زندگی سالم > سلامتی > روان شناسی > استرس را چگونه کنترل کنیم؟
سایز نوشته:
رنگ نوشته:

زندگی میتواند پر از استرس باشد؛ گاهی اوقات شما باید به طور مثبت با استرس در حال انجام برخورد کنید. استرس می‌تواند دلایل مختلفی از قبیل مشکلات خانوادگی، مشکلات شغلی، مشکلات مالی، سلامت ضعیف و یا حتی مرگ یکی از عزیزان شما داشته باشد. از همه مهم‌تر، استرس خود را به تنهایی تحمل نکنید، از یک دوست و یا یک متخصص درخواست کمک کنید.

  1. ورزش کنید

مرتب ورزش کنید. ورزش هدفمند بهترین راه برای کاستن هورمون‌های استرس و افزایش سطح اندورفین است. در طی روزهای پر مشغله ورزش کنید تا بدن خود را سالم و دور از استرس نگه‌دارید.

سعی کنید ضربان قلب خود را به ۱۲۰ – ۱۸۰ تپش در دقیقه برای حدود ۳۰ دقیقه در روز افزایش دهید. اگر زمان کافی برای انجام دادن تمام ۳۰ دقیقه را ندارید، نگران نباشید؛ می‌توانید زمان تمرین را با برنامه خود هماهنگ کنید.

  • پیاده‌روی برای هر روز ۲۰ تا ۳۰ دقیقه کافی است.
  • پیاده‌روی تنها برای کاهش استرس مناسب نیست.
  • شنا و دوچرخه‌سواری نیز برای کاهش استرس مناسب ‌است.

 

  1. به اندازه بخوابید

به اندازه ی کافی بخوابید تا سطح استرس خود را ‌کاهش دهید. خواب یک مکانیزم است که بدن شما انرژی ذخیره می‌کند. اگر خواب کافی ندارید، بدنتان از استرس استفاده می‌کند تا شما را در غیاب انرژی ذخیره‌شده فعال و هوشیار نگه دارد.

اغلب بزرگسالان حداقل ۷ تا ۸ ساعت خواب نیاز دارند. کودکان و بزرگسالان مسن‌تر بیش از ۹ تا ۱۰ ساعت می‌خوابند.

عادت به خواب منظم داشته باشید.


مقاله مرتبط : استرس و تاثیرات آن بر بدن انسان


اگر می‌توانید، سعی کنید در زمانی مشخص به رختخواب بروید و بیدار شوید.

رژیم غذایی

 

  1. درست و اندازه غذا بخورید

بدن شما باید سالم، قوی و خوشحال باشد تا به شما در مقابله با استرس کمک کند.

آب برای تسکین استرس مناسب‌است. این به این دلیل است که بدن وقتی آب از دست می دهد، هورمون استرس را تولید می‌کند.

مصرف الکل استرس را در انسان‌ها افزایش می‌دهد.

کافئین نیز مسیول بالا بردن سطح استرس، به ویژه در زمان کار است، پس سعی کنید به عنوان یک قاعده کلی به آب بچسبید.

در طول روز یک صبحانه سالم و تنقلات سالم بخورید.

بهتر است در طول روز چندین وعده غذایی کم و مغذی بخورید.

برای رژیم غذایی سالم، کربوهیدرات پیچیده مانند نان سبوس‌دار و پاستا، غذاهای حاوی ویتامین A مثل اسفناج، سویا یا چای سبز که حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها هستند، مصرف ‌کنید.

 

  1. ریلکس بودن را یاد بگیرید

استراحت کردن بدن، راهی خوب برای کاهش استرس است. انتظار نداشته باشید که استرس شما را سریع از بین برود؛ زمان می‌برد.

به چیزی آرام و آرام فکر کنید، یا به هیچ چیز فکر نکنید. بگذارید بدن شما به شما بگوید که همه چیز خوب است.

به موسیقی آرام و نرم گوش دهید، موسیقی واقعا شما را آرام و خوشحال می‌کند.

 

  1. یوگا تمرین کنید

یوگا و مدیتیشن تمرین کنید. یوگا، تاثیر آرامش را دو برابر خواهد کرد تا استرس شما را کاهش دهد.

از تصاویر برای تجسم محلی استفاده کنید که باعث می‌شود احساس آرامش کنید. تصور کنید که شما احساس خوشحالی می‌کنید؛ روی جزئیات متمرکز شوید تا ذهن خود را از زمان حال حذف کنید.

آرامش عمیق را با انجام استراحت ماهیچه‌ای تمرین کنید؛ با منقبض کردن عضلات بدن، فشار را به مدت ده ثانیه نگه‌دارید و سپس آن را رها می‌کنید. این باعث نرم کردن و تسکین دادن تمام ماهیچه‌های بدن شما خواهد شد.

Paul Chernyak, LPC

 

منبع:
زندگی سالم
بیشتر بخوانید:
برچسب ها:
, , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *