نحوه تشخیص تاریخ انقضای لوازم آرایشی + عمر مفید هر وسیله آرایشی

تشخیص تاریخ انقضای لوازم آرایشی از ان جایی اهمیت دارد که مستقیما با پوست شما در ارتباط است و چنانچه از وسایل تاریخ گذشته استفاده کنید دچار تحریک پوست و به دنبال آن درگیر مشکلات پوستی خواهید شد این مساله نه تنها در خصوص لوازم آرایشی بلکه درباره لوازم مراقبتی پوست نیز صدق می کند.

تشخیص تاریخ انقضای برخی از محصولات آرایشی بسیار ساده است چرا که پشت جلد یا بسته بندی برخی از آن ها نماد PAO وجود دارد و به شما می گوید پس از باز کردن بسته بندی تا چه مدت مهلت دارید از آن استفاده کنید یا اینکه تاریخ انقضا به صورت شفاف و صریح با عبارت EXP نوشته شده است.

اما این موضوع در خصوص برخی دیگر از لوازم صدق نمی کند مثلا تاریخ انقضای ماسک ورقه ای به صورت شفاف نوشته نشده و شما حتما باید با نمادینی که بیانگر تاریخ انقضا محصولات آرایشی و بهداشتی هستند، آشنا باشید. اما سوال اینجاست چطور تاریخ انقضای لوازم آرایشی را تشخیص دهیم؟! نگران نباشید ما به شما می گوییم!

این نکته را در نظر بگیرید که عوامل و فاکتورهای زیادی روی تاریخ انقضا و یا حتی فساد زودرس محصولات تاثیر گذار هستند پس اگر وسایل خود را در شرایط مطلوب نگهداری کنید از خراب شدن آن ها جلوگیری خواهد شد خب در ادامه به روش های تشخیص تاریخ انقضای لوازم آرایش می پردازیم.

نحوه تشخیص تاریخ انقضای لوازم آرایشی

استفاده از لوازم آرایشی تاریخ گذشته می تواند عوارض جانبی متنوعی داشته باشد در بهترین حالت آن وسیله آرایشی کارایی خوبی ندارد و در بدترین حالت ممکن، باعث جوش و اگزما، تحریکات پوستی و آلرژی خواهد شد. اگر در مورد تاریخ انقضای یک محصول آرایشی و بهداشتی شک و تردید دارید بلافاصله آن را دور بنیدازید. برای تمام محصولات آرایشی و مراقبتی چند روش کلی وجود دارد که به واسطه ان ها مهلت استفاده از لوازم را تشخیص دهید:

  • بررسی تاریخ انقضا لوازم آرایشی در سایت برندهای خارجی
  • تشخیص تاریخ انقضا از روی بارکد محصولات
  • بررسی بچ کد
  • توجه به PAO پشت محصولات (مهلت زمان استفاده از محصول پس از باز کردن آن)
  • بررسی تاریخ نوشته شده روی بسته بندی ها مقابل عبارت EXP یا Expire
  • بررسی مهلت زمان تعیین شده روی جلد لوازم آرایشی (مثلا ۲ سال پس از تولید)
  • بررسی برچسب و سایر علائم روی بسته بندی مثلا حرف M نشان می دهد پس از باز کردن محصول، تا چه مدت دوام دارد. ۱M یعنی یک ماه، ۳M یعنی سه ماه و به همین ترتیب…

این روش ها همگی نشان می دهند که لوازم آرایشی شما چقدر عمر مفید دارند پس از گذشتن تاریخ انقضا و تمام شدن عمر مفید، محلی بسیار دلپذیر برای رشد باکتری ها تبدیل می شوند و اگر از آن وسیله استفاده کنید یعنی با دست خودتان انبوهی باکتری را روی سطح پوستتان گذاشته اید!

هر وسیله آرایشی تا چه مدت قابل استفاده است؟  

  • لوازم بر پایه فونداسیون مایع: لوازم آرایشی مبتنی بر آب یا مایع اصولا تا یکسال عمر مفید دارند و لوازمی که بر پایه روغن فرموله شده اند تا ۱۸ ماه قابلیت استفاده خواهند داشت. اما باز هم باید به علائم پشت جلد محصول دقت کنید.
  • ضد آفتاب: اصولا ضد آفتاب ها ۲ الی ۳ سال عمر مفید دارند البته اگر پیش از رسیدن تاریخ انقضا، تغییری در رنگ یا بافت آن احساس کردید، آن را دوربیندازید چون کارایی خود را از دست می دهند.
  • مرطوب کننده ها: مرطوب کننده ها از زمان باز شدن بسته بندی بین ۶ ماه تا ۱ سال دوام دارند. البته باز هم به علامت PAO یا M پشت بسته دقت کنید.
  • رژ لب: رژ لب هم از یک تا ۲ سال دوام دارد.
  • رژ لب براق مایع: رژلب های مایع به دلیل ماهیت خاص خود بین ۶ ماه تا ۱ سال قابل استفاده هستند.
  • ریمل: ریمل از ۳ تا ۶ ماه عمر متغیر دارد.
  • محصولات پودری: مثل سفیدکننده ها، پنکک، پودر برنز و رژ گونه ها تا ۲ سال عمر مفید دارند چنانچه در بافت آن ها تغییری حس کردید یا شکننده و ترد شدند مصرف را قطع کنید که زمینه ساز جوش هستند!
  • کرم پودر: عمر کرم پوردها متغیر است  اما حداقل ۹ ماه عمر مفید دارند.
  • کانسیلر: کانسیلر می تواند از ۶ ماه تا ۱سال دوام داشته باشد.
  • خط چشم مایع: خط چشم مایع هم دقیقا مثل ریمل از ۳ تا ۶ ماه ماندگار است.
  • مداد خط چشم و خط لب: انواع خط چشم مثل مدل های ژله ای و مدادی و حتی خط لب تا یک سال قابل استفاده است.
  • لاک ناخن: یک لاک در صورت باز نشدن می تواند برای مدت زمان زیادی دوام داشته باشد ولی اگر درب لاک باز شود، می تواند تا ۲ سال دوام داشته باشد. پس از باز شدن در لاک، به مرور زمان مواد درون آن غلیظ و کشدار می شوند.
  • برس های آرایشی : برس ها تاریخ انقضا ندارند اما محل تجمع باکتری هستند پس برای سلامت پوستتان باید به صورت مدام آن ها را بشویید.

تاریخ نمایش داده شده در تصویر زیر به صورت میانگین در تمام برندها در نظر گرفته می شود.

منبع:

https://www.hidoctor.ir/359434_%d8%aa%d8%a7%d8%b1%db%8c%d8%ae-%d8%a7%d9%86%d9%82%d8%b6%d8%a7-%d9%85%d8%a7%d8%b3%da%a9-%d9%88%d8%b1%d9%82%d9%87-%d8%a7%db%8c-%d8%b1%d8%a7-%da%86%d8%b7%d9%88%d8%b1-%d8%aa%d8%b4%d8%ae%db%8c%d8%b5-%d8%af.html/

2657ab57 679e 41c7 9fac 170fe26e41b4 - نحوه تشخیص تاریخ انقضای لوازم آرایشی + عمر مفید هر وسیله آرایشی

علائم لوازم آرایشی تاریخ گذشته

اصولا رنگ و بو و حتی ظاهر لوازم آرایشی تاریخ گذشته کاملا متفاوت و مشهود است و به سادگی متوجه آن خواهید شد. چنانچه یکی از نشانه های زیر را دیدید وسیله آرایشی را دور بیندازید:

  1. بوی خاص: یکی از روش های تشخیص سلامت لوارم آرایشی و بهداشتی، بو کردن آن است. اگر محصول بوی تند، بد یا عجیبی داشت ممکن است که فاسد شده باشد.
  2. تغییر در بافت وسیله آرایشی: وسایلی که دچار فساد شده باشند تغییرات محسوسی هم دارند مثلا در بافت آن ها به وضوح مشخص است که تاریخ گذشته هستند! به عنوان مثال وسایل پودری کاملا شکننده می شوند یا کرم های فاسد دارای رنگ و بو و ظاهری لزجی هستند.
  3. اکسید شدن و تغییر رنگ: لوازم آرایشی هم دقیقا مثل میوه ها چنانچه در معرض هوای آزاد قرار بگیرند اکسید می شوند. این واکنش شیمیایی روی رنگ و بو و حتی ظاهر وسیله شما تاثیر گذار است. پس اگر تغییر رنگ در لوازم آرایشی و مراقبتی دیده شد احتمالا فاسد شده مثلا فوم های شست و شو که سفید رنگ هستند اگر دچار فساد شوند به حالت شیری تغییر رنگ می دهند.

تاریخ انقضای لوازم آرایشی و نحوه تشخیص آن ها و دانستن عمر مفید هر وسیله آرایشی بسیار اهمیت دارد. عوارض لوازم فاسد شده مستقیما روی پوست شما نمود پیدا خواهد کرد. بنابراین باید بدانید که تاریخ انقضای هر لوازم آرایشی چقدر است و اصلا چطور تشخیص داده می شود. در خصوص نگهداری لوازم آرایشی نیز باید بسیار دقت داشته باشید چرا که اگر وسیله ای در محیط مناسب خودش نگهداری نشود پیش از تاریخ انقضا دچار فساد خواهد شد.

بخش تبلیغات

سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ی زندگی سالم در تهیه‌ تمامی مقالات منتشر شده با این کانت (کاربر بخش تبلیغات) نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا