تفاوت ایمپلنت دیجیتال و معمولی (سنتی)

ایمپلنت دیجیتال و ایمپلنت سنتی یکی از بهترین و مدرن‌ترین جایگزین‌های جبران بی‌دندانی در حال حاضر می‌باشد. در این مقاله سعی می‌کنیم شما را با جزئیات کاشت ایمپلنت به روش سنتی و دیجیتال آشنا نماییم و تفاوت های هرکدام را نیز بیان کنیم.

جراحی ایمپلنت دیجیتال چیست؟

کاشت ایمپلنت به روش دیجیتال یکی از تکنیک‌های جدید در حوزه کاشت ایمپلنت است که در سال های اخیر با پیشرفت تکنولوژی دیجیتال در حوزه دندانپزشکی فراگیر شده است .
 طی این فرایند با استفاده از تجهیزات دندانپزشکی دیجیتال، کاشت ایمپلنت بدون جراحی و در کمترین زمان ممکن و کمترین درد و خداقل خونریزی انجام می‌شود.

تفاوت کاشت ایمپلنت در روش دیجیتال با روش معمولی در این است که محل دقیق کاشت ایمپلنت با استفاده از طراحی کامپیوتری و اطلاعات فک بیمار که توسط اسکنر داخل دهانی استخراج شده است، مدل‌سازی می‌گردد و یک شابلون یا گاید جراحی طراحی می‌شود که با استفاده از آن می‌توان به‌صورت دقیق و بدون جراحی لثه ایمپلنت را در محل دقیق خود کاشت.

در این روش با استفاده از اطلاعات CBCT بیمار محل دقیق اعصاب و سینوس بیمار مشخص می‌شود و می‌توان عملیات کاشت را با ترکیب این اطلاعات و طراحی در محیط برنامه کامپیوتری  به‌صورت دقیق انجام داد.

جراحی ایمپلنت به روش سنتی چیست؟

در جراحی و کاشت ایمپلنت به روش سنتی پس از بررسی‌های لازم به جهت وجود استخوان کافی در محل کاشت ایمپلنت؛ می‌بایست جهت کاشت و جایگذاری پایه تیتانیوم، با استفاده از تیغ جراحی لثه را کنار زد و پایه ایمپلنت را کار گذاشت و مجدداً محل جراحی­شده را بخیه کرد. در این حالت مراقبت‌های بعد از جراحی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

بنابراین تفاوت اصلی ایمپلنت سنتی با دیجیتال در جراحی و برش محل ایمپلنت است که در روش سنتی درد و خونریزی بیشتر و مراقبت بعد از جراحی بیشتری را باید مد نظر قرار داد.

روش جراحی در ایمپلنت دیجیتال

808c9776 ece8 4604 ab91 bde5208cf3cb 720x360 - تفاوت ایمپلنت دیجیتال و معمولی (سنتی)

در ابتدای کار بیمار توسط متخصص ایمپلنت به مرکز رادیولوژی مجهز به دستگاه CBCT ارجاع می‌شود. پس از انجام رادیولوژی یک فایل در قالب یک CD به بیمار داده می‌شود که حاوی اطلاعات کاملی از فک و دهان و بافت سخت و نرم و اعصاب داخل دهانی است.

متخصص ایمپلنت با استفاده از اسکنرهای ۳ بعدی اطلاعات کامل دندان‌های بیمار و محل‌های موردنیاز جهت کاشت ایمپلنت را استخراج می‌کند و در نرم‌افزار مدل‌سازی یا سیمولیشن، با استفاده از اطلاعات CBCT و نوع برند ایمپلنت مصرفی محل دقیق را مدل‌سازی می‌نماید.

محل دقیق دریل کردن با درنظرگرفتن تراکم استخوان محل کاشت ایمپلنت و محل دقیق سینوس و اعصاب داخل دهان صورت می‌گیرد.

حاصل این طراحی یک المان جراحی به نام گاید جراحی است که دقیقاً روی فک بالا یا پائین بیمار قرار می‌گیرد و می‌توان به‌صورت دقیق کاشت ایمپلنت را انجام داد. در این روش سرعت انجام کاشت ایمپلنت از زمان آماده‌سازی گاید سرجری در حدود ۷ الی ۱۰ دقیقه به ازاء هر واحد خواهد بود. به همین دلیل ایمپلنت دیجیتال به ایمپلنت فوری یا ایمپلنت یک‌روزه نیز شناخته می‌شود.

در این روش میزان خطای انسانی به حداقل ممکن می‌رسد و با کمترین درد و خونریزی کار کاشت ایمپلنت انجام می‌شود.

با استفاده از ایمپلنت دیجیتال، متخصص ایمپلنت با حداقل تراکم استخوانی حداکثر استفاده را در جانمایی کاشت ایمپلنت انجام می‌دهد. ازاین‌رو دیگر به جراحی جهت افزایش تراکم یا پیوند استخوان در ۹۰% مواقع وجود ندارد. در روش ایمپلنت دیجیتال پروتز به‌جای نصب روی اباتمنت فلزی روی پایه تیتانیومی نصب می‌شود. با انجام این روش دیگر سیاهی فلز اباتمنت مشخص نمی‌شود و امکان گیرکردن مواد غذایی درصد بسیار بالایی کاهش می‌یابد.

روش جراحی در کاشت ایمپلنت سنتی

جراحی ایمپلنت در کاشت به روش سنتی یکی از مهم‌ترین بخش‌های کاشت است. بنابراین در انتخاب متخصص ایمپلنت و تیم جراحی نهایت دقت را نمایید. زیرا کوچک‌ترین خطا بیمار و دندانپزشک را دچار مشکل خواهد کرد.

متخصص ایمپلنت با استفاده از عکس رادیولوژی و توجه به اعصاب و تراکم استخوانی و نوع ایمپلنت مصرفی، با استفاده از بی‌حسی موضعی لثه را در چند جهت مختلف برش می‌زند تا بتواند به استخوان دسترسی داشته باشد.

محل دقیق کاشت ایمپلنت را مشخص می‌نماید و استخوان باتوجه‌به قطر ایمپلنت مصرفی سوراخ می‌شود و زاویه و مقدار عمق سوراخ را نیز مشخص می‌نماید. پس از کاشت پایه ایمپلنت مجدداً عکسی از محل کاشت گرفته می‌شود که صحت قرارگیری ایمپلنت مورد تأیید قرار گیرد. پس از آن محل جراخی بخیه خواهد شد .

پس از جراحی ایمپلنت به روش سنتی به دلیل برش لثه، محل کاشت مقداری درد و تورم خواهد داشت و بیمار باید حداقل ۳ الی ۶ ماه پس از جراحی ایمپلنت با مراقبت‌های ویژه از محل کاشت ایمپلنت تا زمان جوش‌خوردن آن مراقبت کند.

سایر تفاوت‌های کاشت ایمپلنت به روش دیجیتال با سنتی

2315923d b9d0 4c1c 9cfd edd91f324ba0 720x317 - تفاوت ایمپلنت دیجیتال و معمولی (سنتی)
  1. پس از کاشت ایمپلنت به روش دیجیتال بلافاصله پس از کاشت پایه ایمپلنت امکان قراردادن پروتز موقت وجود دارد.
  2. کل جراحی ایمپلنت به روش دیجیتال حدود ۱۰ دقیقه به طول می‌انجامد. بنابراین در یک جلسه تعداد زیادی از دندان‌های ازدست‌رفته را می‌توان جایگزین نمود.
  3. گاید سرجری یا راهنمای جراحی در روش دیجیتال، متخصص و جراح ایمپلنت را با دقت بالا در کاشت دقیق ایمپلنت راهنمایی می‌نماید.
  4. ناحیه کاشت ایمپلنت دیجیتال نیاز به بخیه و مراقبت‌های بعد از آن ندارد و درد و تورم بسیار کمتری نسبت به حالت سنتی دارد.
  5. قیمت ایمپلنت دیجیتال به لحاظ تکنولوژی و ابزار پیشرفته مورداستفاده از ایمپلنت سنتی بیشتر است.

یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های ایمپلنت دیجیتال نسبت به ایمپلنت سنتی، سرعت جایگزینی و مهم‌تر از آن قراردادن پروتز موقت PMMA است که از جنس رزین پرمقاومت است و با دندان معمولی تفاوتی ندارد و بیمار می‌تواند با دندان کامل مطب را ترک کند و به زندگی روزمره خود ادامه دهد.

بسیاری از افراد جامعه در جایگاه اجتماعی هستند که نمی‌توانند بی‌دندانی پس از کاشت ایمپلنت سنتی را تحمل کنند. ازاین‌رو ایمپلنت دیجیتال جایگزین مناسبی برای این افراد است.

همچنین برای جایگزینی دندان‌های قدامی که در لبخند و زیبایی چهره بیمار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است نیز کاشت ایمپلنت به روش دیجیتال توصیه می‌گردد.

معرفی مرکز فوق تخصصی دندانپزشکی که ایمپلنت را با هر دو روش برای شما انجام می دهند

c314bdd4 65e2 480e aae8 f36485650a75 720x360 - تفاوت ایمپلنت دیجیتال و معمولی (سنتی)

در مرکز جراحی و ایمپلنت دکتر احسان بیرنگ که می توان گفت، بهترین فوق تخصص ایمپلنت در تهران هستند کاشت دندان به هر ۲ روش دیجیتال و سنتی با بهترین برندهای مطرح در حوزه ایمپلنت از جمله ایمپلنت های آمریکایی، کره ای ، سوئیسی و آلمانی انجام می‌شود.

شاید شما خواننده گرامی در خصوص ایمپلنت دیجیتال اطلاعاتی را داشته باشید.

کلیه خدمات ایمپلنت در مرکز فوق‌تخصصی ایمپلنت دکتر احسان بیرنگ در شمال تهران در قالب کاشت ایمپلنت دیجیتال و سنتی با استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌ها و ابزار دیجیتال ایمپلنتولوژی ارائه می‌گردد.

بیماران عزیز در کل کشور خصوصاً مناطق بی‌بهره از این تکنولوژی می‌توانند از طریق چت واتس‌آپ با این مرکز به‌صورت مجازی در ارتباط باشند و در خصوص کاشت ایمپلنت فوری مشاوره نمایند.

برای بررسی میزان رضایت کاربران از خدمات کاشت ایمپلنت دکتر بیرنگ می توانید صفحات مربوط به ایشان را در سایت های دایرکتوری و نوبت دهی انلاین، مشاهده کنید:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا