درمان فشارخون بالا با رزوواستاتین

رزوواستاتین از دسته داروهای قلبی-عروقی است که ضد چربی خون می‌باشد و به شکل قرص خوراکی در دسترس است و برای مواردی چون هایپرلیپیدمیا، آترواسکلروزیس، هایپرتری گلیسیریدمی و پیشگیری از بیماری‌های قلبی در مبتلایان به فشارخون بالا استفاده می‌شود. این دارو با مهار نوعی آنزیم، سطح کلسترول و دیگر چربی‌های بدن را کنترل و تنظیم می‌کند و از بیماری‌های قلبی-عروقی جلوگیری می‌کند. چربی‌ها منبع انرژی هستند که در بدن اندوخته می‌شوند تا در زمان نیاز از آن استفاده شود. کلسترول گونه‌ای چربی است که به لیپید معروف است و از طریق مواد غذایی مصرفی در کبد ذخیره می‌شود. زمانی که سطح کلسترول در خون فرد بالا می‌رود سبب اجتماع تکه‌های ریز چربی با عنوان آترومی در جداره‌های عروق می‌شود و به این ترتیب هایپرکلسترومیا اتفاق می‌افتد. کلسترول بالا با رسوب کردن در رگ‌های خونی کم کم دیواره‌های آن را سفت کرده و سبب تنگ شدنشان می‌شود.این پدیده منجر به کم شدن جریان خون شده و ریسک بیماری‌های قلبی-عروقی را بالا می‌برد. کلسترول به خودی خود شاید عوارضی نشان ندهد و فرد متوجه بیماری نگردد. این دارو جهت جلوگیری از بیماری‌های قلبی-عروقی، حمله قلبی و سکته مغزی به بیماران پرفشاری خون توصیه می‌شود. این دارو برای بیماران دیابتی که در معرض بیماری‌های قلبی-عروقی هستند و شاید کلسترول نرمالی داشته باشند پیشنهاد می‌شود تا خطر درگیری با بیماری‌های قلبی-عروقی در آنها کم شود.

نحوه مصرف رزوواستاتین

مانند هر دارویی این دارو نیز حتما باید توسط پزشک تجویز شود و دوز آن نیز بسته به شرایط بیمار متغیر است. پیش از آغاز به مصرف حتما بروشور داخل جعبه را مطالعه کرده و دقیقا طبق دستور پزشک مصرف نمایید. ولی دوز معمول این دارو در بزرگسالان در آغاز درمان، روزانه  10 الی ۲۰ میلی‌گرم است ولی اگر بیمار بالای ۷۰ سال، سن داشته باشد، امکان دارد پزشک معالج با روزی کمتر از ۵ میلی‌گرم درمان را آغاز نماید و به مرور دوز آن را بیشتر کند. برای کودکان و نوجوانان ۸ الی ۱۸ سال دوز پیشنهادی ۲۰ میلی‌گرم در روز است. معمولا بیمارانی که دچار نارسایی قلبی-عروقی هستند به دوز بیشتری از این دارو نیاز دارند. همچنین این دارو برای بیمارانی که کلسترول خیلی بالایی دارند شاید روزانه ۴۰ میلی‌گرم به دستور پزشک مناسب باشد ولی این دوز برای هر بیماری نیاز نیست. مقدار داروی تجویزی باید در زمان مشخص و مرتب مصرف شود. این قرص روزانه یک بار و در هر زمان از روز می‌شود استفاده کرد و نیازی نیست همراه غذا میل شود زیرا معمولا رزوواستاتین سبب ناراحتی معده نمی‌گردد. این دارو را همراه یک لیوان پر آب میل نمایید. فقط دقت داشته باشید این دارو را با فاصله ۲ ساعت از آنتاسیدها مصرف کنید. در طول درمان با رزوواستاتین حتما توجه کافی به رعایت رژیم غذایی، چربی اشباع شده و کلسترول کم را داشته باشید. هرگز سرخود دوز داروی مصرفی را کم و یا زیاد نکنید و به افرادی که مشکلات مشابه شما دارند، توصیه ننمایید. در صورتی که  مصرف یک دوز را یادتان رفت، به مجرد اینکه یادتان افتاد، آن را مصرف کنید ولی اگر ۱۲ ساعت و یا کمتر از آن به نوبت دوز بعدی زمان باقی مانده است از مصرف آن خودداری نمایید و دوز بعدی را سروقت میل کنید. به هیچ عنوان دو دوز دارو را همزمان مصرف نکنید. این دارو برای مبتلایان به مشکلات جدی کلیوی باید از روزی ۵ میلی‌گرم آغاز شود و به بیش از روزی ۱۰ میلی‌گرم افزایش نیابد. رزوواستاتین در دوران بارداری و شیردهی نباید مصرف شود زیرا مطالعات و تحقیقات کافی برای اثبات اینکه این دارو در این دوران بی‌خطر است وجود ندارد. همچنین در موارد آلرژی داشتن به این دارو و یا ترکیبات تشکیل دهنده آن، بیماران کبدی و بیماری جدی ریوی این دارو منع مصرف دارد. همچنین داروی مورد نظر برای بیمارانی که مستعد میوپاتی هستند مانند: بیماران بالای ۶۵ سال، افراد مبتلا به تیروئید کم کار درمان نشده و مبتلایان به نارسایی کلیه، باید با احتیاط بسیار تجویز گردد.

عوارض جانبی رزوواستاتین

 هر دارویی به موازات تاثیرات مثبت عوارضی نیز دارد. که برخی از آنها خطرناک و برخی دیگر رایج هستند. اگر عوارضی چون، مشاهده حساسیت به دارو و به لمس شدن، خون در ادرار، تیره شدن رنگ ادرار، تغییر در حجم ادرار، درد در ناحیه قفسه سینه، عدم تعادل، افسردگی، کم حافظه شدن، درد و یا گرفتگی عضله‌ها، التهاب مفصل‌ها، مشکلاتی در کبد، مشکل در صحبت کردن، درد شدید در معده(امکان مشکلی در لوزالمعده)، سرفه و کم شدن ناگهانی وزن، را مشاهده کردید سریعا به پزشک مراجعه نمایید. عوارض رایج این دارو عبارتند از: سردرد، حالت تهوع، یبوست، نفخ، سوء‌هاضمه، اختلالات خواب، شکم درد وجود پروتئین در تست ادرار(بیمارانی که مصرف روزانه‌ی آنها ۴۰ میلی‌گرم است)و کسلی. اگر این عوارض ادامه دار شدن و بهبود نیافتن حتما با پزشک خود مشورت نمایید ویا نشانه‌هایی مشاهده کردید که فکر می‌کنید به دلیل مصرف دارو است حتما با دکتر خود این موضوع را در میان بگذارید. هرگز رزوواستاتین را بیشتر از میزان تجویزی استفاده نکنید ولی اگر این اتفاق افتاد، یعنی دچار مسمومیت دارویی شده‌اید و این حالت با نشانه‌هایی چون مشکل در تنفس، از حال رفتن، بی‌هوش شدن و ضعف شدید بروز می‌کند که در این صورت سریعا باید به اورژانس بیمارستان منتقل شوید.

برای مشاهده اطلاعات کامل در خصوص داروی زرواستاتین به https://www.daroobin.com/fa/drug/rosuvastatinدر مرجع اطلاعات دارویی داروبین مراجعه فرمایید

عملکرد داروی رزوواستاتین

رزوواستاتین که از دسته داروهای استاتین است یک کنترل کننده خاص HMG-CoA ردوکتاز است و روی چربی‌های پلاسما اثر دارد. مقدار کلسترول LDL، تری گلیسیرید‌ها و آپولیپوپروتئین B را کم کرده و سطح کلسترول HDL را بالا می‌برد. علاوه بر این این دارو التهابی که به دلیل بوجود آمدن لخته در شریان‌ها در نتیجه جمع شدن پلاکت ایجاد شده را  کم می‌کند. این دارو بعد از ۳ الی ۵ ساعت به بالاترین حد غلظت پلاسمایی بعد از مصرف دست می‌یابد. متصل شدن به پروتئین‌های پلاسمایی این دارو ۸۸ درصد است که اغلب به آلبومین است. این دارو فقط ۱۰ درصد متابولیزه می‌گردد. متابولیسم رزوواستاتین در کبد رخ می‌دهد و معمولا با CYP2C9 و P450 عملی می‌شود. ۹۰ درصد دفع این دارو(جذب شده و یا نشده) از راه مدفوع و ۵ درصد آن دست نخورده از طریق ادرار است و نیمه عمرش حدود ۱۹ ساعت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا