دکتر بیهوشی چه وظایفی دارد

برای بسیاری از افراد پیش می‌آید که با اهداف مختلف اقدام به عمل جراحی کنند و عمل جراحی تنها در صورتی امکان‌پذیر است که بیمار تحت بیهوشی عمومی قرار گیرد. افرادی که بیهوشی عمومی را تجربه کرده‌اند به این موضوع اشاره می‌کنند که در طول عمل جراحی هیچ دردی را احساس نکرده‌اند و تجربه آنها مانند فردی است که از این دنیا می‌رود.

 بنابراین، متخصص بیهوشی وظایف زیادی را بر عهده دارد و باید بیمار را در طول مدتی که بیهوش است به خوبی کنترل نماید. در ادامه تلاش می‌کنیم اطلاعات بیشتری را در مورد وظایف پزشک بیهوشی با شما در میان بگذاریم.

کنترل بیمار در طول عمل جراحی

متخصص بیهوشی وظایف متعددی را در اتاق عمل بر عهده دارد و باید به موارد زیادی هم‌زمان با هم توجه کند. بهتر است بدانید زمانی که بیمار بیهوش است هیچ کنترلی بر اعضای بدن خود ندارد. در واقع، در زمان جراحی سیستم عصبی بدن از کار می‌افتد تا سیگنال‌های درد به مغز ارسال نشوند و در نتیجه پزشک می‌تواند روند درمان را به خوبی پیش ببرد. 

آماده‌سازی داروها و تجهیزات مناسب برای بیهوشی

یکی از مهمترین وظایف متخصص بیهوشی آماده‌سازی داروها و تجهیزات مناسب برای بیهوشی است. او باید قبل از آنکه عمل جراحی آغاز شود تمامی داروها را در اتاق عمل آماده کند. حتی داروهایی که در شرایط بحران مورد استفاده قرار می‌گیرند نیز به اتاق عمل آورده می‌شوند. روش بیهوشی در هر بیمار به شکل جداگانه‌ای است و تکنسین بیهوشی در این رابطه تصمیم‌گیری می‌کند. ممکن است تکسین تصمیم بگیرد از طریق تنفس بیمار را بیهوش کند و یا شاید بخواهد بیمار را از تزریق دارو بیهوش نماید. امروزه، در شهرهای بزرگ به دلیل وجود امکانات گسترده روش‌های متعددی مورد استفاده قرار می‌گیرند و ممکن است متخصص بیهوشی شیراز و یا تهران رویکردهای متفاوتی را به کار ببرند.

کنترل ضربان قلب

یکی دیگر از وظایف متخصص بیهوشی کنترل ضربان قلب است. به طور کلی، تپش قلب در حیطه سیستم عصبی خودکار بدن است. سیستم عصبی خودکار فعالیت‌های غیر ارادی بدن از جمله ضربان قلب و یا انقباضات روده را کنترل می‌کند و انسان‌ها هیچ کنترلی بر آن ندارند. با توجه به این مسئله که در دوران بیهوشی بیمار درکی به وضعیت خود ندارد، شخصی که بالای سر بیمار است و او را بیهوش کرده است باید ضربان قلب بیمار را کنترل کند و در صورت کاهش اقدامات لازم را سریعا انجام دهد.

کنترل تنفس

تنفس از جمله اموری است که زندگی انسان‌ها به آن وابسته است. اهمیت نفس کشیدن به حدی زیاد است که در طی تحقیقات مختلف اعلام شده است یکی از ترسناک‌ترین روش‌های مرگ خفگی است. بنابراین، انسان‌ها به تنفس بسیار حساس هستند و اکسیژن باید وارد بدن شود.

6eedaf6d 315e 4ed4 8889 f65c7a4549c1 720x480 - دکتر بیهوشی چه وظایفی دارد

زمانی که بیمار در اتاق عمل است و اعصاب مرکزی او به طور موقت از کار می‌افتد، متخصص باید به تعداد تنفس او توجه داشته باشد و زمانی که از الگو عادی خارج شد سریعا به پزشک خبر دهد و اقدامات لازم را انجام دهد.

دستور تزریق خون

برخی از جراحی‌ها پیچیدگی‌های بسیار زیادی دارند و متخصص بیهوشی باید تمرکز زیادی داشته باشد. گاهی در طول عمل جراحی به دلیل وضعیتی که در عملکرد دستگاه‌های مختلف بدن از جمله قلب و یا سیستم تنفسی به وجود می‌آید باید به بیمار خون تزریق شود. یکی از کسانی که باید به این مسئله توجه داشته باشد و در صورت نیاز سریعا به پزشک اطلاع دهد پزشک بیهوشی است. بهتر است بدانید تصمیمات درست پزشک بیهوشی باعث می‌شود که جان بیمار سالم بماند و پس از عمل بهبودی یابد.

کاهش درد بعد از عمل جراحی

اگر بخواهیم وظایف متخصص بیهوشی را به پایان ببریم باید به کاهش درد بعد از عمل جراحی اشاره کنیم. پزشکانی که تخصص بسیار زیادی دارند مواد بیهوشی را به گونه‌ای تزریق می‌کنند که بیمار پس از عمل جراحی درد زیادی نکشد. همچنین، پزشک بیهوشی می‌تواند داروهای مناسب رای برای کنترل درد در نظر بگیرد و در نتیجه، بیمار پس از به‌هوش آمدن حس درد زیاد نخواهد داشت و درد به خوبی مدیریت می‌گردد. با توجه به تمامی این موارد، متخصص که بر بیهوشی نظارت دارد باید در اتاق عمل بسیار فعال باشد تا بتواند درمان را به خوبی پیش ببرد.

آیا کار متخصص بیهوشی حساس است؟

یکی از مواردی که شما باید در رابطه با کار متخصص بیهوشی بدانید حساس بودن این حرفه است. در واقع، در زیر دست متخصص بیماری است که بر هیچ‌یک از فعالیت‌های خود تسلط ندارد و کوچکترین اشتباهی منجر به مرگ بیمار می‌شود.

7c780176 fbb9 4a52 8e37 f124ef2540f8 720x481 - دکتر بیهوشی چه وظایفی دارد

متخصص باید در تمامی مدتی که در اتاق عمل حضور دارد حالت‌ها و الگوهای رفتاری ارگان‌های حیاتی بدن بیمار را زیر نظر داشته باشد تا بتواند در صورت بروز کوچکترین مشکلی سریعا وارد عمل شود و مشکل را رفع کرد. اهمیت متخصصی که بر بیهوشی نظارت دارد به اندازه پزشک است و این دو در کنار یکدیگر می‌توانند جراحی موفقیت‌آمیزی را تجربه کنند.

آیا خودم می‌توانم دکتر بیهوشی را انتخاب کنم؟

ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید آیا می‌توانم دکتر بیهوشی را خودم انتخاب کنم. بهتر است بدانید در برخی از عمل‌های جراحی امکان این کار وجود دارد. به طور مثال، تصور کنید که شما می‌خواهید عمل جراحی پیچیده‌ای در دهان خود انجام دهید و دندانپزشک به شما می‌گویدکه خودتان دکتر بیهوشی را انتخاب کنید. به طور مثال، اگر شما در تهران هستید می‌توانید متخصص بیهوشی تهران را که آوازه زیادی دارد و حضورش در اتاق عمل به شما قوت قلب می‌دهد، انتخاب نمایید.

برای انتخاب متخصص بیهوشی به کجا مراجعه کنم؟

تا به اینجا تلاش کردیم اطلاعات کاملی را در مورد متخصص بیهوشی در اختیار شما قرار دهیم. همانطور که متوجه شده‌اید وظیفه این فرد در اتاق عمل کنترل اعمال حیاتی مانند ضربان قلب و یا تنفس است. بهتر است بدانید متخصصی که بر بیهوشی نظارت دارد همراه با یکدیگر می‌توانند به بیمار کمک کنند تجربه خوبی از عمل جراحی داشته باشد و به نتیجه مورد نظر برسد. با توجه به تمامی این موارد، شما می‌توانید برای انتخاب متخصص بیهوشی خودتان نیز تصمیم‌گیری کنید. بدین منظور شما می‌توانید وارد سایت دکترتو شوید و اطلاعات کافی را در این زمینه بدست بیاورد.

زندگی سالم

وب سایت زندگی سالم | هر آنچه برای یادگیری، سلامتی و زندگی شاد نیاز دارید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا