آلزایمر و امید به زندگی و چشم انداز بلند مدت در بیماران

همانطور که در پست های قبلی به بیماری آلزایمر و کلیات آن اشاره کردیم ؛ این عارضه پیش رونده , نوعی بیماری است که موجب تحلیل رفتن مغز شده و دارویی برای درمان آن کشف نشده است. برای به دست آوردن اطلاعات بسیار خوب در این باره توصیه می کنیم مطلب هر آنچه که باید درباره ی آلزایمر بدانیم را مطالعه کنید.

در این پست قصد داریم به بررسی چشم انداز بلند مدت و امید به زندگی در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر بپردازیم , پس با مجله اینترنتی زندگی سالم همراه باشید.

unnamed 300x225 - آلزایمر و امید به زندگی و چشم انداز بلند مدت در بیماران

در تصویر سمت چپ , برشی از مغز سالم و در تصویر سمت راست مغزی را که تحت تاثیر بیماری الزایمر قرار گرفته است را مشاهده می کنید.

 

میزان درگیر شدن هرکس با بیماری آلزایمر متفاوت است. در بعضی از افراد , این بیماری به آرامی پیشرفت می کند و عملکرد ذهنی فرد را برای چندین سال بصورت دست نخورده باقی می گذارد. در موارد دیگر , بیماری بصورت تهاجمی عمل کرده و به سرعت روی حافظه فرد تاثیر می گذارد.

در پایان , شدت این بیماری به حدی زیاد می شود که زندگی روزمره فرد مبتلا مختل شده و فرد برای ادامه ی زندگی خود به مراقبت و کمک مداوم دیگران احتیاج خواهد داشت.

بیماری آلزایمر همانطور که قبلا نیز گفته شد , شایع ترین علت زوال عقل در آمریکای امروزی است. براساس آمار منتشر شده توسط مرکز کنترل و پیشگیری بیماری , ۵ میلیون نفر از افراد آمریکایی به این بیماری مبتلا هستند. محققان و دانشمندان این بیماری را برای دهه های متمادی مورد بررسی قرار داده اند , اما در حال حاظر درمانی برای آن وجود ندارد.

هنگامی که علائم این بیماری در فردی شناسایی می شوند , کیفیت زندگی فرد مبتلا به آلزایمر و نیز افرادی که از او مراقبت به عمل می آورند به شدت اهمییت بیشتری پیدا خواهد کرد.

 

متوسط امید به زندگی چیست؟

میزان امید به زندگی برای هر فرد مبتلا به آلزایمر متفاوت است. متوسط امید به زندگی پس از تشخیص علائم این بیماری حدود ۸ تا ۱۰ سال است. در برخی موارد , امید به زندگی می تواند از ۳ سال تا ۲۰ سال برای افراد متفاوت باشد.

این بیماری می تواند به مدت چندین سال تشخیص داده نشود. در بعضی واقع , متوسط زمان بین شروع علائم این بیماری و تشخیص آن چیزی حدود ۲.۸ سال است.

 

درمان های موجود چقدر به میزان امید به زندگی افراد خواهند افزود؟

درمان مانع پیشرفت آلزایمر نمی شود. همچنین هنوز مشخص نیست که آیا درمان های موجود می توانند به طول عمر فرد مبتلا بیفزایند یا خیر. در نهایت , بیماری آلزایمر پیشرفت خواهد کرد و تاثیر خود را روی مغز و بدن به جای خواهد گذاشت. در حین پیشرفت بیماری , علائم بیماری و عوارض جانبی بدتر و بدتر خواهند شد.

با این حال , گفته می شود که برخی از دارو ها ممکن است حداقل برای مدت کوتاهی جلوی پیشرفت بیماری آلزایمر را بگیرند.

این درمان ها همچنین می توانند به کیفیت زندگی افراد مبتلا نیز بیفزایند و به کم کردن علائم بیماری کمک کنند. اگر به این بیماری مبتلا هستید و یا فردی را می شناسید که به این بیماری مبتلا شده , حتما باید درباره ی درمان های موجود با پزشک مشورت کنید.

 

چه عواملی بر طول عمر تاثیر می گذارند؟

یک مطالعه , چندین فاکتور مختلف که بر میزان امید به زندگی فرد مبتلا به آلزایمر تاثیرگذار هستند را شناسایی کرده است. این فاکتور ها شامل موارد زیر هستند :

  • جنسیت : یک مطالعه در سال ۲۰۰۴ نشان داد که مردان بطور متوسط تا ۴.۲ سال پس از زمان تشخیص بیماری زندگی می کردند. همچنین مشخص شد که زنان بطور متوسط , تا ۵.۷ سال پس از تشخیص بیماری به زندگی خود ادامه می دادند.
  • شدت علائم : افراد دارای نقص حرکتی قابل توجه , مانند سابقه سقوط از ارتفاع یا استعداد منحرف شدن از مسیرحرکتی , امید به زندگی کمتری دارند.
  • نارسایی های مغزی : این مطالعه همچنین ارتباط بین ناهنجاری های مغز و نخاع و طول عمر را به دانشمندان نشان داد.
  • سایر مشکلات سلامتی : مبتلایان به بیماری قلبی , افراد دارای سابقه حملات قلبی و افراد دیابتی طول عمر کمتری نسبت به دیگران داشتند.

 

ارتباط سن با آلزایمر چگونه است؟

سنی که فرد در آن مبتلا به آلزایمر می شود ممکن است بیشترین تاثیر را درامید به زندگی فرد داشته باشد. این بیماری , هرچه زودتر تشخیص داده شود , امید به زندگی فرد مبتلا بیشتر خواهد بود. محققان دانشکده بهداشت عمومی جان هاپکینز دریافته اند که میانگین زمان ادامه به زندگی پس از ابتلا به بیماری , برای افرادی که در سن ۶۵ سالگی بیماری آلزایمر در آنها تشخیص داده شده است حدود ۸.۳ سال است. متوسط امید به زندگی برای افرادی که بیماری در سن ۹۰ سالگی در آنها تشخیص داده شده است حدود ۳.۴ سال است.

 

مسیر هر شخص متفاوت است

هر فرد , تاریخچه سلامتی مختص به خودش را دارد. این تاریخچه سلامتی ارتباط مستقیمی با این موضوع که بیماری آلزایمر چگونه آن فرد را درگیر خواهد کرد دارد.

با این وجود , دانستن آمارها درباره ی امید به زندگی  و نحوه زندگی و تاثیر فاکتور سن , می تواند بسیار در این موضوع به افراد بیمار و دیگران کمک کند.

اگر سرپرست کسی که مبتلا به آلزایمر شده است هستید یا اخیراً بعنوان فرد مبتلا به آلزایمر شناخته شده اید , می توانید در زمینه ی شناخت عواملی که موجب پیشرفت بیماری می شوند شجاعت و قدرت لازم را پیدا کنید.

این آمار به شما کمک خواهد کرد تا با خانواده یا افرادی که از آنها مراقبت می کنید یا اینکه از شما مراقبت می کنند , برنامه خوبی برای مبارزه با این بیماری در نظر بگیرید.

 

کاری که اکنون می توانید انجام دهید

اگر مبتلا به بیماری آلزایمر هستید , با پزشک خود درباره ی اینکه چگونه ممکن است فاکتورهای ریسک و عوامل خطر این بیماری روی امید به زندگی شما تاثیر داشته باشند صحبت کنید.

با پزشک خود کار کنید تا بهترین روش های درمانی و بهترین سبک برای زندگی خود را بیابید.

اگر از فرد مبتلا به بیماری آلزایمر مراقبت می کنید , با پزشک فرد بیمار درباره ی روش های درمانی و تغییرات سبک زندگی که ممکن است به کند شدن سرعت رشد بیماری منجر شوند مشورت کرده و اطلاعات کسب کنید.

بیماری آلزایمر قابل درمان نیست , اما اقداماتی وجود دارد که می توانید برای کاهش عوارض ناشی از این بیماری انجام دهید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا