با آلرژی‌های رایج در کودکان آشنا شوید

آلرژی‌ها، واکنش بدن ما به یک ماده‌ی خارجی هستند. در واقع سیستم ایمنی بدن، ماده‌ی خارجی را آسیب‌زا در نظر گرفته و در برابر آن واکنش دفاعی نشان می‌دهد. زندگی کردن با آلرژی در تمام سنین سخت و آزاردهنده است و حتی ممکن است جان فرد را در خطر قرار دهد. از آنجایی که بیشتر حساسیت‌ها در کودکی شروع می‌شوند، لازم است والدین به علائم حساسیت کودکان توجه داشته باشند و در صورت تشخیص نشانه‌ی مرتبط با آلرژی، با یک پزشک متخصص آلرژی مشورت کنند. سامانه مشاوره پزشکی دکتر ساینا، امکان برقراری مشاوره پزشکی آنلاین یا تلفنی را ایجاد کرده است. برای دریافت مشاوره از متخصص آلرژی دکتر ساینا می‌توانید همین حالا از طریق سایت یا اپلیکیشن سامانه اقدام کنید.

اهمیت توجه به حساسیت کودکان

مدیریت علائم مرتبط با حساسیت یا پیشگیری از ایجاد واکنش‌های آلرژیک اغلب انرژی و وقت زیادی از افراد می‌گیرد. اما برای کودکان، این عارضه خطرناک‌تر و مشکل‌تر است. بچه‌ها معمولاً نمی‌توانند خودشان علائم حساسیت را تشخیص دهند و از عوامل حساسیت‌زا دوری کنند. بنابراین این وظیفه‌ی والدین است که نسبت به آلرژی کودک حساس باشند. ممکن است علائم حساسیت کودکان برای اولین بار در بدنشان ایجاد شود. بنابراین نیاز است که در صورت ایجاد شدن نشانه‌های آلرژی، با پزشک مشورت کنیم تا بررسی شود که آیا پای یک حساسیت در میان است یا کودک فقط دچار بیماری شده است.

rep20 img1 - با آلرژی‌های رایج در کودکان آشنا شوید

رایج‌ترین آلرژی‌ها در کودکان

معمولاً حساسیت کودکان در سنین بسیار کم خود را نشان می‌دهد. بعضی از این آلرژی‌ها با افزایش سن کودک یا رسیدن او به سن جوانی از بین می‌روند اما انواع خاصی از حساسیت‌ها تا پایان عمر همراه فرد باقی می‌مانند. رایج‌ترین دسته‌بندی آلرژی کودک سه گروه کلی را در برمی‌گیرد. این دسته‌بندی بر اساس عوامل ایجادکننده‌ی عارضه است:

آلرژی‌های پوستی

رایج‌ترین نوع حساسیت کودکان، آلرژی‌های پوستی هستند. معمولاً این واکنش‌های آلرژیک زمانی که کودک یک ماده‌ی خاص را لمس می‌کند ایجاد می‌شوند. البته ممکن است آلرژی‌های پوستی در واکنش به غذایی که کودک مصرف کرده است یا ماده‌ای که هوا وجود داشته است نیز به وجود بیایند.

پژوهش‌ها مشخص کرده‌اند که به شکل میانگین ۱۴ درصد از کودکان به آلرژی پوستی مبتلا هستند. نشانه‌های این آلرژی کودک شامل ایجاد شدن دانه روی پوست، اگزما، قرمز شدن، ملتهب شدن و یا خارش پوست می‌شود. توجه داشته باشید که اگزما بیشتر در نوزادان و کودکان کوچک دیده می‌شود. اگر افرادی در خانواده به آلرژی خاصی مبتلا هستند، احتمال درگیر شدن فرزندتان افزایش پیدا می‌کند.

آلرژی‌های فصلی

احتمالاً شما نیز درباره‌ی عارضه‌هایی مانند تب بهاره یا آلرژی فصلی شنیده‌اید. یکی از رایج‌ترین مدل‌های آلرژی کودک، آلرژی فصلی در نظر گرفته می‌شود. به طور میانگین سالانه ۵ میلیون کودک مبتلا به این عارضه در نظر گرفته می‌شوند. اکثر کودکان، بین سنین ۱۲ تا ۱۷ سال آلرژی فصلی را تجربه می‌کنند.

نشانه‌ها و علائم آلرژی فصلی باعث می‌شود کودک نتواند به خوبی بخوابد و در نتیجه پژوهش‌ها اثر این عارضه بر افت عملکرد درسی کودکان را اثبات کرده‌اند. نشانه‌های این مدل از حساسیت کودکان، شبیه به سرماخوردگی است و شامل عطسه، تنگی نفس، گرفتگی بینی و سرفه می‌شوند. ممکن است آلرژی فصلی باعث ایجاد آسم در کودکان شود.

rep20 img2 - با آلرژی‌های رایج در کودکان آشنا شوید

آلرژی‌های غذایی

با وجود اینکه در بین انواع حساسیت کودکان، آلرژی‌های پوستی و فصلی رواج بیشتری دارند، اما به آلرژی غذایی بیشتر پرداخته می‌شود زیرا عوارض و خطرات این عارضه شدیدتر است و حتی امکان دارد برای فرد خطر جانی داشته باشد. آلرژی غذا می‌تواند مسیر هوایی را دچار التهاب کرده و از ورود هوا به بدن جلوگیری کند.

کمتر از هفت درصد کودکان به یکی از مدل‌های آلرژی غذایی مبتلا هستند. معمولاً این مواد غذایی ۹۰ درصد آلرژی‌های غذایی را به وجود می‌آورند:

  • بادام‌زمینی
  • تخم‌مرغ
  • شیر (لاکتوز)
  • گندم
  • سویا
  • بادام درختی
  • ماهی
  • غذاهای دریایی

این امکان وجود دارد که کودک در ابتدا به ماده‌ی غذایی خاصی حساسیت نداشته باشد و در طول زمان آلرژی کودک عود کند.

نشانه‌های مهم آلرژی کودک

نشانه‌های حساسیت کودکان در بیشتر موارد، با شدت زیاد و به شکل آنی ایجاد می‌شوند و می‌توان علت ایجاد شدن این واکنش‌ها را حدس زد. اما در برخی مواقع، نشانه‌های آلرژی به آرامی در بدن کودک به وجود آمده و با گذشت زمان شدت پیدا می‌کنند. والدین باید این نشانه‌ها را در نظر داشته باشند:

  • قرمز شدن قسمتی از پوست و ایجاد احساس خارش یا ایجاد شدن دانه‌هایی روی پوست که به درمان‌های معمول پاسخگو نیست
  • کهیر زدن
  • علائمی مانند سرماخوردگی که مزمن هستند و بیشتر از دو هفته در بدن کودک دیده می‌شوند
  • خارش دائمی بینی و عطسه‌ی مداوم
  • آبریزش و خارش بینی و چشم
  • سوزش یا خارش دهان و گلو
  • سرفه کردن یا ناتوانی در تنفس
  • اسهال، گرفتگی شکم یا مشکلات گوارشی دیگر

آلرژی کودک می‌تواند باعث ایجاد مشکلات مختلفی برای فرزندمان شود. علائم آلرژی‌ها اغلب آزاردهنده و خطرناک هستند و نیاز است والدین علت ایجاد شدن آلرژی را تشخیص داده و آن را تحت کنترل درآورند. از آنجایی که مشورت با متخصص آلرژی بهترین راهکار برای بررسی حساسیت کودکان است، می‌توانید از سامانه اینترنتی دکتر ساینا برای دریافت مشاوره پزشکی آنلاین یا تلفنی کمک بگیرید. امکان دریافت مشاوره از متخصص آلرژی دکتر ساینا از طریق وب‌سایت و اپلیکیشن این سامانه وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا