حفاظت از سیستم تنفسی با انواع ماسک

افرادی که در صنایع شیمیایی کار می کنند در زندگی روزمره خود با مواد سمی یا خورنده سروکار دارند. آنها همچنین با مواد شیمیایی و ذرات زیادی روبرو می شوند که هنگام استنشاق عوارض جانبی متعددی ایجاد می کنند. در این صنایع، برخی از گازها به حدی خطرناک هستند که می توانند کارگر را گیج کنند و باعث از دست دادن لحظه ای تمرکز شوند. بنابراین استفاده از ماسک تنفسی هنگام کار با مواد شیمیایی توصیه می شود. این ماسک ها از شما در برابر ذرات و گازهای مضر موجود در هوا محافظت می کنند. آنها مواد موجود در هوا را که باعث جراحت، بیماری یا مرگ می شود را فیلتر می کنند.

 مهم نیست که چقدر اقدامات احتیاطی انجام می دهید، نمی توانید از نشت جوی در یک کارخانه مواد شیمیایی جلوگیری کنید. بنابراین، استفاده از ماسک‌ تمام صورت برای محافظت از خود در برابر گاز و سایر مواد شیمیایی مضر ضروری است.

اهمیت ماسک تمام صورت و نیم صورت

ماسک‌های تنفسی در محافظت از کاربران در برابر آلودگی‌های موجود در هوا بسیار ساده و مؤثر هستند. آنها در اشکال، اندازه ها و عملکردهای مختلف موجود هستند. اما کار آنها یکسان است. همه آنها دهان و بینی را از گرد و غبار، دود، مه، بخار و گاز می پوشانند. ماسک های تنفسی به دو دسته محکم و شل تقسیم می شوند. بیشتر ماسک‌های تنفسی محکم روی صورت نصب شده‌اند. یا تمام صورت را می پوشانند که به آن ماسک تمام صورت گفته می شود و یا فقط از دهان و بینی محافظت می کنند که به عنوان ماسک شیمیایی نیم صورت شناخته می شود. اگر محیط بیش از حد سمی باشد از ماسک‌های تنفسی شل استفاده می‌شود. این ماسک‌ها شامل کلاه ایمنی یا هود برای محافظت از سر کاربر از طریق فیلترها، قوطی‌ها یا کارتریج‌ها هستند.

چگونه ماسک شیمیایی صحیح را انتخاب کنیم؟

انتخاب یک ماسک تنفسی صحیح کلید محافظت از خود در برابر خطرات است. در هنگام خرید ماسک تنفسی، باید عواملی مانند:

  • نوع خطر را بشناسید: انواع مختلفی از ماسک های تنفسی در بازار موجود است. همه آنها برای انواع مختلفی از آلاینده ها طراحی شده اند. در صنایع شیمیایی، ما اغلب مواد خطرناک و سمی را تحمل می کنیم. آن مواد را شناسایی کنید و سپس نمونه برداری از هوا را مشخص کنید که چه مقدار آلاینده در هوا وجود دارد. با توجه به میزان آلودگی، یک ماسک تنفسی عالی برای کار خود انتخاب کنید.
  • تعیین سطح حفاظت: یکی را انتخاب کنید که برای حذف ذرات مضر موجود در هوا طراحی شده است که ممکن است توسط فیلتری مانند گرد و غبار، دود، الیاف و مه مسدود شوند. با توجه به ماهیت کار، فیلترها و کارتریج ها نیز متفاوت هستند. بنابراین، موردی را که برای صنایع شیمیایی مناسب است تهیه کنید.
  • اتصال: مطمئن شوید که ماسک شما در اطراف ناحیه بینی مهر و موم شده است. باید به عنوان گیره بینی مناسب باشد. هیچ استفاده ای از ماسک تنفسی بدون تناسب کامل و مهر و موم خوب وجود ندارد. بنابراین، قبل از خرید، بررسی کنید که آیا تناسب کامل دارد یا خیر. 
  • عمر ماسک: ماسک های تنفسی یکبار مصرف دارای طول عمر ۴۸ ساعت هستند که برای کارهای شیمیایی اصلا مناسب نیستند. عمر ماسک ها به استفاده از آنها بستگی دارد. بنابراین، با توجه به نیاز کاری خود، یکی را خریداری کنید که بادوام باشد.
41049100 3fe7 4f67 a6b1 149ccf0bbce2 - حفاظت از سیستم تنفسی با انواع ماسک

چرا به ماسک شیمیایی نیاز دارید؟

نفس کشیدن مهم است، شما می توانید حدود ۲ دقیقه بدون نفس کشیدن قبل از بیهوش شدن دوام بیاورید و سپس در دردسر واقعی قرار بگیرید. دلایل زیادی وجود دارد که چرا شما و خانواده تان به ماسک گاز یا ماسک تنفسی نیاز دارید:

  • دود ناشی از ساختمان یا آتش سوزی های جنگلی
  • ذرات معلق در هنگام بلایای طبیعی مانند زلزله
  • شیوع یا حملات بیولوژیکی
  • حملات شیمیایی یا هسته ای
  • عوامل شورش مانند اسپری فلفل یا گاز اشک آور

ماسک شمیایی چیست؟

ماسک‌های تصفیه‌کننده هوا (APR) با حذف گازها، بخارات، ذرات معلق در هوا (قطرات و ذرات جامد) یا ترکیبی از آلاینده‌ها از هوا از طریق استفاده از فیلترها، کارتریج‌ها یا قوطی‌ها کار می‌کنند. این ماسک‌ها اکسیژن را تامین نمی‌کنند و بنابراین نمی‌توانند در فضایی که کمبود اکسیژن دارد یا بلافاصله برای زندگی یا سلامتی خطرناک است، استفاده شوند. ماسک تنفسی مناسب برای یک موقعیت خاص به آلاینده(های) محیطی بستگی دارد.

انواع ماسک های شیمیایی

انواع مختلفی از مدل های ماسک شیمیایی با عملکردها و درجات حفاظتی متفاوت وجود دارد در ادامه چهار گروه اصلی از ماسک های شیمیایی را برایتان معرفی خواهیم کرد:

  1. ماسک یک بار مصرف (گرد و غبار / ماسک جراحی) : ماسک های گرد و غبار ارزان، پیدا کردن آسان، برای تمیز کردن اطراف خانه یا کارهای ساختمانی سبک مناسب است. ماسک‌های جراحی بیشتر برای دور نگه داشتن چیزهایی مانند خون بیمار، یا جلوگیری از آلوده شدن دهان پزشک از دهان استفاده‌کننده طراحی شده‌اند. برخی از ماسک‌های گرد و غبار قوی نیز وجود دارند که ارزش بررسی دارند، اما ماسک‌های جراحی به اندازه کافی به محافظت از ریه‌های شما در برابر ذرات بزرگ یا قطرات کمک نمی‌کنند. بینی و دهان را می پوشاند. ذراتی مانند گرد و غبار، غبار و دود را فیلتر می کند . از بین سطح کارایی N، R، P سری ۹۵، ۹۹، ۱۰۰ انتخاب کنید . در برابر گازها و بخارات محافظت نمی کند

ماسک شیمیایی نیم صورت : ماسک‌های تنفسی نیم صورت به راحتی در یک فروشگاه بزرگ پیدا می‌شوند، و برخی از آنها علاوه بر ذرات، از گازهای مضر نیز محافظت می‌کنند. ماسک نیم صورت شیمیایی طوری طراحی شده برای مواردی مانند فرار از ساختمان در حال سوختن، از ۱۵ دقیقه تا یک ساعت دوام می آورند. آن‌ها از تمام صورت شما محافظت نمی‌کنند، که می‌تواند در مواجهه‌های جدی خاص مشکل‌ساز باشد. کارتریج یا فیلترهای قابل استفاده مجدد و قابل تعویض است. در صورت مجهز بودن به کارتریج یا فیلتر مناسب می توان از آن برای محافظت در برابر گازها، بخارات یا ذرات استفاده کرد. بینی و دهان را می پوشاند

6d9540b8 b998 4704 be4f 3683519e792e - حفاظت از سیستم تنفسی با انواع ماسک
  1. ماسک تنفسی تمام صورت : ماسک های شیمیایی تمام صورت طیف وسیعی از انواع ماسک ها را پوشش می دهد و کمی سخت است اما برای اهداف پیچیده مناسب است. این ماسک ها به طور کامل صورت و راه های تنفسی را محافظت می کند. کپسول ها، کارتریج ها یا فیلترهای قابل استفاده مجدد و قابل تعویض است. در صورت مجهز بودن به کارتریج، قوطی یا فیلتر مناسب برای محافظت در برابر گازها، بخارات یا ذرات قابل استفاده است. محافظت از چشم را فراهم می کند مهر و موم صورت موثرتر از ماسک های الاستومری نیمه صورت دارد.
  2. ماسک تنفسی تمام صورت به همراه تصفیه کننده هوا (PAPR): این ماسک های تنفسی در مکان هایی که به هیچ وجه اکسیژن وجود ندارد استفاده می گردد. قطعات قابل استفاده مجدد و فیلترها یا کارتریج های قابل تعویض است.  در صورت مجهز بودن به کارتریج، قوطی یا فیلتر مناسب برای محافظت در برابر گازها، بخارات یا ذرات قابل استفاده است. دارای باتری با دمنده که هوا را از طریق فیلترها یا کارتریج های متصل می کشد. محافظت از چشم را فراهم می کند مقاومت تنفسی کم است.

الزامات استفاده از کارتریج ماسک شیمیایی

کارتریج ها، فیلترها و ماسک ها قدیمی می شوند. کارتریج ها می توانند عمر محدودی داشته باشند. اگر کارتریج‌های فیلتری که به ماسک متصل می‌شوند قدیمی هستند، در معرض هوا باز شده‌اند یا آسیب دیده‌اند، از شما محافظت نمی‌شود. کارتریج هایی که حاوی زغال چوب یا سایر مواد شیمیایی برای فیلتر کردن هوا هستند باید در بسته بندی های ضد هوا باشند. اگر کارتریج ها باز هستند یا در بسته بندی هوا بسته بندی نشده اند، نباید از آنها استفاده کرد. حتی کارتریج های بسته بندی اصلی نیز دارای تاریخ انقضا هستند که باید قبل از خرید بررسی شوند. همچنین با گذشت زمان ماسک شما ممکن است قدیمی شود و خراب شود. ماسک خود را در مکانی تمیز و خشک و به دور از گرما یا سرمای شدید نگهداری کنید. طبق دستورالعمل سازنده آن را بررسی کنید.

اگر به درستی از ماسک شیمیایی استفاده کنم، آیا کاملاً ایمن هستم؟

کارتریج های فیلتر تنها در برابر برخی از مواد معلق در هوا محافظت می کنند. برخی از مواد شیمیایی خطرناک از طریق پوست جذب می شوند. ماسک‌های گاز و ماسک‌های تنفسی که به‌درستی انتخاب شده و استفاده می‌شوند باید با لباس‌های محافظ ترکیب شوند تا به طور کامل از آسیب ناشی از این مواد شیمیایی جلوگیری شود.

اگر اکسیژن وجود نداشته باشد، ماسک شیمیایی از من محافظت می کند؟

ماسک های گاز اکسیژن را تامین نمی کنند. اگر در محیطی با سطح اکسیژن کم مانند آتش استفاده شود، در خطر خفگی قرار خواهید گرفت.

آیا در صورت وقوع آتش سوزی، ماسک شیمیایی از من محافظت می کند؟

اگر نگرانی اصلی شما این است که بتوانید از یک ساختمان پر از دود فرار کنید، خواندن اطلاعات سازنده مهم است. ذرات دود می توانند به سرعت فیلترهای ماسک شیمیایی را مسدود کنند و فیلترهایی با مواد شیمیایی خاص برای محافظت در برابر مونوکسید کربن و سایر گازهایی که ممکن است در آتش سوزی رخ دهند مورد نیاز است. همه ماسک‌های شیمیایی و ماسک‌های تنفسی از این خطرات محافظت نمی‌کنند. در صورت قرار گرفتن در معرض آتش، برخی از اجزاء، از جمله هودها و روکش‌ها، بسیاری از ماسک‌های گاز و ماسک‌های تنفسی فرار ممکن است ذوب شوند.

ماسک شیمیایی یا ماسک تنفسی چقدر دوام می آورد؟

این بستگی به ظرفیت فیلتر کردن دستگاه تنفسی و میزان خطر موجود در هوا دارد. هر چه خطر شیمیایی یا بیولوژیکی در هوا بیشتر باشد (غلظت بیشتر)، مدت زمان ماندگاری فیلتر شما کمتر خواهد بود. هیچ محدودیت زمانی مطلقی وجود ندارد و با توجه به ظرفیت هر مدل ماسک تنفسی متفاوت خواهد بود. به همین دلیل است که برنامه اضطراری شما باید شامل ایده ای از نحوه رسیدن به یک منطقه امن قبل از اتمام قابلیت فیلترینگ ماسک باشد.

59ad1da0 5b90 4559 b416 ef39f51554b7 720x377 - حفاظت از سیستم تنفسی با انواع ماسک

چگونه از عملکرد صحیح ماسک شیمیایی اطمینان یابم؟

مؤسسه ملی ایمنی و بهداشت شغلی (NIOSH) بخشی از مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، ماسک‌های تنفسی را برای استفاده توسط کارگران آزمایش و گواهی می‌دهد. برای محافظت در برابر خطرات محل کار ماسک‌هایی که توسط NIOSH تأیید شده‌اند عبارت «NIOSH Approved» را نشان می‌دهند و ممکن است دارای شماره گواهی باشند  را استفاده نمایید. با این حال، NIOSH  فقط ماسک‌های تنفسی را در برابر خطرات خاص تأیید می‌کند. فقط به این دلیل که یک ماسک دارای گواهینامه است به این معنی نیست که در برابر همه خطرات محافظت می کند. ماسک‌های دارای گواهی NIOSH با برچسب‌های تاییدی عرضه می‌شوند که خطراتی را که ماسک برای محافظت در برابر آنها تأیید شده است، شناسایی می‌کند. اگر ماسک تنفسی می‌خرید، باید برچسب تأیید را بررسی کنید تا مطمئن شوید که در برابر خطراتی که می‌خواهید در برابر آن محافظت کنید، تأیید شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا