ایمپلنت بهتره یا دندان مصنوعی؟

اغلب افرادی که به دنبال راه‌حلی برای ترمیم لبخند هستند این سؤال مطرح است که ایمپلنت بهتره یا دندان مصنوعی؟ هنگام در نظر گرفتن ایمپلنت‌ها در مقابل دندان‌های مصنوعی، مواردی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید. در حالی که هر دو می‌توانند راه‌حلی برای ترمیم لبخند باشند اما بیشتر افراد به دلیل راحتی، توانایی جویدن و بسیاری از مزایای دیگری که در این مقاله به آن‌ها خواهیم پرداخت، ایمپلنت‌ها را در مقابل دندان‌های مصنوعی انتخاب می‌کنند.

مطلب مرتبط: دندانپزشکی خوب در شرق تهران

دندان مصنوعی

در مورد گزینه‌های ترمیم لبخند، دندان مصنوعی سنتی‌ترین گزینه است. این نوع دندان‌ها مدت‌هاست که جزء اصلی دندانپزشکی بوده و مزایایی نیز دارند. آن‌ها نسبتاً ارزان هستند و برای برخی از افراد به خوبی کار می‌کنند. برای ساخت این نوع دندان‌ها از لثه‌ها قالب گیری شده و با توجه به ساختار قالب، سفارش ساخت دندان صورت می‌گیرد و پس  از آماده شدن با چسب مخصوص به لثه می‌چسبانند. برای بسیاری از بیماران  به دلیل مقرون به صرفه بودن، گزینه مناسبی است.

ایمپلنت دندان

ایمپلنت‌ها ریشه‌های مصنوعی دندان هستند که با جراحی در استخوان فک کاشته می‌شوند. آن‌ها از تیتانیوم یا مواد دیگری ساخته شده‌اند که با استخوان فک ترکیب شده و پایه‌ای محکم برای دندان‌های جایگزین است. دندان مصنوعی متصل شده به ایمپلنت تاج نامیده می‌شود.

از ایمپلنت‌ها می‌توان برای جایگزین یک یا چند دندان از دست رفته استفاده کرد و همچنین می‌تواند از پروتزهای مصنوعی پشتیبانی کند.

مقایسه ایمپلنت و دندان مصنوعی

ایمپلنت و دندان مصنوعی هر دو، روش‌های جایگزین برای دندان‌های از بین رفته یا خراب شده هستند، اما تفاوت‌های مهمی نیز بین آن‌ها وجود دارد. حال برای اینکه بدانیم ایمپلنت بهتره یا دندان مصنوعی؟ به شرح تفاوت‌های این دو می‌پردازیم:

اگر به دنبال دندانپزشک متخصص کودک در شرق تهران هستید کلیک کنید.

ثبات و راحتی

ایمپلنت‌ها پایدارتر از دندان‌های مصنوعی هستند، زیرا به استخوان فک چسبیده‌اند. این بدان معنی است که آن‌ها در دهان شما نمی‌لغزند یا حرکت نمی‌کنند. از سوی دیگر، دندان مصنوعی می‌تواند به مرور زمان شل شده و باعث تحریک و ناراحتی شود.

ظاهر

ایمپلنت‌ها بیشتر شبیه دندان‌های طبیعی هستند تا پروتز(دندان‌های مصنوعی). آن‌ها به صورت سفارشی ساخته شده‌اند تا با رنگ و شکل دندان‌های موجود مطابقت داشته باشند. بنابراین، به طور یکپارچه با دندان‌های اطراف ترکیب می‌شوند. از طرف دیگر، پروتزها می‌توانند مصنوعی به نظر برسند و ممکن است با رنگ دندان‌های طبیعی تطابق نداشته باشند.

پایه و ستون

ایمپلنت به عنوان پایه و ستون اصلی برای نصب دندان مصنوعی(تاج) عمل می‌کند، در حالی که در دندان مصنوعی، پایه و ستون به صورت یکپارچه کنار هم قرار گرفته‌اند.

استفاده از فلز

به طور معمول، ایمپلنت از تیتانیوم یا آلیاژهای مختلف فلزی ساخته شده است. در حالی که دندان مصنوعی معمولاً از مواد سرامیکی یا پلاستیکی ساخته می‌شود.

حساسیت

 ایمپلنت دندان به عنوان یک جسم خارجی در بدن، ممکن است باعث حساسیت و التهاب شود. در صورتی که دندان مصنوعی این خطر را ندارد.

عمر مفید

اغلب ایمپلنت برای مدت طولانی‌تری نسبت به دندان مصنوعی قابل استفاده است. ایمپلنت‌ها می‌توانند تا ۲۰ سال یا بیشتر در دهان باقی بمانند. از طرفی، دندان‌های مصنوعی معمولاً نیاز به تعویض و عمر کوتاه‌تری  نسبت به ایمپلنت دارند.

نگهداری و بهداشت

ایمپلنت‌ها به همان سطح مراقبت از دندان‌های طبیعی از جمله مسواک زدن، نخ دندان کشیدن و معاینات منظم دندانی نیاز دارند. همچنین برای تمیز کردن آن‌ها نیاز به استفاده از برس‌های خاص و محلول‌های ضد عفونی کننده است. در حالی که  دندان‌های مصنوعی به راحتی قابل تمیز کردن بوده و نیاز به مراقبت ویژه‌ای ندارند.

هزینه

ایمپلنت‌ها معمولاً گران‌تر از دندان‌های مصنوعی هستند. هزینه ایمپلنت‌های دندان بسته به تعداد دندان‌های جایگزین شده، نوع ایمپلنت مورد استفاده و محل عمل می‌تواند متفاوت باشد. پروتزهای مصنوعی مقرون به صرفه‌تر هستند اما ممکن است نیاز به نگه‌داری و تعویض مکرر داشته باشند.

به طور کلی، ایمپلنت به عنوان یک روش دائمی و پایدارتر برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته محسوب می‌شود؛ در صورتی که از دندان مصنوعی بیشتر برای جایگزینی موقت استفاده می‌گردد.

ایمپلنت بهتره یا دندان مصنوعی؟

جهت تماشای نمونه کارهای ما به آپارات مراجعه فرمایید.

6404e3df dd3e 4395 9104 0c1be858b398 720x480 - ایمپلنت بهتره یا دندان مصنوعی؟
ایمپلنت بهتره یا دندان مصنوعی؟

ایمپلنت بهتر است. چرا که ایمپلنت یک روش جایگزینی دائمی برای دندان طبیعی است و به صورت جراحی در استخوان فک قرار می‌گیرد. ایمپلنت‌ها به دلیل ثابت بودن، استحکام بالا، دارای عمر طولانی و قابلیت استفاده مشابه با دندان طبیعی، بهترین راه‌حل برای جایگزینی دندان‌های آسیب دیده یا از بین رفته هستند. در مقابل، دندان مصنوعی یک پروتز قابل حمل است که به دندان‌های موجود متصل شده و معمولاً برای جایگزینی چند دندان استفاده می‌شود اما در مقایسه با ایمپلنت، دندان مصنوعی دارای پایداری و عمر کمتری است و نیاز به تعویض و تعمیرات مکرر دارد.

چه زمانی به سراغ ایمپلنت دندان برویم؟

ایمپلنت‌ها راه‌حل دائمی ‌جایگزین دندان هستند. در ایمپلنت‌ ریشه طبیعی تکثیر می‌شود. این درمان زمانی که یک یا چند دندان از دست رفته یا آسیب دیده دارید مناسب است. ممکن است کاشت ایمپلنت پرهزینه باشد، اما دوام بیشتری نسبت به دندان مصنوعی دارند. بنابراین، به مدت طولانی پول بیشتری را پس انداز خواهید کرد. افرادی که از ایمپلنت‌های دندانی استفاده می‌کنند نیاز به مراجعه کمتری به دندانپزشک دارند و نگهداری آن‌ها راحت‌تر است.

کلام پایانی

برای پاسخ به سؤال ایمپلنت بهتره یا دندان مصنوعی؟ می‌بایست گفت که ایمپلنت و دندان‌های مصنوعی هر دو مزایا و معایب خود را دارند. هنگام انتخاب بین این دو مهم است که نیازها و ترجیحات فردی خود و به توصیه‌های دندانپزشک گوش دهید. با سنجیدن جوانب مثبت و منفی می‌توانید تصمیمی آگاهانه بگیرید تا بتوانید سلامت دندان و کیفیت زندگی‌تان را بهبود ببخشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا