ازدواج فامیلی چه مزایا و معایبی دارد؟

ازدواج فامیلی یکی از انواع ازدواج‌ها بوده که از زمان قدیم وجود داشته است. در جوامع امروزی ازدواج فامیلی رو به کاهش است اما باز هم در خاورمیانه و بخصوص در مناطق مختلفی از کشور خودمان شاهد این نوع از وصلت هستیم. آمارها نشان می‌دهد که ۳ الی ۴ درصد نوزادانی که به واسطه ازدواج فامیلی متولد می‌شوند از مشکلات مادرزادی رنج می‌برند. امروزه در جوامع غربی و توسعه یافته این نوع ازدواج به دلیل مشکلاتی که به همراه دارد منع شده و در کشورهای اروپایی و شمال آمریکا نیز به صورت قانونی ممنوع گردیده است. اما با این اوصاف همچنان در برخی از کشورهای آسیایی این سبک ازدواج همچنان رواج دارد. با توجه به اهمیت این موضوع در ادامه به بررسی مزایا و معایب‌ ازدواج فامیلی خواهیم پرداخت. با ما همراه شوید.

ازدواج فامیلی به چه دلایلی شکل می‌گیرد؟

ازدواج با فامیل می‌تواند در اثر عوامل گوناگونی نظیر شناخت بیشتر اعضای خانواده از یکدیگر، دلایل قومی و مذهبی و حفظ سرمایه انجام گیرد. در ادامه راجع به هر یک از این موارد به طور مفصل صحبت خواهیم کرد.

شناخت بیشتر خانواده‌ها

خیلی از افراد بر این عقیده هستند که ازدواج با فامیل به دلیل شناخت بیشتر خانواده‌ها از هم می‌تواند ازدواج موفقی باشد. در واقع آنان اعتقاد دارند که اگر وصلت بین خانواده انجام شود زندگی ثبات بیشتری خواهد داشت. این یک تفکر کاملا اشتباه است و در همه موارد صدق نمی‌کند. برای موفقیت در ازدواج فاکتورهای مختلفی وجود دارد که زوجین باید به طور کامل از آن آگاه باشند. شناخت پیش از ازدواج یکی از این فاکتورهاست که توسط مشاوره قبل از ازدواج به طور کامل مورد بررسی قرار می‌گیرد. پس با این اوصاف ازدواج با غریبه و آشنا هیچ تفاوتی ندارد، بلکه مهم این است که زوجین پیش از هر گونه وصلتی از روحیات و خلقیات یکدیگر مطلع شوند.

دلایل قومی و مذهبی

در برخی از مناطق کوچک و شهرستان‌ها، بزرگان و ریش سفیدان جمع علاقه زیادی دارند که مثلا دخترعمو و پسرعمو را از بچگی به اسم هم نشان کنند تا در بزرگسالی با یکدیگر ازدواج نمایند. جدای از رسم و رسومات، آن‌ها بر این باور هستند که با این روش جلوی به گناه افتادن فرزندانشان گرفته می‌شود. متاسفانه این نیز یک تفکر کاملا اشتباه است و می‌تواند در آینده مشکلات متعددی را برای زوجین به همراه داشته باشد.

حفظ ثروت و سرمایه

یکی دیگر از دلایل ازدواج فامیلی حفظ ثروت و سرمایه در بین خویشاوندان است. در واقع بسیاری از افراد ثروتمند برای اینکه ثروتشان در خطر نیفتد ترجیح می‌دهند که جوانان فامیل را به عقد هم درآورند تا از این راه میراث خود را حفظ نمایند. این کار یک عمل خودخواهانه محسوب می‌شود و در اغلب موارد مشکلات خانوادگی و طلاق را به دنبال خواهد داشت.

ازدواج فامیلی چه مزایایی دارد؟

ازدواج فامیلی با وجود چالش‌های مختلف مزایایی هم دارد. یکی از مزیت‌های ازدواج با فامیل حمایت خانوادگی و شناخت بیشتر از خانواده همسر است. دلیل دیگر را می‌توان آگاهی کامل از تناسب خانوادگی و هم طبقه بودن با خانواده طرف مقابل دانست. مورد بعدی تناسب ارزش‌ها، فرهنگ و آداب و رسوم خانوادگی است که سبب پیشگیری از اختلافات احتمالی در آینده می‌شود. مورد آخر که شاید بتوان آن را تحت عنوان مزیت معرفی کرد آمار پایین طلاق در ازدواج‌های درون فامیلی است. بدین خاطر که با طلاق امکان از هم پاشیدن روابط خویشاوندی وجود دارد.

ازدواج با فامیل چه معایبی دارد؟

شاید یکی از بزرگ‌ترین معایب ازدواج فامیلی دخالت بیش از حد والدین در امور مختلف و در زندگی خصوصی زوجین می‌باشد. دلیل مهم دیگر به دنیا آمدن فرزند با بیماری‌های مادرزادی و مشکلات ژنتیکی است. علاوه بر این در این نوع ازدواج خطر مرده‌زایی و احتمال سقط جنین هم وجود دارد. مورد آخر اینکه خانواده‌ها به تصور اینکه از فرد مورد نظر شناخت کافی دارند لزومی برای تحقیق بیشتر و مشاوره پیش از ازدواج نمی‌بینند. در واقع این یک طرز فکر کاملا اشتباه است و به طور کلی هیچ کسی نمی‌تواند به سبب خویشاوندی، شناخت کاملی از تمام خصوصیات، اخلاقیات و روحیات افراد پیدا کند.

چرا مشاوره ژنتیک در ازدواج فامیلی مهم است؟

طبق آمارها مهم‌ترین عامل بروز بیماری‌های ژنتیکی و معلولیت، ازدواج‌های فامیلی است که متاسفانه در کشورمان روند افزایشی دارد. در چنین ازدواجی درصد بالایی از نوزادان با معلولیت و یا مشکلات ذهنی و جسمی به دنیا می‌آیند. برخی از بیماری‌هایی که می‌تواند در اثر ازدواج با فامیل ایجاد شود عبارتند از: بیماری‌های تالاسمی، اختلالات ژنتیکی، معلولیت جسمانی، نقص ایمنی، عقب ماندگی ذهنی، شب کوری و بیماری‌های عفونی. با توجه به ریسک بالای این نوع ازدواج زوجین باید حتما پیش از بچه دار شدن برای انجام معاینات به مشاوره ژنتیک مراجعه نمایند.

جمع بندی

تا اینجای مطلب راجع به دلایل شکل گیری ازدواج فامیلی، مزایا و معایب مختلف آن توضیحات کاملی را ارائه دادیم. اینکه ازدواج با فامیل می‌تواند چه خطراتی را به دنبال داشته باشد و برای جلوگیری از مشکلات احتمالی باید چه کارهایی انجام داد. متاسفانه علی‌رغم این موضوع برخی از والدین تمایل دارند فرزندانشان ازدواج درون فامیلی انجام دهند. مشاوره خانواده به والدینی که اصرار بر ازدواج فرزندشان با یکی از اقوام خودشان دارد شدیدا توصیه می‌شود. چرا که با آگاهی بیشتری در این زمینه تصمیم گیری می‌کنند و انتخاب هوشمندانه‌تری خواهند داشت.

همان طور که پیش‌تر به آن اشاره شد، شناخت قبل از ازدواج برای شروع زندگی مشترک بسیار مهم است و افراد صرفا به این دلیل که با فامیل خود ازدواج می‌کنند، نباید در امر شناخت فردی کوتاهی کنند. یک نکته مهم دیگر اینکه زوجین علاوه بر مشاوره پیش از ازدواج باید به مشاوره ژنتیک هم مراجعه نمایند. این کار تا حد زیادی می‌تواند زوجین را از خطرات احتمالی فرزندآوری و مشکلاتی که ممکن است در اثر آن ایجاد شود آگاه کند.

برگرفته از مرکز مشاوره روانشناسی شکرانه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا