آیا افسردگی مسری است؟ آیا اعضای یک خانواده می توانند به طور همزمان افسرده شوند؟

افسردگی در اعضای مختلف خانواده در سنین و جنسیت های مختلف، متفاوت است. علت و نشانه های افسردگی در هریک از افراد خانوداه متفاوت است اما راه درمان آنها فقط مشاوره افسردگی است. مشاوره افسردگی با روش های متفاوت و متناسب برای هر یک از افراد خانواده به درمان آنها کمک می کند.

در بعضی از موارد، علت افسردگی به عوامل محیطی و خانواده مرتبط می شود، والدین افسرده فرزندانی افسرده تربیت می کنند. خانواده اولین جایی است که شخصیت فرزندان در آن شکل می گیرد. فرزندانی که در خانواده ی افسرده بزرگ شده باشند تا زمانی که در مسیر بهبودی قرار نگیرند نمی توانند به افسردگی خویش پی ببرند.

افسردگی در کودکان

غمگین بودن یکی از رایج ترین حالاتی است که کودکان تجربه می کنند و نبایدغمگین بودن های طولانی مدت و افسردگی در سنین پایین را دست کم گرفت! داشتن خشم، منزوی بودن، اختلال در اشتها و خواب، احساس خستگی یا کمبود انرژی از رایج ترین نشانه های افسردگی در تمام سنین و جنسیت ها است اما علت افسردگی در کودکان متفاوت است.

علت افسردگی کودکان

  • گذراندن بیشتر زمان خود در شبکه های اجتماعی و بازی های دیجیتالی
  • از دست دادن عزیزان یا طلاق والدین
  • ژنتیک و داشتن والدین افسرده

درمان افسردگی کودکان

برای درمان افسردگی کودکان ابتدا باید نشانه های آن را شناسایی کنید تا با آگاهی بیشتر برای درمان اقدام کنید. مشاوره افسردگی با روش های مختلف باعث بهبود افسردگی کودکان می شود، از روش های درمان افسردگی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. درمان رفتاری شناختی

روانشناسان در این روش ابتدا با حرف زدن سعی می کنند مشکل اصلی افسردگی را پیدا کنند و با درگیر کردن کودکان با فعالیت هایی که باعث ایجاد انگیزه و روحیه مثبت می شود مهارت زندگی و حل مشکلات را یاد بگیرند.

  1. خانواده درمانی

در این روش، روانشناسان مهارت های کافی را به خانواده یاد می دهند تا در طول درمان کودک با حمایت خانواده برافسردگی خویش غلبه کند. حمایت والدین از کودک در یادگیری مهارت های لازم در مدیریت زندگی و مدیریت روحیه خود بسیار مهم است

fd4d11c3 b2ab 496a 99cf 05006c079c2e 720x489 - آیا افسردگی مسری است؟ آیا اعضای یک خانواده می توانند به طور همزمان افسرده شوند؟

افسردگی در نوجوانان

افسردگی در نوجوانان به علت تغییرات هورمونی و پشت سر گذاشتن دوره ای سخت درزندگیشان است. افسردگی باعث مختل شدن تمام جنبه های زندگی از جمله افت تحصیلی، گوشه گیری و کاهش رابطه اجتماعی و خانوادگی می شود.

علت افسردگی در نوجوانان

  • صفات ارثی
  • دوران بلوغ
  • کمبود اعتماد به نفس
  • الگوهای فکری غلط
  • اعتیاد به گوشی های هوشمند
  • دوستی با افراد ناسالم و معتاد
  • ضربه عاطفی در دوران کودکی
  • داشتن اختلال یادگیری یا اختلال کمبود توجه
  • ابتلا بیماری های مزمن مانند: دیابت، اختلال تیروئید، سرطان
  • داشتن بیماری های زمینه ای مانند اختلال دو قطبی و اختلال اضطراب

علائم افسردگی

  1. پرخاشگری یا عصبانیت

افسردگی در نوجوانان با پرخاشگری وعصبانیت بروز داده می شود، افسردگی با تاثیرگذاری روی مغز باعث تغییرات خلق و خوی، زود رنجی و کم تحملی شود.

  1. حساسیت شدید به انتقاد

یکی از رایج ترین نشانه های اخلاقی در نوجوانان، حساسیت به انتقاد و فرار از آن است. افسردگی با کاهش اعتماد به نفس جوانان و دادن احساس بی ارزش بودن باعث می شود آنها از شکست و انتقاد بیزار باشند.

  1. کاهش ارتباط اجتماعی

سن نوجوانی سنی است که افراد با شورو شوق بیشتری زندگی می کنند و دوست های واقعی خود را پیدا می کنند. در صورت داشتن افسردگی، ارتباط اجتماعی آنها کاهش می یابد و منزوی می شوند.

درمان افسردگی در نوجوانان

افسردگی زمانی قابل درمان است که فرد افسرده شناخته شود و علائمی در رفتار آن دیده شود. بعد از شناسایی افسردگی نوجوانان، والدین با راه و روش صحیح باید آنها را در مسیر درمان قرار دهند.

مشاوره افسردگی: یکی از روش های درمان افسردگی در تمام سنین، مراجعه به مشاورافسردگی است. مشاوران و روانشناسان مجرب با روش های مختلف سعی می کنند دلیل افسردگی نوجوانان را پیدا کنند.

خود مراقبتی: اولین گام برای رها شدن از افسردگی، تغییر سبک زندگی است. برای تجدید انرژی، مغز افراد نیاز به ترشح هورمون های شادی دارد. ورزش کردن یکی از راه های تحریک هورمون های شادی است، همچنین ورزش کردن به تناسب اندام و افزایش اعتماد به نفس کمک می کند. استفاده از تلفن همراه باعث کاهش تحرک بدنی می شود؛ پس بهتر است ساعت استفاده از تلفن همراه را محدود کنید و به اندازه کافی استراحت کنید.

91773290 2a57 43af a025 ba6e7e643637 - آیا افسردگی مسری است؟ آیا اعضای یک خانواده می توانند به طور همزمان افسرده شوند؟

افسردگی در زنان

افسردگی در زنان با توجه به دوران مختلفی که سپری می کنند مختلف است.عوامل بیولوژیکی، محیطی و ژنتیکی در تشدید افسردگی نقش بسزایی دارند برای مثال افسردگی در زنان با شروع سن بلوغ به دلیل تغییرات هورمونی افزایش می یابد و با علائمی مانند: کاهش میل جنسی، احساس گناه، ناامیدی، بدبینی، اختلال در اشتها، کاهش انرژی و کم تحرکی نمایان می شود.

علت افسردگی در زنان

  • ژنتیک
  • از دست دادن عزیزان
  • از دست دادن حمایت اجتماعی
  • تجربه کردن استرس های مداوم و شدید
  • آزار جسمی یا جنسی در کودکی
  • استفاده از داروهای خاص

انواع افسردگی در زنان

همانطور که گفته شد تعداد زنان افسرده دو برابر مردان است. این نابرابری به دلیل ترشح بیش از حد هورمون ها در بدن زنان است. با کاهش و افزایش ناگهانی استروژن و پروژسترون بدن افراد با تغییراتی که بر سیستم های انتقال دهنده عصبی، غدد درون ریز و ساعت زیستی بدن می گذارد باعث اختلالات خلقی می شود. تغییرات هورمونی منجر به افسردگی های زیر می شود:

  1. افسردگی بعد از زایمان
  2. افسردگی بعد از سقط جنین
  3. افسردگی پیش از قاعدگی
  4. اختلالات عاطفی مربوط به فصل

افسردگی در مردان

حضور پرنگ مردان در جامعه و سرپرست خانواده بودن، مسئولیت های بیشتری دارند. فشارهای روانی مالی یا در کار، مسئولیت خانواده، استرس های کاری و روابط تنش دار باعث افسردگی در مردان می شود. برای درمان افسردگی ابتدا باید علائم افسردگی در مردان را مشاهده کنید.

علائم افسردگی در مردان

  • احساس خستگی شدید

افسردگی باعث بروز اختلالاتی در خواب و اشتها می شود. اختلالات خواب شامل مشکل در به خواب رفتن، از خواب پریدن در نیمه‌های شب و بیدار شدن در صبح خیلی زود است. اختلال در اشتها هم باعث کاهش انرژی می شود و در نتیجه این دو اختلال، افراد احساس خستگی می کنند.

  • اختلالات جنسی

افسردگی در صورت آسیب به بخش لیمبیک مغزمی‌تواند خواب، اشتها، انرژی و میل جنسی فرد را تحت تاثیر قرار دهد. افسردگی جنسی و اختلالات جنسی شامل کاهش میل جنسی، مازوخیسم یا سادیسم، تاخیر در ارضا شدن و کاهش اسپرم می شود.

  • رفتارپرخطر

افسردگی در برخی مردان به شکل رفتارهای خطرناک مانند انجام ورزش‌های خطرناک، رانندگی بی پروا، درگیر شدن در روابط جنسی پرخطر، مصرف بیش از حد دارو، الکل، مواد مخدر یا سیگار به نمایش در می آید.

  • منزوی شدن

افسردگی باعث کاهش ارتباط اجتماعی و بدبین شدن نسبت به همه می شود. افراد افسرده با نگاه منفی به جهان و آدم ها نگاه می کنند به همین علت سعی می کنند همیشه تنها باشند.

  • رفتارهای خشونت آمیز

افسردگی با تغییر دادن خلق و خوی افراد باعث عصبانیت شدید، حساسیت به انتقادات، بدبین شدن نسبت به عزیزان می شود. این افراد ممکن است به افرادی که دوستشان دارند با رفتار و حرف هایشان آسیب بزنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا