ویروس کرونا و پاسخ های سازمان بهداشت جهانی

ویروس کرونا چیست؟

کرونا ویروس‌ها خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که می‌توانند در حیوانات یا انسان‌ها موجب بیماری شوند. چندین کرونا ویروس‌ هستند که در انسان‌ها عفونت‌های جدی تنفسی ایجاد کرده‌اند که از سرماخوردگی تا بیماری‌های جدی از قبیل سندروم تنفسی خاورمیانه (MERS) و سندرم تنفسی حاد یا سارس (SARS) متغیر بوده‌اند. ویروسی که اخیراً کشف شده عامل بیماری کرونا ویروس COVID-19  است.

1800x1200 coronavirus 1 720x480 - ویروس کرونا و پاسخ های سازمان بهداشت جهانی

این COVID-19 چیست؟

بیماری COVID-19 بیماری عفونی است که اخیراً کشف شده است. این ویروس و بیماری جدید تا قبل از شروع شیوع بیماری در ووهان چین در دسامبر ۲۰۱۹ ناشناخته بوده است.

[aparat id=”zfQOb”]

علائم ویروس کرونا چیست؟

شایع‌ترین علائم COVID-19 تب ، خستگی و سرفه خشک است. برخی از بیماران ممکن است درد در بخش‌های مختلف بدن، آبریزش بینی،گرفتگی بینی، گلودرد یا اسهال داشته باشند. این علائم معمولاً خفیف هستند و به تدریج شروع می‌شوند. برخی از افراد به این ویروس مبتلا شده‌اند اما علائمی ندارند و احساس ناخوشی نمی‌کنند. اکثر افراد (حدود ۸۰درصد) بدون نیاز به درمان خاص بهبود می‌یابند. از هر ۶ نفری که مبتلا به COVID-19 می شوند، ۱ نفر به طور جدی بیمار می‌شوند و دچار سختی در نفس کشیدن می‌شوند. افراد مسن و افرادی مشکلات پزشکی اساسی مانند فشار خون بالا، مشکلات قلبی یا دیابت دارند، بیشتر احتمال دارد به بیماری جدی مبتلا شوند. حدود ۲ درصد از مبتلایان به این بیماری فوت شده‌اند. افراد مبتلایی که تب، سرفه و مشکل در تنفس دارند، باید به دنبال مراقبت پزشکی باشند.

ویروس کرونا چگونه منتشر می‌شود؟

افراد می‌توانند از طریق مبتلایان به ویروس COVID-19 مبتلا شوند. ممکن است به این ویروس مبتلا شوند.این ویروس از فرد به فرد و از طریق ذرات ریز آب بینی یا دهان که هنگام سرفه یا بازدم فرد مبتلا پخش می‌شوند، منتقل می‌شود. این ترشحات روی سطوح و اشیاء اطراف فرد می‌نشیند. افراد دیگر با لمس کردن این سطوح یا اشیاء با دست و سپس لمس چشم، بینی یا دهان خود، به این ویروس مبتلا می‌شوند. افراد همچنین با تنفس ذرات ریز آب منتشر شده از سرفه یا بازدم فرد آلوده به COVID-19 مبتلا می‌شوند. به همین دلیل  مهم است که با فرد مبتلا حداقل یک متر فاصله را رعایت کنید.

a9jsfj6z28yz - ویروس کرونا و پاسخ های سازمان بهداشت جهانی

سازمان بهداشت جهانی به تحقیقات در مورد نحوه‌های شیوع این ویروس کمک می‌کند و یافته‌های جدید را منتشر خواهد کرد

آیا ویروسی که موجب بیماری COVID-19 می‌شود می‌تواند از طریق هوا منتقل شود؟

بنا بر تحقیقاتی که تا به امروز انجام شده، ویروسی که باعث بیماری COVID-19 می‌شود، در اصل از طریق تماس با ذرات ریز تنفسی منتقل می‌شود تا ا طریق هوا. برای اینکه بهتر متوجه شوید جواب سوال قبلی را ببینید: «ویروس COVID-19 چگونه منتشر می‌شود؟

آیا ویروس کرونا می‌تواند از طریق فردی که علائمی ندارد منتقل شود؟

روش اصلی که این بیماری شیوع پیدا می‌کند، از طریق ذرات ریز آب است که توسط فردی که سرفه می‌کند در هوا پخش می‌شود. احتمال اینکه از بیماری را از فردی که مطلقا علائم COVID-19 ندارد بسیار پایین است. اما اکثر افراد مبتلا به ویروس COVID-19 علائم خفیفی را تجربه می‌کنند. به احتمال زیاد این مسئله در مراحل اولیه بیماری درست است. اما ممکن است بیماری COVID-19 را از فردی که مبتلاست و فقط سرفه خفیف دارد و احساس مریضی نمی‌کند، بگیرید. سازمان بهداشت جهانی به تحقیقات در مورد نحوه‌های شیوع این ویروس کمک می‌کند و یافته‌های جدید را منتشر خواهد کرد.

آیا ویروس کرونا از مدفوع فرد مبتلا به بیماری قابل انتقال است؟

به نظر می‌رسد که ریسک ابتلا به بیماری COVID-19 از طریق مدفوع فرد مبتلا بسیار پایین باشد. اما تحیقات اولیه نشان می‌دهد که ویروس می‌تواند در مدفوع برخی از مبتلایان وجود داشته باشد اما شیوع این بیماری از طریق مدفوع راه انتقال اصلی نبوده است. سازمان بهداشت جهانی به تحقیقات در مورد نحوه‌های شیوع این ویروس کمک می‌کند و یافته‌های جدید را منتشر خواهد کرد.به دلیل اینکه ریسک این مسئله وجود دارد، بهتر است دست‌های خود را مرتب بعد از رفتن به دستشویی و قبل از خوردن غذا بشویید.

برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا و مراقبت از خود چه کارهایی می‌توانم انجام دهم؟

gettyimages 1181575980 - ویروس کرونا و پاسخ های سازمان بهداشت جهانی

اقدامات مراقبتی برای همه

  • آخرین اخبار و اطلاعات در مورد همه‌گیری COVID-19 را در وبسایت سازمان بهداشت جهانی و منابع رسمی دنبال کنید. بیماری COVID-19 هنوز در چین افراد را آلوده می‌کند و در بعضی کشورها در حال گسترش است. بیشتر افرادی که مبتلا می‌شوند، کسالت مختصری پیدا می‌کنند و بهبود می‌یابند ولی برای برخی افراد دیگر می‌تواند بسیار جدی باشد. با رعایت دستورالعمل‌های زیر از سلامتی خود و دیگران محافظت کنید:
  • به صورت منظم و دقیق دستان خود را با محلول‌های ضدعفونی الکلی یا آب و صابون بشویید. چرا؟ زیرا شستن دست‌ها با آب و صابون یا استفاده از محلول‌های ضد عفونی الکلی، ویروس‌هایی که ممکن است روی دست‌های شما باشد را می‌کشد.
  • فاصله حداقل یک متری از هر فردی که عطسه یا سرفه می‌کند را حفظ کنید. چرا؟ زیرا وقتی کسی سرفه یا عطسه می‌کند، ترشحات ریزی را از دهان و بینی خود پخش می‌کند که ممکن است حاوی ویروس باشد. اگر فاصله را رعایت نکنید ممکن است آن ترشحات را تنفس کنید. که ممکن است فرد بیمار باشد و آن ترشحات حاوی ویروس COVID-19 باشند.
  • از لمس چشم‌ها، بینی و دهان خود خودداری کنید. چرا؟ زیرا دست‌ها سطوح زیادی را لمس می‌کنند و ممکن است آلوده به ویروس باشند که با این کار ویروس به چشم‌ها، دهان و بینی شما منتقل می‌شوند. از این طریق ویروس می‌تواند وارد بدن شما شده و شما را بیمار کند.
  • مطمئن شوید که شما و افراد نزدیکتان بهداشت تنفسی درستی دارید. به این معنی که هنگام عطسه یا سرفه، بینی و دهان خود را با آرنج خود یا دستمال بپوشانید و سریعا دستمال را در سطل زباله بیاندازید. چرا؟ زیرا ترشحات ویروس را منتقل می‌کنند. با داشتن بهداشت تنفسی درست، از اطرفیان خود در برابر ویروس‌هایی مثل سرماخوردگی، آنفولانزا و COVID-19 محافظت می‌کنید.
  • اگر احساس کسالت می‌کنید در خانه بمانید. اگر تب دارید، سرفه می‌کنید یا تنگی نفس دارید با تماس قبلی به پزشک معالج مراجعه کنید و از دستورات مقامات مسئول تبعیت کنید. چرا؟ زیرا مقامات مسئول از آخرین اطلاعات مربوط به وضعیت بیماری در منطقه شما مطلع‌اند. تماس قبلی به ارائه‌دهنده خدمات درمانی شما، اجازه می‌دهد تا شما را به مراکز درمانی صحیح هدایت کنند (در ایران می‌توانید با شماره ۱۹۰ تماس بگیرید). این کار از شما محافظت کرده و کمک می‌کند تا از انتشار ویروس و سایر آلودگی‌ها جلوگیری شود.
  • از آخرین پیشرفت‌ها در مورد COVID-19 با خبر باشید. از توصیه‌های پزشک خود، مقامات مسئول محلی و کارفرمای خود در مورد نحوه حفاظت از خود و دیگران در برابر COVID-19 پیروی کنید. چرا؟ زیرا مقامات مسئول کشوری و محلی از آخرین اطلاعات در مورد شیوع COVID-19 در منطقه شما مطلع‌اند. آنها در مورد آنچه مردم منطقه شما باید برای محافظت از خود انجام دهند، به بهترین شکل عمل خواهند کرد.

اقدامات حفاظتی برای افرادی که به مناطق شیوع ویروس کرونا (در دوهفته اخیر) سفر داشته‌اند

  • راهنمایی‌های ذکر شده در بالا را رعایت کنید (اقدامات حفاظتی برای همه).
  • اگر احساس ناخوشی کردید تا زمان بهبودی در خانه بمانید؛ حتی اگر علائم آن خفیف باشد همچون سردرد و آبریزش بینی خفیف. چرا؟ زیرا پرهیز از تماس با دیگران و عدم مراجعه به مراکز درمانی، به این مراکز اجازه می‌دهد مؤثرتر عمل کنند و به حفاظت شما و دیگران در برابر احتمال COVID-19 و سایر ویروس‌ها کمک می‌کند.
  • اگر به تب، سرفه یا مشکلات تنفسی دچار شدید، سریعا به پزشک مراجعه کنید چرا که این موارد ممکن است به دلیل عفونت تنفسی یا بیماری جدی دیگری باشد. قبل از مراجعه تماس بگیرید (در ایران با شماره ۱۱۵) و در صورتی که اخیرا سفری داشته‌اید یا با مسافرانی در تماس بوده‌اید، اطلاع دهید. چرا؟ زیرا تماس قبلی به کادر درمانی شما اجازه می‌دهد تا شما را به سرعت به مراکز درمانی صحیح هدایت کنند. همچنین این کار به جلوگیری از شیوع احتمالی COVID-19 و سایر ویروس‌ها کمک می‌کند.

چقدر احتمال دارد که به ویروس کرونا مبتلا شوم؟

  • احتمال ابتلا به این بستگی دارد که کجا زندگی می‌کنید و اخیرا به کجاها سفر کردید. احتمال ابتلا در مناطقی که قبلا افرادی به COVID-19 مبتلا شده‌اند، بیشتر است. بیش از ۹۵ درصد تمام موارد COVID-19 در چین اتفاق افتاده‌اند که بیشتر آن در استان هوبی بوده است. برای افرادی که در بقیه مناطق جهان زندگی می‌کنند این ریسک در حال حاضر پایین است گرچه مهم است که از وضعیت و تلاش‌ها در منطقه خود آگاه باشید.
  • سازمان بهداشت جهانی با مقامات مسئول در چین و سراسر جهان برای نظارت و مقابله با همه‌گیری COVID-19 همکاری می‌کند.

photo 2020 02 23 02 25 51 - ویروس کرونا و پاسخ های سازمان بهداشت جهانی

آیا باید نگران ویروس کرونا باشم؟

  • اگر در منطقه شیوع COVID-19 نیستید، یا اگر به یکی از این مناطق سفر نکرده‌اید یا اگر با کسی که به یکی از این مناطق سفر کرده و کسالت دارد، در تماس نزدیک نبودید، احتمال مبتلا شدن شما در حال حاضر کم است. گرچه قابل درک است که در این خصوص نگران باشید و احساس اضطراب کنید. کسب اطلاع در مورد واقعیات به شما کمک می‌کند دقیق‌تر ریسک ابتلای خود را دریابید تا جوانب احتیاط را در نظر بگیرید. کادر پزشکی و درمانی، مسئولین بهداشت کشوری و کارفرمای شما منابع بالقوه برای اطلاعات دقیق در مورد COVID-19 و احتمال شیوع آن در منطقه شما هستند. مهم است که در خصوص وضعیت منطقه سکونت خود مطلع باشید و اقدامات مناسبی را برای محافظت از خود انجام دهید. (بخش اقدامات حفاظتی برای همه را ببینید.)
  • اگر در منطقه شیوع COVID-19 هستید، لازم است ریسک ابتلا را جدی بگیرید. توصیه‌های صادر شده توسط مسئولین بهداشتی منطقه و کشور خود را جدی بگیرید. گرچه برای بیشتر افراد، COVID-19 تنها کسالت خفیف ایجاد می‌کند، اما می‌تواند برخی از افراد را شدیداً بیمار کند و به ندرت می‌تواند کشنده باشد. افراد مسن، و افرادی که دارای شرایط پزشکی قبلی (مانند فشار خون، مشکلات قلبی یا دیابت) آسیب‌پذیرتر به نظر می‌رسند. (بخش اقدامات حفاظتی برای افرادی که به مناطق شیوع COVID-19 (در دوهفته اخیر) سفر داشته‌اند را ببینید.)

چه کسانی در خطر ابتلای شدید به بیماری هستند؟

در حالی که ما هنوز در مورد نحوه اثر COVID-19 بر افراد درحال تحقیق هستیم، به نظر می‌رسد افراد مسن و افراد با سابقه مشکلات پزشکی قبلی (مانند فشار خون بالا، مشکلات قلبی و دیابت) بیشتر از سایر افراد به بیماری شدید دچار می‌شوند.

آیا آنتی‌بیوتیک‌ها در پیشگیری یا درمان کرونا COVID-19 موثرند؟

خیر. آنتی‌بیوتیک‌ها روی ویروس‌ها عمل نمی‌کنند و فقط برای عفونت‌های باکتریایی عمل می‌کنند. عامل بیماری کرونا COVID-19 ویروس است بنابراین آنتی‌بیوتیک تاثیری ندارد. آنتی‌بیوتیک‌ها نباید برای پیشگیری از بیماری کرونا COVID-  ۱۹ استفاده شوند. تنها در صورت تجوز پزشک برای درمان عفونت‌های باکتریایی قابل استفاده هستند.

آیا واکسن یا دارویی برای درمان ویروس کرونا وجود دارد؟

هنوز خیر. تا به امروز هیچ واکسن یا داروی ضد ویروس خاصی برای جلوگیری یا درمان COVID-19  وجود ندارد. گرچه افرادی که مبتلا شدند برای رفع علائم بیماری باید مورد مراقبت قرار بگیرند. افراد با بیماری شدید باید بستری شوند. اغلب افراد مبتلا به لطف مراقبت‌های حمایتی بهبود پیدا می‌کنند.

واکسن‌های احتمالی و برخی داروهای درمانی خاص در دست تحقیق و مرحله تست آزمایشات بالینی هستند. سازمان بهداشت جهانی تلاش‌ها برای تولید واکسن و داروهای پیشگیری و درمان COVID-19 را هماهنگ می‌کند.

مؤثرترین راه برای محافظت خود و دیگران در برابر COVID-19 شستشوی مرتب دست‌ها، پوشاندن دهان در زمان سرفه با دستمال یا آرنج و رعایت فاصله حداقل یک متری با افرادیست که سرفه یا عطسه می‌کنند.

آیا ویروس کرونا مشابه سارس SARS است؟

خیر. ویروسی که موجب بیماری کرونا COVID-19 می‌شود و ویروسی که منجر به سارس (سندروم تنفسی حاد) می‌شود به صورت ژنتیکی مرتبط هستند اما متفاوت از هم هستند. سارس کشنده‌تر از کرونا COVID-19 است اما سرعت شیوع آن کمتر از COVID-19 است. هیچ‌گونه همه‌گیری از سال ۲۰۰۳ تا به حال در مورد سارس در جهان رخ نداده است.

آیا برای محافظت از خودم باید ماسک بپوشم؟

photo 2020 02 22 20 53 56 - ویروس کرونا و پاسخ های سازمان بهداشت جهانی

افرادی که علائم تنفسی، مانند سرفه ندارند، نیاز به پوشیدن ماسک پزشکی ندارند. سازمان بهداشت جهانی استفاده از ماسک را به افرادی که علائم کرونا COVID-19، و کسانی‌که علائمی مانند سرفه یا تب دارند، توصیه می‌کند.

استفاده از ماسک‌ها برای پرسنل مراکز درمانی و کسانی‌که از بیماران مراقبت می‌کنند ( چه در خانه و چه در مراکز درمانی) بسیار ضروری است.

برای جلوگیری از اتلاف منابع گران‌بها و استفاده نادرست از ماسک، سازمان بهداشت جهانی توصیه به استفاده منطقی از ماسک می‌کند. تنها در صورتی‌که علائم تنفسی (مثل سرفه یا عطسه) دارید، مشکوک به ابتلا به علائم خفیف کرونا هستید، یا از شخصی که مشکوک به ابتلا به کرونا COVID-19 است مراقبت می‌کنید، از ماسک استفاده کنید. فرد مشکوک به کرونا فردی است که به مناطقی که ابتلا به کرونا در آن گزارش شده سفر کرده، یا در تماس با شخصی بوده که به این مناطق سفر کرده و به ویروس مبتلا شده است.

موثرترین راه‌های محافظت از خود و دیگران در برابر ویروس کرونا این است که به طور مرتب دست‌های خود را تمیز کنید، در هنگام سرفه کردن دهان خود را با دستمال یا آرنج خود بپوشانید و با کسی که در حال عطسه یا سرفه کردن است فاصله حداقلی یک متر را رعایت کنید. برای اطلاعات بیشتر، بخش توصیه های عمومی را ببینید.

چگونه ماسک را روی صورت خود گذاشته، برداشته و آن را دور بیاندازیم؟

photo 2020 02 22 20 54 00 - ویروس کرونا و پاسخ های سازمان بهداشت جهانی

  • در نظر داشته باشید، تنها پرسنل مراکز درمانی، کسانی‌که از بیمار مراقب می‌کنند، و افراد دارای علائم تنفسی مانند تب یا سرفه ملزم به استفاده از ماسک هستند.
  • قبل از تماس دست با ماسک، دست‌های خود را با دستمال حاوی الکل تمیز کرده، یا آنها را با آب و صابون بشویید.
  • پاره یا سوراخ نبودن ماسک را بررسی کنید.
  • مشخص کنید که ماسک به کدام سمت روی صورت قرار بگیرد (قسمت فلزی روی بینی قرار می‌گیرد)
  • مطمئن شوید که سمت درست ماسک رو به بیرون است (سمت رنگی باید رو به بیرون باشد و سمت سفید رو به صورت شما)
  • ماسک را بر روی صورت خود قرار دهید. نوار فلزی روی ماسک، یا لبه های سخت ماسک را فشار دهید تا قالب فرم بینی شما را بگیرد.
  • قسمت پایین ماسک را به سمت پایین بکشید تا کاملا دهان و چانه‌تان را بپوشاند.
  • پس از استفاده، ماسک را در بیاورید: در حالی که ماسک را از صورت و لباس‌های خود دور نگه‌ می‌دارید، از پشت گوشتان بندهای ماسک را در بیاورید تا به روی ماسک که می‌تواند آلوده باشد دست نزنید.
  • بلافاصله ماسک را در یک سطل زباله در بسته بیندازید.
  • دست‌های خود را بعد از در آوردن ماسک یا دور انداختن بشویید. برای این کار از محلول الکل استفاده کنید و اگر دستتان به طور واضح آلوده شده است، آن‌ها را با آب و صابون بشویید.

مدت زمان دوره نهفتگی ویروس کرونا COVID-19 چقدر است؟

دوره نهفتگی، به معنی فاصله زمانی ابتلا به ویروس تا شروع علائم بیماری است. محاسبات صورت‌گرفته دوره نهفتگی ویروس کرونا COVID-19  از ۱ تا ۱۴ روز، در اغلب موارد حدود ۵ روز است. این تخمین‌ها با برآورد داده‌های بیشتر، به روز رسانی خواهند شد.

آیا ممکن است حیوانات، موجب آلودگی انسان‌ها به ویروس کرونا شوند؟

کروناویروس‌ها خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که در حیوانات رایج‌اند. انسان٬ها به ندرت به این ویروس‌ها که ممکن است به انسان‌های دیگر نیز منتقل شوند، مبتلا شده‌اند. به عنوان مثال، منبع ویروس سارس گربه ی زباد بوده و ویروس مرس توسط شتر یک کوهانه یا شتر عربی منتقل می‌شود. احتمال آلودگی به ویروس کرونا COVID-19 از طریق منابع حیوانی هنوز تایید نشده‌است.
برای محافظت از خود، به عنوان مثال زمانی‌که به بازارهای فروش حیوانات زنده می‌روید، از تماس مستقیم با حیوانات و سطوحی که با حیوانات در تماس‌اند، خودداری کنید. برای جلوگیری از آلوده‌شدن توسط مواد غذایی خام، مثل گوشت خام، شیر یا دیگر محصولات حیوانی، از رعایت روش‌های ایمنی غذایی معمول اطمینان حاصل کنید و از مصرف محصولات حیوانی خام یا محصولاتی که به خوبی پخته نشده‌اند، خودداری کنید.

آیا ممکن است ویروس کرونا را از حیوان خانگی خود بگیرم؟

خیر، تاکنون موردی از ابتلای حیوانات خانگی مثل گربه و سگ به ویروس کرونا، یا اینکه آنها ناقل ویروس باشند، مشاهده نشده‌است.

ویروس برای چه مدت بر روی سطوح زنده می ماند؟

اینکه ویروس کرونا برای چه مدت روی سطوح زنده می‌ماند مشخص نیست، اما به نظر می‌رسد این ویروس شبیه به سایر ویروس‌های هم‌خانواده‌اش رفتار می‌کند. مطالعات نشان می‌دهند که کروناویروس‌ها(از جمله اطلاعات اولیه در مورد ویروس کرونا) ممکن است به مدت چند ساعت تا چند روز بر روی سطوح باقی بماند.

این زمان تحت شرایط مختلف می‌تواند متفاوت باشد (به عنوان مثال نوع سطح، دما یا رطوبت محیط.) اگر در مورد آلوده بودن سطحی شک دارید، آن سطح را با مواد ضدعفونی‌کننده ی ساده مثل الکل تمیز کنید تا ویروس را ا‌ز بین برده و از خود و دیگران در برابر آن محافظت کنید. دست‌های خود را با دستمال حاوی الکل تمیز کنید یا آنها را با آب و صابون بشویید. از تماس دست با چشم، دهان و بینی خود پرهیز کنید.

آیا دریافت بسته از محلی که شیوع COVID-19 در آن محل گزارش‌شده، بی خطر است؟

بله، احتمال آلودگی کالاهای تجاری کم است و ریسک انتقال ویروس کرونا از بسته ای که برای مدتی در فرآیند انتقال در محل‌های مختلف جابه‌جا شده و در معرض شرایط و درجه حرارت‌های مختلف قرار گرفته نیز کم است.

چه کارهایی را نباید انجام دهم؟

مواردی که در زیر مطرح شده، برای مقابله با کرونا تاثیری نداشته و حتی می‌توانند مضر باشند:

  • سیگار کشیدن
  • درمان‌های گیاهی سنتی
  • پوشیدن چندین ماسک به‌صورت همزمان
  • مصرف خودسرانه دارو مثل آنتی‌بیوتیک‌ها
  • درصورتی‌که تب دارید، سرفه می‌کنید یا در تنفس دچار مشکل هستید، برای کاهش خطر ابتلا به یک عفونت شدیدتر، به دنبال مراقبت‌های پزشکی اولیه باشید و در‌صورتی‌که اخیرا به جایی سفر کرده‌اید، حتما جزئیات سفرتان را با مرکز درمانی که به آن مراجعه کرده‌اید، در میان بگذارید.

سعید کرامت

علاقمند به حوزه استارتاپ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا