مشاوره قبل از طلاق چیست و چه ضرورتی دارد؟

بسیاری از زوج‌ها در آستانه طلاق هستند و سال‌هاست در این حالت زندگی می‌کنند. طلاق یک فرآیند طولانی و دشوار است، بنابراین مشاوره قبل از طلاق چیزی است که می‌تواند به همسران کمک کند تا سلامت روانی خود را تعادل بخشند و از مشکلات احتمالی در آینده آگاهی پیدا کنند. اگر فرزندان درگیر باشند، این نوع درمان برای طلاق ضروری است، زیرا در هریک از مراحل طلاق، آنها کسانی هستند که بیشترین آسیب را می‌بینند.

وقتی زوجی متوجه می‌شوند که ازدواجشان به خوبی پیش نمی‌رود و تصمیم می‌گیرند که که از یکدیگر جدا شوند،  برای مشاوره قبل از طلاق مراجعه می‌کنند و وضعیت زندگی خود را توضیح می‌دهند. در ادامه این مقاله با مزایا و اهداف مشاوره پیش از طلاق بیشتر آشنا می‌شویم.

مشاوره قبل از طلاق چیست؟

dcc112d0 6132 40b7 bee5 16c65b52f9c9 720x405 - مشاوره قبل از طلاق چیست و چه ضرورتی دارد؟

مشاوره قبل از طلاق فرآیندی است که به زوج‌ها در تصمیم‌گیری کمک می‌کند که آیا زمان طلاق رسیده است یا خیر. با کمک یک مشاور حرفه‌ای، زوج‌ها می‌توانند در یک فضای امن دیدار کرده و تصمیم بگیرند که آیا طلاق تنها راه حل باقی مانده است؟ و چه اقداماتی پس از آن باید انجام ‌شود.

 با این حال، مشاوره قبل از طلاق برای هر زوج، راهکارهای مختلفی را ارائه می‌دهد. مشاور، به آن‌ها کمک خواهد کرد که به صورت آرام و مسالمت‌آمیز با یکدیگر ارتباط برقرار کنند تا بهترین راه‌حل‌ها برای مشکلات پیش رو پیدا کنند.

برخی از زوجین نمی‌توانند هزینه مشاوره طلاق را پرداخت کنند و برخی دیگر هم به فواید آن اعتقاد ندارند، اما ثابت شده است که مشاوره پیش از طلاق ثمربخش است و بسیاری از روابط را نجات داده است. بهترین کار برای یک زوج، داشتن جلسات مشاوره با یک مشاور حرفه ای بلافاصله پس از بروز مشکلات است. اگر مشاوره زوج‌ها جوابگو نبود و آنها هنوز نیاز به جدایی دارند، آنگاه خود مشاور طلاق را پیشنهاد خواهد داد .

با این حال، یک مشاور خوب هرگز از تصمیم به جدایی زوج‌ها ناامید نمی‌شود و سعی می‌کند به آن‌ها به درستی مشاوره دهد.

مشاوره پیش از طلاق، تلاش کاملی از سوی هر دو شریک است تا قبل از اقدام به طلاق، روابط خود را بهبود بخشند. این رویکرد زمانی مناسب است که هر دو شریک بخواهند به بهبود رابطه شان کمک کنند. این مشاوره مزایا و اهداف خاصی دارد که در ادامه آنها را بررسی می کنیم.

مزایای مشاوره قبل از طلاق

ec30a182 2242 452c ad41 0e50889d0146 720x405 - مشاوره قبل از طلاق چیست و چه ضرورتی دارد؟

مشاوره طلاق اغلب برای کاهش استرس طلاق قریب الوقوع مورد استفاده قرار می گیرد، اما همچنین می تواند ابزاری برای کمک به شرکا در تصمیم گیری در مورد ماندن در ازدواج، ترک ازدواج یا انتقال از زندگی زناشویی به زندگی مجردی باشد.  از مزایای مشاوره پیش از طلاق عبارتند از:

  • آموزش تکنیک‌های بهتر برای مدیریت احساسات منفی و حل اختلافات
  • بررسی مسائل حل نشدنی و پایان دادن به رابطه قبل از جدایی
  • بهتر درک کردن اینکه چه چیزی در رابطه اشتباه شده و چگونه می‌توانید از آن در روابط آینده استفاده کنید.
  • بررسی دیدگاهی بیرونی از طرف روان‌شناس برای اطمینان از اینکه صدای هر دو طرف شنیده شده‌ و هیچ کس احساس نمی‌کند که در حقش اجهاف شده است.
  • کمک به درک اینکه زندگی پس از طلاق ادامه دارد و همچنین راهنمایی برای ورود به زندگی جدید.
  • پیشنهاداتی برای بهبود خودمراقبتی افراد درگیر.

 چه نوع روان‌شناسی برای مشاوره پیش از طلاق بهتر است؟

بهترین کار برای زوجین این است که بلافاصله پس از بروز مشکلات به یک درمانگر مراجعه کنند. اگر زوج‌درمانی جواب نداد، خود درمانگر پیشنهاد طلاق را مطرح کرده و مشاوره قبل از طلاق را ادامه می‌دهد. ولی به طور کلی، مشاوره خانواده آنلاین، به شما می آموزد چگونه با همسر خود به طور موثر ارتباط برقرار کنید. آنها همچنین می‌توانند به شما و همسرتان یاد دهند چطور مهارت‌های حل و فصل تعارضات خود را تقویت کنید، تا اختلافات کوچک به جنگی بزرگ تبدیل نشوند.

چه چیزهایی باید از مشاوره قبل از طلاق  انتظار داشت؟

اکثر زوج ها ترجیح می دهند قبل از ملاقات با وکلای طلاق، مشاوره قبل از طلاق را انجام دهند. مشاوره قبل از طلاق با حضور هر دو همسر انجام می شود. این مشاوره قبل از طلاق یک فرآیند فشرده کوتاه مدت است که حداکثر ۱ تا ۵ جلسه طول می کشد و پس از گذراندن زمانی در دفتر مشاور، میتوانید انتظارات زیر را داشته باشید:

  1. بهبود ارتباط بین همسران به طور کلی: بسیاری از زوج ها حتی نمی توانند با یکدیگر صحبت کنند، بنابراین مشاوره طلاق به آنها کمک میکند تا یک گفتگوی عادی داشته باشند.
  2. صحبت آرام و متمدنانه درباره مشکلات: یادگیری ارتباط مناسب با یکدیگر به آنها کمک خواهد کرد تا برای فرآیند طلاق آماده شوند.
  3. پیدا کردن بهترین راه برای رفاه حال کودکان: کودکان در اولویت قرار دارند و حتی اگر والدین نتوانند مشکلات خود را حل کنند، مشاور در جلسه مشاوره خانواده و طلاق آنها را تشویق میکند تا برای وضعیت روحی کودکان بعد از طلاق، دلسوزانه تلاش کنند.
  4. پیدا کردن راهی سالم و آسان برای عبور از طلاق: حتی زوج های خوشبخت هم گاهی اوقات به مشکل می خورند. مشاوره قبل از طلاق به آنها کمک می کند تا راه حل های لازم را برای زندگی خود پیدا کنند و برای حل آنها آماده شوند. بنابراین، قبل از اینکه به طلاق فکر کنید، ابتدا به دنبال “مشاوره قبل از طلاق” باشید و به ازدواج مشکل دار خود یک شانس دوباره بدهید.

 زمان مناسب برای مراجعه به مشاوره پیش از طلاق

f7be8846 8f52 49dc 98ac f83a3dafefba 720x405 - مشاوره قبل از طلاق چیست و چه ضرورتی دارد؟

در شرایطی که به مشکلاتی در زندگی زناشویی‌تان پیش آمده و به نظر می‌رسد که راه درستی را طی نمی‌کنید و به دنبال یک فرد معتمد هستید که بتوانید با او درباره غصه‌ها و ناراحتی‌هایتان صحبت کنید، بهتر است به مشاور مراجعه کنید. همچنین، مراجعه به مشاور طلاق در شرایط زیر هم می‌تواند مفید باشد:

  1. هنگامی که به طور مداوم به مسائل مربوط به طلاق و جدایی فکر می‌کنید.
  2. هنگامی که نمی‌توانید به آینده تمرکز کنید و برای آن برنامه‌ریزی کنید.
  3. زمانی که احساس افسردگی و کرختی می‌کنید.
  4. وقتی دائما خشمگین و عصبانی هستید و به کارهای خطرناک می‌پردازید و به خودکشی فکر می‌کنید.
  5. اگر نشانه‌های سوءمصرف مواد، اختلال خواب و اختلال تغذیه در زندگی روزمره شما وجود دارد.
  6. مواقعی که اصلاً نمی‌ توانید فکر کنید و به شدت ترسیده‌اید چون نمی‌دانید از کجا شروع کنید.

نتیجه گیری

مشاوره قبل از طلاق شکل نسبتا جدیدی از درمان است. بسیاری از افراد ممکن است با مشاوره قبل از ازدواج و مشاوره رابطه آشنا باشند، اما اسم مشاوره قبل از طلاق را کمتر شنیده باشند. این نوع مشاوره به زوج ها کمک می کند تا احساسات پیچیده خود را در مورد ازدواج و طلاق به روشی محترمانه تر و سازنده تر از آنچه که به تنهایی قادر به انجام آن باشند، مدیریت کنند.

 زوج ها معمولاً در این نوع درمان شرکت می کنند به این امید که خدمات ارائه شده توسط یک درمانگر استرس و تنش را برای هر دو طرف کاهش دهد. دکتر مهسا کاشفی زاده با توجه به تخصص خود در زمینه روانشناسی خانواده، به ارائه خدمات مشاوره قبل از طلاق می پردازد. این خدمات شامل مشاوره برای کمک به زوج ها در فرآیند تصمیم گیری درباره طلاق، مشاوره برای کاهش تنش ها و اختلافات خانوادگی، مشاوره برای بهبود روابط خانوادگی و ارائه راهکارهایی برای حل مشکلات خانوادگی است.

زندگی سالم

وب سایت زندگی سالم | هر آنچه برای یادگیری، سلامتی و زندگی شاد نیاز دارید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا