سنگ کلیه

سنگ کلیه چیست؟

kidneyWithStones 300x200 - سنگ کلیه

 

سنگهای کلیه قطعات سخت و سنگ ریز مانندی هستند که در یک یا هر دو کلیه به علت مقادیر زیادی از مواد معدنی خاص در ادرار تشکیل می شوند.
اما نکته ی حائز اهمیت این است که در صورت تشخیص به‌موقع، باعث آسیب دائمی به بدن نمی‌شود.

این سنگ ها از نظر اندازه و شکل متفاوت هستند. آنها ممکن است به اندازه یک دانه شن یا به اندازه نخود کوچک باشند. با این حساب، برخی از سنگ های کلیه به اندازه توپ های گلف بزرگ هستند. حتی ممکن است صاف یا فک باشد و معمولا زرد یا قهوه ای هستند.
سنگ های کوچک ممکن است به تنهایی از طریق دستگاه ادراری عبور کند و باعث درد نشود. سنگ های بزرگتر ممکن است در طول مسیر گیر کنند و جریان ادرار را مسدود کند و باعث درد شدید یا خونریزی شود.
اگر علائم این بیماری از جمله درد شدید یا خونریزی دارید، سریعا به دنبال درمان باشید. پزشک متخصص اورولوژی می تواند هرگونه دردی را درمان کرده و از بروز مشکلات بعدی مانند عفونت ادراری (UTI) پیشگیری کند.

علائم سنگ کلیه

• درد شدید در هر دو طرف کمر
• درد مبهم در معده که از بین نمی رود
• خون در ادرار
• حالت تهوع و استفراغ
• تب و لرز
• ادرار با بوی بد یا تیره

 


مقاله مرتبط:سوزش ادرار و دلایل آن


 

انواع سنگ کلیه

اکثر سنگ های کلیه یکی از چهار نوع اصلی سنگ های زیر هستند:
درمان سنگ کلیه معمولاً به اندازه ، محل قرارگیری و ساختار آنها بستگی دارد.

سنگ کلسیمی

رایج ترین سنگ های کلیه سنگهای کلسیمی هستند که شامل سنگهای اگزالات کلسیم و فسفات کلسیم می باشند. سنگهای اگزالات کلسیم بیشتر از سنگهای فسفات کلسیم یافت می شوند.

جالب است بدانید کلسیم موجود در مواد غذایی باعث افزایش خطر ابتلا به سنگهای اگزالات کلسیم نمی شوند. معمولا ، کلسیم اضافی که در استخوان و ماهیچه ها استفاده نمی شود به کلیه های می رود و با ادرار بیرون دفع می شود. وقتی این اتفاق نیفتد ، کلسیم در کلیه ها باقی می ماند و به سایر مواد زاید برای تشکیل سنگ کلیه می پیوندد.

سنگ اسید اوریکی

هنگامی که ادرار شما حاوی اسید زیادی است ، ممکن است سنگ اسید اوریک تشکیل شود. خوردن مقدار زیادی ماهی ، صدف و گوشت ممکن است اسید ادرار را در ادرار افزایش دهد.نوشیدن مایعات کم نیز یکی از دلایل تشکیل این نوع سنگ هاست.

سنگ ستراویتی

بعد از ابتلا به عفونت ادراری ، احتمال تشکیل سنگ های Struvite افزایش می یابند. آنها می توانند بطور ناگهانی توسعه یافته و به سرعت بزرگ شوند.

سنگ سیستینی

سنگ سیستینی ناشی از اختلالی به نام سیستینوری است که بصورت ارثی منتقل می شود. سیستینوری باعث می شود که اسید آمینه سیستین در کلیه و ادرار نشت کند.

 

چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به سنگ کلیه قرار دارند؟

مردان نسبت به زنان با احتمال بالاتری دچار سنگ کلیه می شوند. داشتن سابقه خانوادگی خطر ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می دهد.
از سوی دیگر،نوشیدن مایعات کافی کمک میکند تا از ابتلا به سنگ کلیه جلوگیری کنید.

 

عوارض سنگ کلیه چیست؟


عوارض سنگ کلیه بسیار کم است با این حساب اگر سنگ کلیه درمان نشود ، می تواند باعث موارد زیر شود:

  •  هماچوری یا خون در ادرار
  • درد شدید
  • UTI یا عفونت ادراری
  • از دست دادن عملکرد کلیه

در مقاله ی بعدی همراه ما باشید تا ازجدیدترین متود تشخیصی و درمانی سنگ کلیه مطلع شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا