پوکی استخوان و راه های درمان آن

استخوانهای بدن شما بافتهای زنده ای هستند که دائماً تجزیه می شوند و مواد جدیدی  را جایگزین خود می کنند. زمانی که دچار پوکی استخوان می شوید ، استخوان های شما سریعتر از آن که جایگزین شوند ، تجزیه می شوند. این باعث می شود که استخوان ها تراکم کمتری داشته باشند و متخلخل و شکننده شوند.

متخلخل شدن استخوان ها باعث ضعیف شدن آنها می شود و احتمال شکستگی آن ها را افزایش می دهد.

هیچ درمانی برای پوکی استخوان وجود ندارد ، اما روش های درمانی وجود دارد که به محض تشخیص این بیماری میتوانیم به منظور جلوگیری از گسترش آن استفاده کنیم .هدف از این درمان ها محافظت و تقویت استخوان های شما است.

روش های درمانی معمولاً ترکیبی از داروها و تغییر سبک زندگی هستند . این روش ها برای کمک به کاهش سرعت تجزیه استخوان توسط بدن و در بعضی موارد برای بازسازی استخوان استفاده می شوند.با مجله اینترنتی زندگی سالم همراه باشید تا در مورد این بیماری بیشتر بدانید.

علائم پوکی استخوان

مراحل اولیه پوکی استخوان هیچ علامت هشدار دهنده ای ایجاد نمی کند. در بیشتر موارد ، افراد مبتلا به پوکی استخوان تا زمانی که دچار شکستگی نشوند ، نمی دانند که این بیماری را دارند.

اگر پوکی استخوان باعث بروز علائمی شود ، برخی از علائم اولیه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • عقب رفتن لثه ها
  • قدرت گرفتن ضعیف
  • ناخن ضعیف و شکننده

اگر نشانه های این بیماری را ندارید اما سابقه خانوادگی پوکی استخوان دارید ، صحبت با پزشک می تواند به شما در ارزیابی خطر ابتلا به این بیماری کمک کند.

علل و عوامل خطر ایجاد پوکی استخوان

بیشتر افراد در اوایل ۲۰ سالگی بیشترین تراکم استخوان را دارند. با افزایش سن ، افراد استخوان قدیمی را با سرعت بیشتری در بدن خود جایگزین می کنند. به همین دلیل ، افراد مسن بیشتر در معرض خطر پوکی استخوان قرار دارند.

خانم ها نیز در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند زیرا استخوانهای آنها باریک تر از مردان است. با این حال هورمون استروژن که در زنان نسبت به مردان در سطوح بالاتری دیده می شود ، به محافظت از استخوان آن ها  کمک می کند.

زنانی که دوران یائسگی را سپری می کنند ، سطح استروژن را در آن ها کاهش میابد که همین امر باعث می شود استخوان ها سریعتر تجزیه شوند.

سایر عوامل خطرساز عبارتند از:

  • سیگار کشیدن
  • برخی از داروها مانند استروئیدها ، مهار کننده های پمپ پروتون و برخی داروهای تشنج
  • سوء تغذیه
  • بیماری های خاص ، مانند آرتریت روماتوئید (RA) و میلوم مولتیپل

پوکی استخوان شدید

بدون درمان مناسب ، پوکی استخوان می تواند بدتر شود. با نازک شدن و ضعیف شدن استخوان ها ، خطر شکستگی آن ها افزایش می یابد.

علائم پوکی استخوان شدید می تواند شامل شکستگی در اثر زمین خوردن یا حتی عطسه شدید یا سرفه باشد. کمر درد ، گردن درد ، یا کوتاه شدن قد نیز می توانند از علائم این بیماری باشند.

از دست دادن قد می تواند به دلیل شکستگی فشاری ایجاد شود. در واقع این اتفاق زمانی رخ می دهد که مهره های گردن یا کمر به قدری ضعیف باشند که تحت تاًثیر فشار طبیعی ستون فقرات بشکنند.این اتفاق علاوه بر کوتاه شدن قد، باعث ایجاد درد در ناحیه کمر و گردن نیز می شود.

اگر استخوان های شما در اثر عارضه پوکی استخوان بشکند ، مدت زمان بهبودی به عوامل زیادی بستگی دارد. این موارد شامل محل شکستگی ، شدت آن و همچنین سن و سابقه سلامتی شما می باشد.

imgfa ir 5fa549f444278 1 - پوکی استخوان و راه های درمان آن

رژیم غذایی پوکی استخوان

علاوه بر برنامه درمانی ، یک رژیم غذایی مناسب می تواند به تقویت استخوان های شما کمک کند.

برای حفظ سلامت استخوان ها ، باید مواد غذایی خاصی را در رژیم روزانه خود بگنجانید. مهمترین آنها کلسیم و ویتامین D است.

سایر مواد مغذی که سلامت استخوان را تقویت می کنند شامل پروتئین ، منیزیم ، ویتامین K و روی هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد یک برنامه غذایی مناسب ، با پزشک خود صحبت کنید. آنها می توانند در مورد رژیم غذایی به شما مشاوره دهند یا شما را به یک متخصص تغذیه ارجاع دهند.

درمان های طبیعی پوکی استخوان

از آنجا که داروهای پوکی استخوان می توانند عوارض جانبی داشته باشند ، ممکن است ترجیح دهید سایر روش های درمانی را به جای استفاده از دارو امتحان کنید.

چندین مکمل مانند شبدر قرمز ، سویا و کوهوش سیاه برای کمک به ارتقاء سلامت استخوان استفاده می شوند. با این حال ، قبل از استفاده از این مکمل ها ، حتما با پزشک خود مشورت کنید ، این کار باید به دو دلیل اصلی ایجاد شود:

۱.در این زمینه مطالعات اندکی صورت گرفته است و هنوز به طور قطعی اثبات نشده که استفاده از این مکمل ها برای درمان پوکی استخوان مؤثر است.

ا۲. این مکمل ها می توانند عوارض جانبی ایجاد کنند و یا همچنین با داروهایی که مصرف می کنید تداخل داشته باشند. با مشورت با پزشک ، شما مطمئن می شوید که مکمل های مصرفی عوارض جانبی ندارند.

داروهای پوکی استخوان

تهاجمی ترین راه برای جلوگیری از تجزیه اضافی استخوان ها ، مصرف داروهای تجویز شده برای این بیماری مانند داروهای ذکر شده در زیر است.

بیس فسفونات ها

بیس فسفونات ها متداول ترین داروهای پوکی استخوان هستند. این داروها  به طور معمول اولین درمانی هستند که برای زنانی که یائسه هستند توصیه می شود.

نمونه هایی از بی فسفونات ها عبارتند از:

آلندرونات (Fosamax) :  دارویی خوراکی است که باید به صورت روزانه یا یک بار در هفته مصرف شود.

ایباندرونیک اسید:  این دارو را می توانید ماهیانه به صورت قرص خوراکی مصرف کنید یا اینکه از طریق تزریق داخل وریدی ، چهار بار در سال  آن را دریافت کنید .

ریزدرونات (Actonel) : این دارو در دوزهای روزانه ، هفتگی یا ماهانه به صورت قرص خوراکی موجود است.

زولدرونیک اسید (Reclast) : این دارو از طریق تزریق داخل وریدی دریافت می شود و تزریق باید بین یک یا دو بار در سال انجام شود.

پادتن ها

دو داروی آنتی بادی  برای پوکی استخوان در بازار وجود دارد.

دنوزوماب (پرولیا)

این دارو به پروتئینی در بدن شما متصل می شود که در تجزیه استخوان نقش دارد. از این طریق روند تجزیه استخوان را کند می کند. همچنین به حفظ تراکم استخوان کمک می کند. دنوزوناب به صورت تزریق هر شش ماه یک بار مصرف می شود.

روموزوزوماب

آنتی بادی جدید روموزوزوماب به افزایش استخوان سازی کمک می کند. این دارو در آوریل سال ۲۰۱۹ توسط سازمان غذا و دارو   (FDA)تأیید شد. این ماده برای زنان یائسه که دارای خطر بالای شکستگی استخوان هستند در نظر گرفته شده است.

در کل این آنتی بادی برای زنانی تجویز می شود که :

  • عوامل خطر شکستگی استخوان دارند
  • سابقه شکستگی دارند
  • به سایر داروهای پوکی استخوان پاسخ نداده اند یا نمی توانند آنها را مصرف کنند

روموزوزوماب باید ماهی یک بار و تا ۱۲ ماه تزریق شود.

این دارو ممکن است خطر حمله قلبی ، سکته مغزی و بیماری های قلبی عروقی را افزایش دهد. اگر در یک سال گذشته دچار حمله قلبی یا سکته مغزی شده اید ، نباید روموزوزوماب را مصرف کنید.

داروهای مرتبط با هورمون

چندین دارو که دارای اثرات هورمونی هستند می توانند برای درمان پوکی استخوان تجویز شوند:

تعدیل کننده های انتخابی گیرنده استروژن (SERM)

تعدیل کننده های انتخابی گیرنده استروژن (SERM)  اثرات هورمون استروژن را برای حفظ استخوان ها ایجاد می کنند.

رالوکسیفن (Evista) یکی از انواع SERM ها است. این دارو به صورت قرص خوراکی روزانه مصرف می شود.

کلسی تونین

کلسی تونین هورمونی است که غده تیروئید آن را ایجاد می کند. این هورمون به تنظیم سطح کلسیم در بدن کمک می کند.

پزشکان از کلسی تونین مصنوعی برای درمان پوکی استخوان ستون فقرات در زنان خاصی که نمی توانند بیس فسفونات مصرف کنند ، استفاده می کنند.

هورمونهای پاراتیروئید (PTH)

هورمون های پاراتیروئید (PTH) میزان کلسیم و فسفات را در بدن کنترل می کنند. درمان با PTH مصنوعی می تواند رشد استخوان های جدید را تقویت کند.

دو گزینه مصرفی این دارو عبارتند از:

تری پاراتید (فورتئو)

آبالوپاراتید (تیملوس)

تری پاراتید باید روزانه مصرف شود و مصرف آن به صورت تزریق به خودی صورت میگیرد. با این حال ، این دارو گران است و به طور کلی فقط برای افرادی که پوکی استخوان شدید دارند و تحمل کمی نسبت به سایر روش های درمانی دارند ، تجویز می گردد.

آبالوپاراتید یکی دیگر از درمانهای هورمونی مصنوعی است که در سال ۲۰۱۷ مورد تأیید قرار گرفت. مانند تری پاراتید ، این دارو نیز به صورت تزریق روزانه در دسترس است . با این حال ، این نیز داروی پرهزینه ای است و به طور معمول برای افرادی که پوکی استخوان شدید دارند استفاده می شود .

هورمون درمانی

برای زنان در یائسگی ، هورمون درمانی – که به آن درمان جایگزینی هورمون نیز گفته می شود – یک گزینه درمانی به شمار می رود. اما به طور معمول ، پزشکان از آن به عنوان اولین خط دفاعی استفاده نمی کنند زیرا می تواند خطر ابتلا به موارد زیر را افزایش دهد:

  • سکته
  • حمله قلبی
  • سرطان پستان
  • لخته شدن خون

هورمون درمانی برای پیشگیری از پوکی استخوان نیز تأیید شده است .

این درمان می تواند شامل استروژن تنها ، یا استروژن همراه با پروژسترون باشد. درمان های هورمونی به صورت قرص خوراکی ، وصله پوستی ، تزریق و کرم در دسترس هستند. اما اغلب از قرص و وصله پوستی استفاده می شود.

قرص هایی که به صورت روزانه مصرف می شوند شامل موارد زیر است:

  • پرمارین
  • Menest
  • استراک

قرص هایی که باید هفته ای یک یا دو بار استفاده شوند:

  • کلیمارا
  • Vivelle-Dot
  • Minivelle

کلسیم و ویتامین D

حتی هنگامی که از داروهای ذکر شده در بالا استفاده می کنید ، پزشکان توصیه می کنند مقدار زیادی کلسیم و ویتامین D در رژیم غذایی خود دریافت کنید. به این دلیل که این ماده معدنی و ویتامین D با هم می توانند به روند از دست دادن استخوان کمک کنند.

کلسیم ماده معدنی اصلی استخوان ها است و ویتامین D به بدن کمک می کند کلسیم مورد نیاز را جذب کند.

غذاهای غنی از کلسیم شامل موارد زیر هستند:

  • محصولات لبنی
  • سبزیجات با برگ تیره
  • غلات و نان های غنی شده
  • محصولات سویا

هم اکنون غلات و آب پرتقال هایی که به آنها کلسیم اضافه شده است نیزموجود هستند.

انستیتوی ملی آرتروز و بیماری های اسکلتی و عضلانی و پوستی (NIAMS) توصیه می کند که زنان ۱۹ تا ۵۰ ساله و مردان ۱۹ تا ۷۰ ساله باید در روز ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم دریافت کنند.

این سازمان توصیه می کند زنان ۵۱ تا ۷۰ ساله و همه افراد بالای ۷۰ سال باید روزانه ۱۲۰۰ میلی گرم کلسیم دریافت کنند.

NIAMS همچنین توصیه می کند بزرگسالان زیر ۷۰ سال باید ۶۰۰ واحد بین المللی (IU) ویتامین D در روز دریافت کنند. بزرگسالان بالای ۷۰ سال نیز باید ۸۰۰ IU ویتامین D در روز دریافت کنند.

اگر از رژیم خود به اندازه کافی کلسیم یا ویتامین D دریافت نمی کنید ، می توانید مکمل هایی را برای اطمینان از دریافت مقدار توصیه شده مصرف کنید.این کار به جلوگیری از پوکی استخوان نیز کمک می کند.

imgfa ir 5fbcd7467351c 1 - پوکی استخوان و راه های درمان آن

تاثیر فعالیت بدنی در روند پوکی استخوان

ورزش به تقویت استخوان ها کمک می کند. فعالیت جسمانی به هرشکلی که باشد، کمک می کند تا روند تجزیه استخوان که در اثر افزایش سن به وجود می آید کند تر شود.علاوه بر آن فعالیت بدنی می تواند در بعضی موارد اندکی تراکم استخوان را نیز بهبود ببخشد.

ورزش می تواند به بهبود وضعیت و تعادل بدن کمک کند و همین میتواند خطر زمین خوردن را در فرد کاهش دهد. تعادل بیشتر به معنای زمین خوردن کمتر است و می تواند به معنی شکستگی کمتر باشد.

تمرینات قدرتی ، استخوان های بازو و ستون فقرات فوقانی را تقویت می کند.

ورزش هایی مانند پیاده روی یا آهسته دویدن و ورزش های هوازی نیز می توانند مفید باشند. این نوع ورزش ها می توانند به تقویت استخوان های پاها ، باسن و پایین ستون فقرات کمک کنند.

در پایان..

پوکی استخوان افراد بسیاری را در سراسر جهان درگیر می کند و اگرچه در حال حاضر درمانی برای آن وجود ندارد ، اما روش ها و داروهایی در دسترس هستند که می توانند اثرات ناشی از آن را کاهش دهند. داروهای تجویز شده ، هورمون درمانی و ورزش می توانند استخوان ها را تقویت کرده و باعث کندی روند تجزیه استخوان شوند.

اگر پوکی استخوان دارید ، با پزشک خود در مورد هر درمان و تغییر سبک زندگی احتمالی صحبت کنید. اینگونه می توانید بهترین برنامه درمانی را برای خود تدوین کنید که داروهای اختصاصی مورد نیاز و سبک زندگی مناسبتان را شامل شود.


برای اطلاع از اخبار بروز در حوضه سلامت و پزشکی , صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید.

محدثه کریمی

دانشجوی کارشناسی ژنتیک دانشگاه اصفهان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا