شوند.

2 300x89 - کبد چرب؛ هر آنچه باید راجع به کبد چرب بدانید.

۳.استئاتوهپاتیت غیر الکلی (NASH): اگر چربی انباشته شده باعث ایجاد استرس و آسیب به سلولهای کبدی شود، استئاتوهپاتیت غیر الکلی ایجاد می شود. سلولهای کبدی که قبلاً ورم کرده، بیشتر متورم می شوند و می میرند، و باعث آلودگی کبد می شوند. جای زخم (برآمدگی) روی کبد هنگامی رخ می دهد که فیبرهای کلاژن سلولهای مرده را جایگزین می کنند. بیش از ۲۰ درصد افراد دارای این مرحله از کبد چرب به سیروز کبدی نیز دچار می شوند.

3 300x104 - کبد چرب؛ هر آنچه باید راجع به کبد چرب بدانید.

۴.سیروز کبدی: در طی سالها یا دهها سال ، سلولهای کبدی مرده شکسته می شوند و مانع از عملکرد کبد می شوند. این بیماری می تواند به نارسایی کبد منجر شود.

4 300x99 - کبد چرب؛ هر آنچه باید راجع به کبد چرب بدانید.

سن، جنس و ژنتیک همه در خطر ابتلا به NAFLD و NASH نقش دارند. اما عوامل خطر اصلی چاقی و دیابت و همچنین سایر ویژگیهای سندرم متابولیک از جمله فشار خون بالا و مقاومت به انسولین است.

 

راه های تشخیص و علائم این بیماری

در بسیاری از موارد ، بیماری کبد چربی اتفاقی تشخیص داده می شود، وقتی آزمایش خون اندازه گیری آنزیم های کبدی به دلایل دیگر انجام می شود. اگر یک روش تصویربرداری نشان دهد که کبد شما بزرگ شده است، متخصص کبد شما ممکن است به بیماری کبد چرب غیر الکلی شک کند. روش دیگر نمونه گیری از کبد است که معمولا با تزریق یک سوزن نازک از طریق پوست شکم (از راه پوست) و داخل کبد انجام می شود. علائم ظاهری این بیماری شامل احساس خستگی و بی حالی مداوم، کاهش وزن، حالت تهوع، ضعف عمومی، درد در مرکز و یا سمت راست بخش بالای شکم، گیجی و سردرگمی است.

عوارض بیماری کبد چرب چیست؟

بیماری کبد چرب به طور بالقوه می تواند منجر به زخم کبدی بنام سیروز شود که می تواند تهدید کننده زندگی باشد و با مجموعه ای از علائم بسیار ناخوشایند همراه است. این علائم شامل درد شکم و تورم ، ضعف ، کاهش وزن ، کاهش اشتها ، خارش پوست ، زرد شدن پوست و چشم ، کبودی و خونریزی آسان و تورم پا از جمله موارد دیگر است.

برای جلوگیری از سیروز ، اجرای تغییرات سبک زندگی که پزشک توصیه می کند بسیار مهم است.

راه های درمان

برخی از افراد تصمیم می گیرند برنامه های غذایی خاصی مانند رژیم غذایی گیاهی یا رژیم مدیترانه ای را دنبال کنند. متخصص تغذیه اغلب می تواند به فرد کمک کند تا یک برنامه رژیم غذایی سفارشی ایجاد کند که مناسب سلیقه ها، علائم و وضعیت سلامتی آنها باشد. علاوه بر این دستورالعمل های اساسی، برخی از غذاهای خاص ممکن است به ویژه برای مبتلایان به بیماری کبد چرب مفید باشد. این مواد غذایی عبارتند از:

سیر

سیر در بسیاری از رژیم های غذایی اصلی است و ممکن است مزایایی برای افراد مبتلا به بیماری کبد چرب ایجاد کند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ در تحقیقات پیشرفته زیست پزشکی نشان داد که مکمل های پودر سیر به کاهش وزن بدن و چربی در افرادی که بیماری کبد چرب دارند کمک می کند.

اسیدهای چرب امگا ۳

مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ سطح چربی کبد و لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) کلسترول را در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی بهبود می بخشد.

اگرچه تحقیقات بیشتری برای تأیید این یافته ضروری است ، اما خوردن غذاهایی که اسیدهای چرب امگا ۳ زیاد باشند ممکن است به کاهش چربی کبد کمک کند. این مواد غذایی عبارتند از: ماهی سالمون، گردو، دانه کتان.

قهوه

نوشیدن قهوه برای بسیاری از افراد یک مراسم صبحگاهی است. با این حال ، این ممکن است مزایای فراتر از پشت سر گذاشتن انرژی برای افراد مبتلا به بیماری کبد چرب ایجاد کند. قهوه بدون کافئین باعث کاهش آسیب کبدی و التهاب در نمونه هایی که رژیم غذایی حاوی مقادیر زیادی چربی ، فروکتوز و کلسترول را داشتند ، می شود.

کلم بروکلی

خوردن انواع سبزیجات کامل برای افراد مبتلا به بیماری کبد چرب مفید است. با این حال ، کلم بروکلی یکی از سبزیجاتی است که فرد مبتلا به بیماری کبد چرب باید جدی آن را در رژیم غذایی خود لحاظ کند.

چای سبز

استفاده از چای برای اهداف دارویی روشی است که هزاران سال برمی گردد. بررسی سال ۲۰۱۵ در ژورنال جهانی معده ، نشان می دهد که چای سبز ممکن است به پایین آمدن چربی خون و در کل بدن کمک کند. یکی از مطالعات شامل کاهش میزان چربی در کبد در افرادی که ۵ تا ۱۰ لیوان چای سبز در روز مصرف می کردند ، گزارش شده است. چای سبز چندین آنتی اکسیدان مانند کاتچین را فراهم می کند که ممکن است به بهبود بیماری کبد چرب کمک کند.

گردو

خوردن گردو نتایج آزمایش عملکرد کبد را در افراد مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی بهبود می بخشد.

پروتئین سویا یا آب پنیر

بررسی سال ۲۰۱۹ در مجله Nutrients نشان داد که پروتئین سویا و آب پنیر باعث افزایش چربی در کبد می شوند. نتایج یک بررسی در این بررسی نشان داد که چربی کبد در زنان مبتلا به چاقی که ۶۰ گرم پروتئین آب پنیر را هر روز به مدت ۴ هفته می خورند ، ۲۰ درصد کاهش یافته است.

 

جلوگیری

برای کاهش خطر ابتلا به بیماری کبد چرب یک رژیم غذایی سالم را انتخاب کنید. یک رژیم غذایی مبتنی بر گیاه را انتخاب کنید که سرشار از میوه ، سبزیجات ، غلات کامل و چربی های سالم باشد.

وزن سالم خود را حفظ کنید. اگر اضافه وزن دارید یا چاق هستید ، تعداد کالری را که هر روز می خورید کاهش دهید و بیشتر ورزش کنید. اگر وزن سالم دارید ، با انتخاب یک رژیم غذایی سالم و ورزش کردن ، آن را حفظ کنید.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا