ریزش مو و روش های جلوگیری و قطع آن با مکمل مو

امروزه ریزش مو دیگر مشکل جدی به شمار نمی‌رود که نتوان آن را درمان کرد. از دست دادن مو در طول روز تا حدودی طبیعی است. بر اساس مطالعات علمی ریزش روزانه مو بین ۸۰ تا ۱۰۰ تار مو طبیعی بوده و جای نگرانی ندارد. این ریزش مو به دلیل چرخه سالم طبیعی مو رخ می‌دهد، تا موهای قدیمی ریخته و موی جدید جایگزین آن شود. خوشبختانه مطالعات علمی زیادی روی روش‌های جلوگیری از ریزش مو و رویش مجدد انجام شده است که در ادامه به بررسی هر یک می‌پردازیم.

دلایل ریزش مو چیست ؟

اولین قدم برای درمان، تشخیص درست دلایل ریزش مو است. پس توصیه میشود پیش از هر اقدامی اختلالات داخلی بدن را ارزیابی کنید. در ادامه به معرفی دلایل ریزش مو می‌پردازیم:

۱-آسیب جسمانی(تلوژن افلوویوم)

عواملی نظیر تصادف، جراحی سنگین و بیماری‌های طولانی مدت مثل آنفولانزا می‌تواند ریزش مو ایجاد کند. این نوع ریزش به تلوژن افلوویوم نیز شناخته می‌شود. آسیب جسمانی چرخه طبیعی رشد مو را بر هم می‌زند. معمولا ریزش مو این نوع تروما پس از ۳ تا ۶ ماه آغاز می‌شود.

۲-بارداری و زایمان

از دیگر دلایل ریزش مو می‌توان به بارداری اشاره کرد زیرا یکی از نمونه‌های ترومای جسمانی می‌باشد. دلیل ریزش مو در بارداری و پس از زایمان، تغییرات هورمونی است که برای فرد به وجود می‌آید. اغلب این نوع ریزش مو پس از زایمان دیده می‌شود.

۳-وراثت

وراثت شایع‌ترین علت ریزش مو است که به آن ریزش با الگوی مردانه و زنانه نیز می‌گویند. این نوع ریزش مو اغلب الگویی قابل پیش بینی دارد و با افزایش سن رخ می‌دهد.

۴- مصرف برخی داروهای خوراکی

دارو نیز می تواند از دلایل ریزش مو باشد. از شناخته شده‌ترین داروهایی که ریزش مو به همراه دارند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • داروهای فشار خون
  • رقیق کننده‌های خون
  • داروهای درمان افسردگی
  • داروهای ضد التهابی
  • متوترکسات
  • داروهای ضد بارداری

۵- اضطراب و افسردگی

 افراد مختلف رفتار متفاوتی را در مواجهه با استرس و اضطراب از خود بروز می‌دهند. یکی از این رفتارها بازی با موهای سر است که به مرور باعث ریزش می‌شود. به علاوه بدن در حالت اضطراب دچار شوک خواهد شد و عملکرد ارگانهای آن مختل میشود. از دست دادن موها پاسخ طبیعی بدن به این تروما می‌باشد.

۶-بیماری تیروئید

در صورتی که مقدار هورمون تیروئید بیشتر یا کمتر از حد کافی باشد، چرخه رشد مو دچار اختلال می‌شود. این بیماری تنها از طریق آزمایش خون مشخص می‌شود.

۷-سندرم تخمدان پلی کیستیک

زنانی که به این سندروم مبتلا هستند نیز به دلیل اختلالات هورمونی دچار ریزش مو می‌شوند. آندروژن ها یا هورمونهای مردانه در بدن زنان نیز به صورت طبیعی وجود دارد اما در افرادی که به این سندروم مبتلا هستند، آندروژن ها بیش از حد معمول تولید می‌شود.

۸-کم خونی ناشی از فقر آهن

دریافت میزان کافی آهن در طول روز از رژیم غذایی کار دشواری است. به همین دلیل این بیماری در میان افراد جامعه به خصوص زنان، بسیار شایع است. فقر آهن نه تنها باعث عدم خون‌رسانی و تضعیف ریشه موها می‌شود بلکه خود عامل تشدید کننده طاسی مردانه و زنانه است.

ریزش مو چه زمانی نگران‌کننده است؟

ریزش مو زمانی نگران کننده است که تعادل بین ریزش موهای قدیمی و رشد موهای جدید به هم می‌خورد. در این حالت با مشکل ریزش موی شدید مواجه می‌شویم که در علم پزشکی به آن آلوپسی یا طاسی گویند. مقداری ریزش مو در حمام امری طبیعی است اما در صورتی که مدت طولانی بعد از روتین حمام ریزش ادامه پیدا کند، نگران‌کننده است.

درمان ریزش مو

ce6c9515 13c1 4b22 a386 136af375a6ea 720x236 - ریزش مو و روش های جلوگیری و قطع آن با مکمل مو

مراجعه به پزشک متخصص بهترین راه‌حل برای درمان ریزش مو است. درمان‌های خانگی زمانی اثر گذارند که علت ریزش مو داخلی نباشد. اگر دلایل ریزش مو مشکلات داخلی نباشد بهترین راه پیشگیری از نازک شدن و ریزش مو، اصلاح سبک‌زندگی است. تنها با چند تغییر جزئی و اضافه کردن روتین مراقب صحیح مانع از ریزش موی خود خواهید شد.

در کنار این موارد مکمل‌های پوست و مو می‌توانند اثرات مثبتی در جهت تقویت ریشه داشته باشند. مکمل هیرونیک محصول شرکت نیکان فارمد مهر حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن است و با تقویت فولیکول مو موجب استحکام و رشد مو می‌شود.

دوره درمان این محصول ۳ ماه است. هر جعبه این مکمل حاوی ۳۰ عدد قرص که باید روزی یک عدد همراه وعده غذایی میل شود. ترکیبات این محصول عبارت اند از:

  • روی (Zinc)
  • ویتامین B6
  • بیوتین (Biotin) 
  • ویتامین B5
  • کوآنزیم

جلوگیری از ریزش مو

  1. اولین قدم برای جلوگیری از ریزش مو اصلاح تغذیه است. برای داشتن تغذیه مناسب توصیه می‌شود با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.
  2. با کاهش استرس از ریزش موهایتان جلوگیری کنید. برای کاهش استرس بهتر است در موقعیت‌های اضطرابی کمتری قرار بگیرید. همچنین می توانید با استفاده از کلاس‌های آموزشی و تراپی، استرس خود را کنترل کنید.
  3. با موهای خود به آرامی برخورد کنید.
  4. شانه کردن روزانه را در روتین خود جای دهید.
  5.  از شامپوهای مناسب با نوع مو خود استفاده کنید.

ریزش مو سکه‌ای چیست؟

از دلایل ریزش مو سکه‌ای می توان به بیماری خود ایمنی اشاره کرد که در آن گلبول های سفید به جای حمله به عامل خارجی به فولیکول بدن حمله می‌کنند. وجود سابقه وراثت، احتمال ابتلا را افزایش می‌دهد. متاسفانه برای این عارضه درمان قطعی وجود ندارد ولی با استفاده از روش‌های درمان پزشکی می‌توان کمی به بهبود آن کمک کرد. شیوع این بیماری در مردان و زنان یکسان است و اغلب شروع اولین علائم در سنین کودکی اتفاق می‌افتد.

معرفی شرکت نیکان فارمد مهر

شرکت نیکان فارمد مهر Nikanpharma.com در زمینه واردات مکمل‌های غذایی و دارویی از کشورهای سوئیس، چک و انگلستان فعالیت می‌کند. این مجموعه با انتخاب هوشمندانه محصولات کاربردی توانسته نیازهای اساسی مردم در زمینه مکمل‌ها را تامین کند. همچنین این شرکت با بهره‌گیری از نیروهای متخصص در سال ۱۳۹۷ پا به عرصه تولیدات مکمل‌های دارویی در کشور گذاشت و پس از ۲ سال تحقیق و بررسی محصولات برند هیرونیک و ایکس مارت  را با بالاترین کیفیت به بازار عرضه کرد.

این محصولات با همراهی متخصصان ایرانی و طبق تاییده کشور سوئیس تولید میشود. مکمل‌هایی نظیر تقویت سیستم ایمنی، سلامت بانوان، تقویت استخوانها و سلامت پوست و مو تولید و به بازار عرضه شده است. برای مشاهده محصولات و خرید مکمل‌های ریزش مو می‌توانید به سایت این شرکت مراجعه کنید. معرفی ۸ عامل از دلایل ریزش مو پرداخته‌ایم. همچنین به روش‌های جلوگیری از ریزش مو، معرفی مکمل مو و درمان ریزش مو در زنان و مردان پرداخته‌ایم. در صورتی که تعداد موهایی که از دست می‌دهید بیشتر از مقدار طبیعی است…

زندگی سالم

وب سایت زندگی سالم | هر آنچه برای یادگیری، سلامتی و زندگی شاد نیاز دارید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا