چه زمانی آزمایش قند خون بدهیم ؟

انجام آزمایش خون باعث می‌ شود که افراد بتوانند فاکتور های مختلف را در بدن خود اندازه گیری کنند و از وضعیت سلامتی خود آگاهی پیدا کنند‌. یکی از مهم‌ ترین فاکتور هایی که در تست خون مورد بررسی و اندازه‌ گیری قرار می‌ گیرد آزمایش قند خون می‌ باشد‌.

در واقع این آزمایش از جمله آزمایشاتی است که به عنوان آزمایش در منزل هم می‌ توان روی آن حساب ویژه ای باز کرد. زیرا در محیط منزل هم قابلیت انجام دارد و کافی است که شما آزمایشگاهی را انتخاب کنید که خدمات آزمایش در خانه را ارائه دهد.

در هر صورت قصد داریم که در این مطلب اطلاعات کاملتری در رابطه با تست قند خون و بهترین زمان برای انجام این آزمایش به شما ارائه دهیم و اگر دارای قند خون می‌ باشید یا در بین اعضای خانواده ی شما کسی به دیابت مبتلا است، خواندن این مطلب را تا انتها به شما پیشنهاد می‌ کنیم.

آزمایش قند خون چیست؟

یکی از کاربردی ترین راه‌ ها برای اندازه‌ گیری میزان سطح قند خون انجام آزمایش قند خون می‌ باشد که در چکاپ کامل آزمایش خون هم جزو فاکتور های بسیار مهم به حساب می‌ آید. این تست در آزمایشگاه‌ های مختلف انجام می‌ شود اما بهتر است که انتخاب شما یک آزمایشگاه معتبر مانند آزمایشگاه پاتوبیولوژی نارون باشد. تا بتوانید تست دقیق‌ تری را پشت سر بگذارید.

 طی انجام این آزمایش میزان قند یا گلوکز موجود در خون اندازه‌گیری می‌ شود و پزشک برای اینکه دیابت را تشخیص دهد یا میزان پیشرفت بیماری را بررسی کند ممکن است که از شما درخواست انجام این تست را داشته باشد. پس معمولاً تست قند خون فقط به منظور تشخیص دیابت نیست و بسیاری از بیماران دیابتی هم برای کنترل بیماری خود این تست را هر چند وقت یکبار انجام می‌ دهند.

بعد از اینکه تست قند خون انجام شد افراد می‌ توانند اصلاحات خوبی را در سبک زندگی و سبک تغذیه ی خود داشته باشند. برای مثال پاسخ آزمایش قند خون مشخص می‌ کند که رژیم غذایی و یا روتین ورزشی فرد نیاز به تغییر دارد یا خیر، دارو های یک فرد دیابتی اثر داشته‌ اند یا خیر، سطح قند خون فرد بالا است یا پایین، یا به طور کلی اهداف درمان دیابت مورد بررسی قرار می‌ گیرند.

بهتر است که حتما پاسخ تست قند خون خود را به یک پزشک عمومی یا پزشک متخصص ارائه دهید و مشاوره ی کاملی را از پزشک خود دریافت کنید تا بر همین اساس قند خون خود را کنترل کنید. اگر تست قند خون را در آزمایشگاه نارون انجام دهید پزشک شما با اطمینان خاطر می‌ تواند در رابطه با میزان پیشرفت بیماری، وجود یا عدم وجود دیابت در بدن شما نظر دهد. زیرا پاسخ‌ های این آزمایشگاه همواره کاملاً درست هستند.

1b4414ef 8d44 4101 a152 1a3ab948d6f5 480x720 - چه زمانی آزمایش قند خون بدهیم ؟

چه کسانی باید حتما آزمایش قند خون را جدی بگیرند؟

ضمن اینکه در آزمایش خون و چکاپ کامل تست قند اهمیت بسیار زیادی دارد و بهتر است که همه افراد این تست را هر ۶ ماه یک بار یا هر سال انجام دهند.

برخی از افراد در لیست افراد پرخطر قرار می‌ گیرند و باید بیش از سایرین این تست را جدی بگیرند. از جمله مهم‌ ترین افرادی که باید آزمایش قند خون را انجام دهند و همواره در معرض ابتلا به دیابت قرار دارند عبارتند از:

  • کسانی که سن بالای ۴۵ سال دارند
  • افرادی که سابقه ی دیابت خانوادگی دارند
  • افرادی که دارای اضافه وزن هستند
  • افرادی که تحرک و ورزش کافی ندارند
  • افرادی که به فشار خون بالا مبتلا هستند
  • کسانی که تری گلیسیرید بالا و کلسترول خوب پایین دارند
  • کسانی که سابقه ی ابتلا به دیابت بارداری را دارا هستند
  • افرادی که نسبت به انسولین مقاومت دارند
  • افرادی که سابقه ی سکته مغزی یا فشار خون بالا دارند.

اگر در لیست این افراد قرار دارید پیشنهاد می‌ کنیم که هرچه سریع‌ تر به آزمایشگاه نارون مراجعه کنید و تست قند خون را انجام دهید. زیرا افزایش قند خون و عدم کنترل آن می تواند نتیجه منفی زیادی داشته باشد که این مسئله باعث ایجاد مشکل و آسیب برای سایر اعضای بدن و تحت تاثیر قرار گرفتن زندگی به شکل منفی خواهد شد.

67de470c 3257 423a bc66 ae8e9f47e278 720x480 - چه زمانی آزمایش قند خون بدهیم ؟

زمان مناسب برای انجام تست قند خون

به طور کلی انجام آزمایش خون باید در زمان مناسبی انجام شود. حتی اگر قصد انجام آزمایش در منزل را دارید باید این زمان بندی را رعایت کنید. به ویژه آزمایش قند خون که اهمیت بسیار ویژه‌ تری از لحاظ زمانی دارد.

اگر به دیابت نوع یک مبتلا هستید و با انسولین قند خون خود را کنترل می‌ کنید، حتماً باید قبل از ورزش، قبل از خواب، قبل از خوردن وعده غذایی یا میان وعده و حتی قبل از انجام کار های مهم مانند رانندگی قند خون خود را اندازه‌ گیری کنید.

 اما در هر صورت برای هر فرد انجام تست قند خون بر اساس شرایط متفاوتی که تجربه می ‌کند و میزان بالا بودن یا پایین بودن قند خون در هر فرد بر اساس شرایطی که دارد، متفاوت خواهد بود.

دقت داشته باشید که به صورت کلی استاندارد انجام تست قند خون برای هر فرد این است که ۸ تا ۱۰ ساعت قبل از انجام تست باید ناشتا باشد و طی مدت زمانی که فرد ناشتا است نباید فعالیت‌های فیزیکی شدید مانند ورزش داشته باشد. زیرا این کار باعث افت ناگهانی قند خون و کاهش سطح هوشیاری و حتی غش کردن فرد خواهد شد. بهتر است که طی ساعات ناشتایی مصرف آب را قطع نکنید و با مصرف آب مداوم خود را سیراب نگه داشته باشید.

f4caab71 ea79 4dbf b5eb f8de391cbe6b 720x480 - چه زمانی آزمایش قند خون بدهیم ؟

آزمایش خون چالش گلوکز چیست؟

یکی دیگر از تست‌ های مربوط به دیابت تست چالش گلوکز می‌ باشد که مربوط به آزمایش دیابت بارداری می‌ باشد و مختص بانوان باردار است. از لحاظ زمانبندی بانوان باردار باید ۸ تا ۱۲ ساعت قبل از انجام تست ناشتا باشند.

 این تست دارای چند مرحله ی مختلف است که هم در محیط آزمایشگاه و هم در محیط منزل قابلیت انجام دارد شما می‌ توانید با آزمایشگاه نارون آزمایش در منزل را به سبک چالش گلوکز هم انجام دهید و نیرو های نمونه بردار با محلول گلوکز در منزل شما این تست را از شما خواهند گرفت. از خانم باردار بعد از خوردن محلول گلوکز در بازه‌ های زمانی یک ساعته، دو ساعته و سه ساعته طی سه مرحله نمونه ی خون گرفته می شود.

این آزمایش قند خون فقط از بانوان باردار گرفته می‌ شود و در صورتی که میزان گلوکز خون در بدن بانوان باردار بالا باشد باید تحت درمان‌ های جدی قرار بگیرند. زیرا دیابت بارداری بسیار خطرناک است و با آزمایش خون باید به صورت مداوم کنترل و بررسی شود.

سخن آخر

آزمایش خون راه حلی مناسب برای کنترل و تشخیص بیماری‌ های مختلف می‌ باشد و در این میان آزمایش قند خون هم یکی از کاربردی‌ ترین آزمایشاتی است که افراد می‌ توانند آن را انجام دهند. این آزمایش قابلیت انجام آزمایش در منزل را دارد. در صورتی که شما آزمایشگاه نارون را برای انجام تست قند خون انتخاب کنید و ساکن تهران باشید می‌ توانید در محیط منزل هم این آزمایش را با بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت در شرایطی عالی انجام دهید. البته این آزمایشگاه برای انجام قند خون در آزمایشگاه همه ی افراد از سایر شهر های کشور هم می باشد.

زندگی سالم

وب سایت زندگی سالم | هر آنچه برای یادگیری، سلامتی و زندگی شاد نیاز دارید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا