علائم نگران کنند در پوست صورت نوزادان

  • لکه‌های قرمز روی صورت

برخی از نوزادان یک لکه‌ی پهن و قرمزرنگ روی پیشانی و درست در خط وسط دیده می‌شود.این نوار پهن سرخ‌رنگ که درواقع از بین ابروها به میان موهای پیشانی می‌رود یک کلافه از رگ‌های خونی است.نظیر این لکه‌ی سرخ‌رنگ را غالباً می‌توانید بین ابرها.پشت پلک‌ها. پشت لب بالایی و کنار پره‌ی بینی نوزاد هم ببینید. هنگامی‌که مادران نوزاد را برای اولین معاینه روی تخت می‌گذارند اغلب با اضطراب از این لکه‌ها می‌پرسند.

این لکه‌ها قطعاً خطری برای نوزاد نخواهند داشت. همه‌ی مادران توجه کرده‌اند که اگر نوزاد گریه کند. اگر او را حمام کنند. اگر در هوای گرم‌تر قرار گیرد. اگر نوزاد تب کند و یا اگر به خود فشار بیاورد و زور بزند این لکه‌ها پررنگ‌تر می‌شوند. همه‌ی این علائم طبیعی است و اکثراً تا دوسالگی برطرف می‌شود

  • لکه‌ی ماه‌گرفتگی

در برخی از نوزادان از ابتدای تولد یک لکه‌ی بزرگ قرمزرنگ روی صورت دیده می‌شود که ممکن است حتی نیمی از صورتشان را پوشانده باشد. این لکه بزرگ که به قول مادران ماه‌گرفتگی نام دارد شاید بعدها کمی کمرنگ‌تر شود ولی هرگز از بین نمی‌رود.

 

بعضی از مادران میگویند که در هنگام حاملگی و در یک‌شب مهتابی دستشان روی شکمشان بوده است و این لکه شاید مربوط به آن شب باشد. باید دانست که قرار گرفتن دست مادر باردار روی شکم. چه در روز آفتابی و چه در شب مهتابی نمی‌تواند کمترین ارتباطی با این لکه داشته باشد. به دلیل ارتباط وجود این لکه با بعضی از بیماری‌های عمومی بهتر است توجه پزشک را به آن جلب کرد.

  • ضایعات پوستی گونه‌ها

مدت کوتاهی پس از تولد بر روی گونه‌های برخی از نوزادان دانه‌های قرمزرنگ کوچکی ظاهر می‌شود که به‌مرورزمان بزرگ‌تر می‌شود.به هم می‌پیوندند و ضایعات بزرگ‌تری را به وجود می‌آورند که گاهی تا اطراف گوش هم کشیده می‌شوند.این ضایعات که روی گونه‌های نوزادان شیر مادر خور و شیر خشک خور.هر دو دیده می‌شود به هر صورت ناشی از یک نوع حساسیت در نوزاد است و ممکن است در پاره‌ای از موارد مربوط به حساسیت نوزاد به شیر گاو باشد.بنابراین اگر این لکه‌ها به‌شدت قرمز  برافروخته شوند.و به‌صورت یک آسیب جدی پوستی ظاهر شود مادر بهتر است موقتاً از خوردن شیر گاو و یا شیر پاستوریزه خودداری کرده و اثر نخوردن این شیرها را بر روی آسیب گونه‌های نوزاد خود آزمایش کند. در نوزادانی که شیر خشک می‌خورند می‌توان اثر جانشین کردن شیر خشک فعلی او را با شیر خشک دیگر امتحان کرد.

afoy1 300x200 - علائم نگران کنند در پوست صورت نوزادان

گاهی نیز این گونه‌های قرمز و برافروخته فقط به خاطر تماس مداوم و همیشگی گونه‌ی نوزاد با سینه مادر و یا ناشی از بوسه‌های پرآب‌وتاب باباهای جدید و احتمالاً سبیلو است.اما این علت‌ها در موارد شدید جنبه عام ندارد.

در اوایل دوره‌ی نوزادی که این آسیب‌ها کوچک هستند توصیه می‌کنیم که گونه‌ها را روزی یک یا دو بار با پماد چرب کننده‌ی ساده مانند وازلین طبی.یا پمادهای حاوی ویتامین (آ.د)چرب نگاه داشت و همه‌ی اطرافیان را از بوسیدن گونه‌ها و صورت نوزاد به‌شدت منع کرد.

این آسیب‌ها معمولاً تا حدود یک‌سالگی یا کمی بیشتر روی گونه‌ی کودک دوام میاورند و هیچ درمان قطعی که بتواند آن‌ها را از بین ببرد و ریشه‌کن کند وجود ندارد.گاهی این آسیب‌های پوستی پس از دوره‌ی نوزادی به‌مراتب بزرگ‌تر، پررنگ‌تر و حتی زخم  می‌شوند و نیازمند نمایش جدی و طولانی خواهند بود

سعید کرامت

علاقمند به حوزه استارتاپ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا