لیزر دایود چیست؟

لیزر‌های دایود یکی از فناوری های تولید نورهای نیم هادی هستند. در این فناوری محیط فعال و آینه ها به صورت مهندسی شده روی یک قطعه سیلیکون لایه نشانی می شود. این مهندسی شامل طراحی طول موج و توان خروجی لیزر دایود است. آینه ها همانند لیزر‌های حالت جامد نور را در محیط فعال به دام می اندازد و نور به دام انداخته شده توسط محیط فعال تقویت می شود. عمل ایجاد جمعیت معکوس در دایود به وسیله ی مدار الکترونیکی صورت می گیرد در حالی که در لیزر های حالت جامد توسط لامپ پمپ انجام می شود که این لامپ ها پر مصرف بوده و قیمت بالایی دارند. بعد از ایجاد جمعیت معکوس در محیط دایود، با سقوط یک الکترون در محیط و ایجاد یک فوتون دیگر الکترون ها نیز تحریک به ریزش شده و نور یا اصطلاحا لیزر تولید می شود. تمام فرایند تولید و تقویت نور در فضایی به اندازه یک قوطی کبریت انجام می شود. همچنین مصرف انرژی لیزر دایود نسبت به لیزر های حالت جامد بسیار کمتر است. از نظر قیمت تمام شده لایه نشانی سیلیکون ، فرایند بسیار ارزان قیمت تری نسبت به رشد بلور و کاواک های لیزری است در نتیجه فرایند دایود لیزرها بسیار مقرون به صرفه تر از لیزرهای حالت جامد بوده و آینده بازار لیزر و تکنولوژی را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.
لیزرهای دایود یکی از کارآمد‌ترین منابع نوری هستند که تاکنون ساخته شده اند. به علت ساختاری مجتمع تر و سبک تر نسبت به لیزرهایی که بر پایه تحریک فلاش لامپ کار می کنند، به جهت مقاصد کلینیکی بسیار مناسب تر می باشند. لیزرهای یاقوت، الکساندریت، Nd: YAG و IPLها همگی دارای منبع فلاش لامپ هستند. بنابراین می توان گفت ظهور لیزرهای دایود یک تغییر و تحول عمده در بین سیستم های رفع موهای زائد بر پایه نور می باشد. لیزرهای دایود رفع موهای زائد موجود به صورت پالسی و با طول موج های ۸۰۰ تا ۸۱۰ نانومتر می باشند. جذب این طول موج در ملانین تاحدی کمتر از لیزرهای الکساندریت و یاقوت و بیشتر از  Nd: YAG، IPLها می باشد، ولیکن آنها می توانند در عمق بیشتری از درم نفوذ کنند و میزان بیشتری در فولیکول مو جذب گردند و متعاقباً اثر حرارتی و نابود کنندگی بیشتری را در مرکز فولیکول و سلولهای بنیادی رشد مو، نسبت به الکساندریت و یاقوت ایجاد نمایند. دستگاه لیزر مو زائد دایود ، با گسیل نمودن نور هدایت شده خود به سوی هدف که همان محل انبار شدن ملانین موجود در ریشه هر مو است ، رنگدانه مورد نظر را بمباران و نهایتاً متلاشی می نماید . اثر نور لیزر دایود بر روی ملانین یا رنگدانه مو بر اساس مکانیسم گرم نمودن آن تا حد نابود کردن مو بوده که این مکانیسم به نام فوتوترمولیز خوانده می شود .

نکات کلیدی که بهتر است در مورد لیزرهای دایود بدانید


۱- طول موج لیزر دایود نزدیک به طول موج طیف پایین مادون قرمز می باشد.
۲-  جذب طول موج لیزر دایود در ملانین به نسبت Nd: YAGو IPL بسیار بیشتر بوده و تا حدی کمتر از لیزرهای الکساندریت و یاقوت می باشد.
۳- لیزر دایود دارای ریسک پس از درمان کمتری نسبت به الکساندریت در تغییرات پیگمانته می باشد. کاهش ریسک با پالس یکنواخت و خنک سازی سطحی نیز کمتر می گردد.
۴- طول موج لیزر های دایود دارای عمق نفوذ بیشتری در درم بوده و درصد بیشتری از آن به فولیکول می رسد.
۵- به علت استفاده از تکنولوژی نیمه هادی در ساخت آنها نسبت به دیگر لیزرهای دارای فلاش لامپ به راحتی قابل حمل بوده، و مقاومت بیشتری را در برابر ضربه و تغییرات از خود نشان می دهند.
۶ – لیزر دایود دارای طول عمر بیشتری نسبت به دیگر لیزرها می باشد.
۷- هزینه خرید لیزر دایود و هزینه های ایجاد شده برای بیمار به مراتب کمتر از دیگر لیزرها می باشد.
۸- به علت محدوده وسیع تنظیمات طول پالس و انرژی کاربردهای وسیعی داشته و قابلیت استفاده در پوست های تیره را نیز میسر می سازد.
۹- به علت سرعت شات بسیار بالا لیزر دایود در آنها برای استفاده در مساحت های بزرگ بسیار مناسب تر از دیگر دستگاه ها هستند.

عوامل تأثیرگذار در انتخاب لیزر دایود

به طور کلی در حوزه فنی و بالینی مواردی هستند که در انتخاب لیزر حائز اهمیت هستند. مطمئناً زیبا جویان به دنبال دریافت خدمات با درد کم و جواب دهی بالا هستند.بالا بودن سرعت عمل دستگاه ، پایین بودن زمان دریافت خدمات، ایمن بودن دستگاه و عدم بروز سوختگی و تعداد جلسات کم می‌توانند از عوامل تاثیر گذار در جذب حداکثری زیبا جویان برای دریافت خدمات باشند. توان و فرکانس دستگاه لیزر نیز رابطه مستقیم با جواب دهی و میزان اثر بخشی لیزر در نرخ ریزش مو و حذف موهای زائد دارد.

باید توجه داشت که درد لیزر از جمله مواردی بسیار مهمی است که زیبا جویان به عنوان یک اصل به آن نگاه ویژه دارند. سیستم کولینگ لیزرهای دایود در کنار کیفیت لیزر رابطه مستقیم با درد زیباجو در حین دریافت خدمات دارد. چرا که حرارت ایجاد شده توسط لیزر در صورتی که کنترل نشود می تواند باعث ایجاد درد و حتی سوختگی شود و بالعکس، یک ماژول قدرتمند خنک کننده در کنار یک لیزر با کیفیت تجربه خوب لیزر با کمترین درد و بهترین اثر بخشی را به همراه خواهد داشت.

ارزش و قابلیت سیستم های کولینگ به پایداری آن در حین کار است.این یعنی زمانی

که سیستم کولینگ فعال می شود در مدت زمان کمی دمای سر هندپیس که با پوست در ارتباط است به دمایی نزدیک به صفر درجه سانتیگراد می‌رسد اما تنها یک ماژول قدرتمند و به روز قابلیت پایداری این دما را دره حین شات زنی لیزر خواهد داشت و این یعنی درد کمتر، قابلیت استفاده از توان بیشتر دستگاه و در نتیجه اثربخشی مناسب حذف موهای زائد که در این صورت دستگاه قادر خواهد بود ۱۰ تا ۱۵ ساعت در روز به صورت مداوم کار کند.

از دیگر عوامل تأثیرگذار در انتخاب لیزر دایود ، هزینه مصرفی آن است که بیشترین هزینه اختصاص می­یابد به لیزر بار، که بسته به کیفیت قطعات و اصالات دستگاه و تعداد شات های مصرفی در هر فول بادی در زمان خاصی نیاز به تعویض دارد که این نیز عاملی قابل تامل است.

نکته دیگر موضوع اصالت دستگاه است. ما برای اطمینان از اصالت دستگاه باید از مجوزهای استانداردهای دستگاه و شرکت تامین کننده مطمئن شویم. استعلام برای اطمینان از این موضوع سایت اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی است که لازم است ضمن استعلام های محیطی درخصوص شرکت تامین کننده به این سایت هم سر بزنید.

لیزر دستگاهیست که موضوع خدمات پس از فروش در آن بسیار حائز اهمیت است و می تواند رابطه مستقیمی با رضایتمندی شما و حتی زیبا جویان داشته باشد و به نوعی بیزینس شما با مبحث خدمات پس از فروش به صورت مداوم و درگیر خواهد بود.

شرکت پرنیان گستر ­پرتو سنج با اخذ مجوز اداره کل تجهیزات پزشکی و کسب نشان استاندارد CE اروپا و KIWE ایتالیا و صدور دستگاه لیزر دایود لومینا به عنوان یک محصول دانش بنیان به کشورهای دیگر بر اصالت قطعات و کیفیت دستگاه لیزر لومینا آیس صحه گذاشته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا