سلول‌های سرطانی چطور رشد می‌کنند؟ (ویدیو دوبله فارسی)

همه‌ی ما زندگی را با یک سلول آغاز می‌کنیم. سپس آن سلول تقسیم می‌شه و ما دو سلول می‌شیم، سپس چهارتا، و بعد هشت تا. سلول‌ها به بافت‌ها، بافت‌ها به اعضا، و اعضا به آنچه ما را می‌سازد تبدیل می‌شه. این تقسیم سلولی، که با آن ما از یک سلول به ۱۰۰ هزار میلیارد سلول می‌رسیم، رشد نامیده می‌شه.

رشد به نظر چیز ساده‌ای میاد چون وقتی بهش فکر می‌کنیم، معمولا ذهن‌مان به یک چیزی مانند قد کشیدن، یا، بعدها در زندگی، پهن‌تر شدن، می‌ره، اما برای سلول‌ها رشد چیز ساده‌ای نیست. تقسیم سلولی یک رقص ظریف شیمیایی‌ست که تا اندازه‌ای خودانگیخته، و تا اندازه‌ای متاثر از گروه است. و در همسایگی ۱۰۰هزار میلیارد سلول، ممکن است گاهی چیزی غلط پیش بره. شاید مجموعه‌ی جداگانه‌ای از دستورالعمل‌های سلول، یا دی اِن اِی دچار یک اشتباه در نوشتار بشه، که ما نامش را جهش گذاشتیم.

بیشتر وقت‌ها سلول٬ متوجه اشتباه می‌شه و خودش را از کار می‌اندازه، یا سیستم عضو مشکل‌ساز را شناسایی می‌کنه و آن را پاکسازی می‌کنه. اما، اگر تعداد کافیِ جهش‌ها می‌تونن این خرابیِ بی‌خطر را دور بزنن، و سلول را تحریک کنند که بی‌پروا و بی‌ملاحظه تقسیم بشه. آن سلول سرکش دوتا می‌شه، بعد چهارتا، سپس هشت تا. در هر مرحله، فرمان‌های نادرست به سلول‌های زاده‌شده توسط سلول‌ اولیه منتقل می‌شن.

[su_highlight background=”#ffe1ba”]سرطان در اصل بیماری تقسیم کنترل نشده سلول‌ها است. پیشرفت و گسترش آن معمولاً با یک سری تغییرات در فعالیت تنظیم کننده‌های چرخه سلولی مرتبط است. به عنوان مثال، مهارکننده‌های چرخه سلولی، هنگامی که شرایط مناسب نیست، از تقسیم سلول‌ها جلوگیری می‌کنند، بنابراین فعالیت بسیار کم این مهارکننده‌ها می‌تواند باعث سرطان شود.[/su_highlight]

هفته‌ها، ماه‌ها، یا سال‌ها پس از اینکه آن سلول سرکش دگرگون شد، ممکن‌ست شما برای وجود یک توده در سینه‌تان نزد پزشک برید. دشواری در رفتن به دستشویی می‌تونه ناشی از وجود مشکل در روده‌هاتان باشه، دشواری در رفتن به دستشویی می‌تونه ناشی از وجود مشکل در روده‌هاتان باشه، یا پروستات‌تان، و یا مثانه‌تان. یا، یک آزمایش خون معمولی ممکن‌ست نشان‌دهنده‌ی تعداد زیادی گلبول سفید و یا مقادیر بالای آنزیم‌های کبدی باشد. پزشک براتون خبرهای بدی دارد: می‌تونه سرطان باشه.

سلول‌های سرطانی چطور رشد می‌کنند؟ شیمی‌درمانی چگونه با سرطان دست و پنجه نرم می‌کند (و عوارض جانبی پدید می‌آورد)؟ پاسخ در تقسیم سلولی نهفته است. جورج زیدان توضیح می‌دهد که چگونه رشد سریع سلولی نقطه‌ی قوت سرطان – و در عین حال نقطه‌ی ضعف آن است.

ترجمه و دوبله شده در وب سایت زندگی سالم

سعید کرامت

علاقمند به حوزه استارتاپ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا