رمان فارسی و رمان کلاسیک چه تفاوت هایی با هم دارند؟

اگر شما هم جزو افراد رمان خوان باشید که به دانلود کتاب به خصوص رمان فارسی و رمان کلاسیک علاقه دارند، بی شک تا کنون این سوال در ذهنتان مطرح شده است.

برای بررسی تفاوت های این دو نوع رمان بهتر است با تاریخچه پیدایش رمان فارسی و سپس ویژگی های رمان کلاسیک آشنا شوید تا این دو را با هم مقایسه کنید.

تاریخچه پیدایش رمان فارسی

اولین تاریخ پیدایش رمان فارسی و به طور کل رمان خوانی در ایران به چه زمانی بر می گردد و چه نویسندگانی برای اولین بار موفق شدند رمان خود را در ژانرهای مختلف چاپ کنند؟

هر چند که مدت های طولانی است که در ایران، سرزمینی با با سنت و فرهنگ اصیل، قصه گویی و داستان های پندآموز چه در قالب نظم و چه نثر رواج دارد اما این که این حکایات بتوانند در بستر رمان و رمان خوانی پیاده سازی شود، بسیار زمان برده است. شاید چیزی در حدود قرن ها و برای این که رد نخستین رمان فارسی را بگیریم نیاز است که در تاریخ ادبی ایران کنکاش کنیم.

در ابتدا آثار ادبی در دیار ما تنها از برخی جهات به رمان پهلو زده اند و شیوه نگارش آنها با رمان کلاسیک تفاوت های فاحشی دارد. در حالی که با وجود اگر واماهای زیادی خود را در این دسته از کتاب ها جای داده اند. این موضوع باعث شده است که تا این زمان بین محققان و صاحب نظران اختلاف عقیدتی وجود داشته باشد برای این که مشخص کنند، در واقع ابتدایی ترین و اولین رمان فارسی در ایران مربوط به چه سالی است.

هر کدام از این صاحب نظران بر اساس تفکر و اعتقاد خود یکی از این آثار را که هم اکنون هم طرفداران بسیاری در وب سایت های دانلود کتاب دارند، در دسته ای خاص برگزیده اند و اصرار دارند که این رمان ها، اولین رمان فارسی در کشور ما بوده است و مقاطع مختلفی را به عنوان نقطه آغازین رمان نویسی در ایران برشمرده اند.

برخی از این صاحب نظران، سمک عیار را اولین نقطه پیدایش رمان فارسی در ایران می دانند و آن را همرده با رمان کلاسیک در فرهنگ غربی می دانند. این رمان که در طی سه جلد نقل شده است دارای داستان ها و حکایات عامیانه ای است که با زبان شیرین و ساده فارسی نقل شده و سینه به سینه و در طول سده های زیادی یک عامل سرگرمی و در عین حال پندآموز برای مردم ایران زمین بوده است.

فرامرز بن خداداد بن عبدالله کاتب ارجانی شخصی بود که تمامی این حکایات را جمع آوری کرده و اگر بپذیریم که سمک عیار اولین رمان در تاریخ ایران بوده پس باید توجه داشت که این رمان قبل از تولد رمان کلاسیک در اروپا بوده است.

حال با یک جمع بندی کامل و جامع می شود این گونه بیان کرد که رسیدن به جواب این سوال که به راستی تاریخ اولین پیدایش رمان فارسی و فرهنگ رمان خوانی در ایران به چه زمانی بر می گردد، وابسته به تعاریف متفاوتی است که از رمان می شود و در کنار آن وابسته به میزان اغماض محققان در مقابل این آثار  است.

img1 1 720x432 - رمان فارسی و رمان کلاسیک چه تفاوت هایی با هم دارند؟

ویژگی های رمان کلاسیک

اگر شما هم همانند بسیاری از افراد بر این باور هستید که رمان کلاسیک مانند رمان فارسی قدیمی تنها به معنای رمان های قدیمی است که توسط نویسندگان اروپایی نوشته شده، در اشتباهید.

درست است که اولین چیزی که با شنیدن عبارت رمان کلاسیک در ذهن شما نقش می بندد، داستان ها و حکایات قدیمی در زمان کهن است اما بهتر است بدانید که رمان کلاسیک فقط شامل رمان های قدیمی نمی شود.

در غرب و کشورهای اروپایی کلمه کلاسیک در واقع به یک نوع مکتب ادبی گفته می شود که دارای اصول مهمی از قبیل آفرینش هنری و ادبی و همچنین تقلیدی از عقل گرایی و طبیعت است.

اگر بخواهیم تعریف ساده تر و صحیح تری را برای رمان کلاسیک به کار ببریم باید گفت که این نوع رمان ها داستان هایی هستند که بدور از توجه به زمان نقل آن ها، بهترین رمان ها از نظر منتقدان و خوانندگان جدی رمان در طول تاریخ بوده اند.

رمان های کلاسیک مانند رمان های فارسی مشهور از آثاری بودند که از آن ها به عنوان یک نمونه و الگو در داستان نویسی استفاده می شود و دانلود کتاب های رمان کلاسیک حتی در دنیای مدرن امروز هم بسیار پرطرفدار است.

هارپرلی در سال ۱۹۶۰ با چاپ رمان کشتن مرغ مقلد توانست یکی از بهترین رمان های کلاسیک در دنیا را به نام خود ثبت کند. او پس از چاپ این کتاب و سروصدایی که به پا کرد موفق به کسب بسیاری از جوایز همانند جایزه کتاب ملی در کشور آمریکا شود.

هارپر لی در این کتاب حوادثی که در زندگی خانواده و همسایگانش و دیگر اتفاقاتی که در بدو تولد او رخ داده است را بیان کرده است. این داستان دارای شخصیت هایی همچون یک دختر شش ساله و پدرش که یک وکیل درستکار است که با توجه به مسائل پرداخته شده در این کتاب مثل تجاوز و نابرابری در طی داستان، این کتاب در مدارس آمریکا به عنوان یکی از بهترین رمان های کلاسیک آموزش و تدریس داده می شود.

دانلود کتاب کشتن مرغ مقلد هارپرلی حتی در ایران نیز با استقبال زیادی مواجه شده و اکثر وب سایت هایی که انواع رمان فارسی یا انگلیسی را در اختیار خوانندگان می گذارند، این رمان کلاسیک را به لیست کتاب های خود اضافه کرده اند.

یکی از معروف ترین تاریخ شناسان آمریکایی در این باره می گوید: آتیکاس فینچ که شخصیت مهم رمان کلاسیک کشتن مرغ مقلد است، توانسته یکی از مهم ترین و ماندگارترین تصاویر را از فردی در ذهن ها باقی بگذارد که نقش مهمی در زمینه مبارزه با نژادپرستی آمریکا داشته است.

img2 1 720x456 - رمان فارسی و رمان کلاسیک چه تفاوت هایی با هم دارند؟

اگر به دنبال خواندن یک رمان کلاسیک بی نظیر هستید به جای رمان فارسی هستید، دانلود کتاب کشتن مرغ مقلد هارپرلی را از دست ندهید.

جمع بندی

دانلود کتاب موردنظر در هر زمینه ای که باشد از آن لحاظ کار سختی است که امروزه منابع معتبر و غیر معتبر با هم در آمیخته شده است و افراد نمی دانند که برای دانلود کتاب چه رمان و چه غیر رمان، باید به چه سایتی مراجعه کنند تا بتوانند به منابعی دسترسی پیدا کنند که اعتبار آن ها ثابت شده باشد.

برای همین به شما پیشنهاد می کنیم چنان چه قصد دانلود رمان اعم از رمان فارسی یا رمان کلاسیک یا را دارید از وب سایت های ایرانی مثل رمان بوک که منابع عظیمی از انواع رمان با انواع سبک را برای دانلود با کیفیت بالا در اختیار شما قرار می دهد، استفاده کنید.

همچنین در این بین جا دارد که وب سایت هایی همچون Novel-Ebook و ManyBooks را به دوستداران رمان های خارجی پیشنهاد دهیم که کیفیت محتواهای موجود در آن در حد وب سایت هایی همچون رمان بوک در ایران است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا