مشاوره فردی چیست و چه فوایدی دارد؟

اگر احساس افسردگی، استرس و نگرانی، غم طولانی و هر احساس بدی در وجود خود دارید که روال زندگی عادی شما را به هم ریخته، در این شرایط نیازمند کمک های یک “مشاوره فردی” هستید. مشاوره به شما کمک می کند تا بتوانید عواملی که باعث اختلال در کار، روابط و حتی احساسات شما شده است را شناسایی و برای رفع آن اقدام کنید. در این مقاله به شما خواهیم گفت “مشاوره فردی” چیست و به چه دلایلی باید از کمک های روانشناسی فردی برای بهبود کیفیت زندگی خود استفاده کنید.

مشاوره فردی چیست؟

مشاوره فردی در واقع شاخه ای از علم روانشناسی است که به افراد کمک می کند برای دریافت حمایت و تجربه رشد خود در چالش های مختلف از راهکارهای مناسب استفاده کنند. گاهی پیش می آید که در مسیر زندگی با مشکلاتی مانند اعتیاد، خشم، افسردگی، اضطراب و… مواجه می شود که به مرور زمان بر کیفیت زندگی شما و نیز ارتباطات شما با اطرافیان تاثیر منفی می گذارد. در این شرایط می توانید با مراجعه حضوری یا دریافت مشاوره آنلاین از یک روانشناس برای حل مشکلات پیش آمده اقدام کنید. زمانی که شما به مشاور مراجعه می کنید، فردی که علم و تجربه کافی در این زمینه دارد با شنیدن صحبت های شما این فرصت را برای شما فراهم می کند تا بدون قضاوت شدن و با احساس امنیت کامل حرف و مشکلاتی که با آن دست به گریبان هستید را بیان کیند. در نهایت نیز با دسته بندی مسائل و صحبت درباره آن برای حل چالش های پیش آمده اقدامات مناسب را انجام دهید.

۸ دلیل عمده جهت مراجعه به روانشناس جهت مشاوره فردی

ff1de7c2 4878 4c4d a18a 613b52a15c00 720x405 - مشاوره فردی چیست و چه فوایدی دارد؟

افراد به دلایل مختلفی نیازمند دریافت کمک از یک روانشناس هستند. از دست دادن عزیزان، بروز حوادث سخت، اختلالات روانی و… از جمله این دلایل است. اما برخی به دلیل عدم آگاهی از این مشکلات مدت های طولانی برای حل مشکل خود تلاش می کنند و شاید با ناامیدی از حل آن عاجز باشند. در این شرایط باید بدانید که شما می توانید برای تمامی مشکلات روحی و روانی که روال عادی زندگی شما را مختل کرده می توانید از کمک های مشاور استفاده کنید. از جمله دلایلی که نیاز شما را به مشاوره فردی الزامی می کند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

فقدان:

از دست دادن عزیزان یکی از چالش های سختی است که هر فردی ممکن است در طول زندگی خود با آن مواجه شود. از دست دادن عزیزان می تواند اعضای خانواده، دوستان، حیوانات خانگی و… را شامل شود. فرقی نمی کند که دلیل از دست دادن چیست؟ فرد اگر نتواند با این فقدان کنار بیاید با مشکلات روحی و روانی مختلفی مانند اضطراب و افسردگی مواجه می شود که می تواند مسیر زندگی را برای او با مشکلات زیادی همراه کند. در این شرایط استفاده از کمک های ک مشاور روانشناس کنار آمدن با این فقدان را به فرد می آموزد و رفته رفته فرد می تواند با این مساله کنار بیاید.

استرس و اضطراب:

زندگی امروزه به دلیل چالش ها و تنش های مختلفی می تواند افراد را با اختلال اضطراب و استرس مواجه کند. این موضوع رفته رفته بر روابط فرد اعم از روابط عاطفی، خانوادگی و حتی شغلی تاثیر منفی خواهد داشت. در صورتی که این احساس کنترل نشود می تواند فرد را به انزوا و خانه نشینی و مشکلات عدیده ای مواجه کند. کمک های مشاور روانشناس به فرد کمک می کند تا با پیدا کردن عوامل استرس و اضطراب بر آنها غلبه کند و بتواند راحت تر به روال عادی زندگی خود بازگردد.

افسردگی:

عوامل زیادی وجود دارد که می تواند منجر به بروز افسردگی در افراد شود. امروزه شرایط زندگی به گونه ای است که افسردگی بدون محدودیت سن و جنسیت به سراغ افراد می رود و به صورت پنهان رفته رفته رشد کرده و منجر به بروز مشکلات روحی و روانی سخت می شود. زمانی که احساس افسردگی به سراغ شما آمد حتما برای درمان آن اقدام کنید. یادتان باشد هرگز افسردگی را ساده نگیرید. افسردگی می تواند علاقه فرد به همه عوامل انگیزه ساز را از بین ببرد و رفته رفته او را در کنترل احساسات عاجز کند. پیدا کردن دلیل افسردگی مهمترین کمکی است که یک مشاوره روانشناس برای فرد افسرده انجام می دهد. در این مسیر فرد یاد می گیرد که فرایند افکار منفی ذهن خود را شناسایی و برای رفع آن تلاش کند.

فوبیا:

ترس های شدید یا همان فوبیا یکی از مشکلات روحی و روانی است که می تواند منجر به اختلال در روند زندگی افراد شود. ترس از حشرات و حیوانات، ترس از ارتفاع، ترس های ناشناخته و غیرعادی، به شکل عجیبی در برخی افراد رشد می کند و به شکلی تعجب آور می تواند بر کیفیت زندگی آن ها و حتی روابط اجتماعی تاثیرگذار باشد. در این شرایط فرد قطعا نیازمند کمک یک روانشناس فردی می باشد.

مشکلات روابط و خانواده:

بروز مشکلات خانوادگی یکی از مهمترین و البته عمده ترین دلایلی است که نیاز افراد را به مشاوره نشان می دهد. زمانی که فرد در روابط خانوادگی خود با همسر، فرزندان یا والدین با چالش مواجه می شود، مشاوره فردی می تواند با روش های مختلف برای حل آن به فرد کمک کند. بسیاری از مشکلات روحی و روانی که افراد در زندگی خود تجربه می کنند، ریشه در خانواده و روابط خانوادگی آنها دارد.

اعتیاد:

اعتیاد به مواد مخدر، مشروبات الکلی و عادات ناسالم نیز از دیگر مواردی است که نیاز فرد به مشاور روانشناسی را ضروری می کند. اعتیاد می تواند به تنهایی عامل تخریب زندگی و روابط افراد شود از همین رو دریافت کمک از مشاور روانشناس امری ضروری است. اعتیاد می تواند منجر به ایجاد استرس، اختلالات تغذیه ای، مشکلات خواب، اختلال در روابط افراد و… شود.

اختلالات روانی:

برخی افراد به دلایلی که ممکن است ارثی یا اکتسابی باشد، دارای مشکلات و اختلالات روانی هستند. در چنین شرایط فرد در ارتباط با دیگران و حتی در زندگی فردی خود با مشکلاتی مواجه است که برای حل آن نیازمند کمک های یک روانشناس فردی می باشد. اختلالاتی مانند دوقطبی، افسردگی عمده، اسکیزوفرنی و استرس های پس از حادثه از جمله عواملی است که نیاز فرد به روانشناس را ضروری می کند.

داشتن ذهن روشن و سالم:

داشتن مشکلات روانی و روحی الزاما دلیلی بر مراجعه به روانشناس نیست. گاهی افراد به دلیل عدم آگاهی احساس می کنند که نمی توانند مسایل و مشکلات خود را به راحتی حل کنند. در این شرایط فرد برای داشتن یک ذهن روشن و سالم نیازمند شنیده شدن هستند. برای این مواقع فرد می تواند با مراجعه به یک روانشناس بدون اینکه احساس بدی داشته باشد حرف های خود را مطرح کند و در پایان در صورت نیاز راهکارهای لازم را برای حل مشکلات خود دریافت کند.

نتیجه گیری

01574983 d3e0 4a76 9d6d 1bba6d6f71d6 720x405 - مشاوره فردی چیست و چه فوایدی دارد؟

مشکلات مختلفی در طول زندگی فردی می تواند انسان را با اختلالات روحی و روانی مواجه کند. در این شرایط استفاده از کمک های مشاوره روانشناسی فردی بسیار کمک کننده است. مرکز مشاوره دکتر مهسا کاشفی زاده عضو انجمن روانشناسان ایران، به شما کمک می کند تا برای حل مشکلات روحی و روانی خود بتوانید از مشاوره های فردی حرفه ای مسیر هموارتری برای زندگی فردی، عاطفی، خانوادگی و اجتماعی خود رقم بزنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا