زندگی سالم > سلامتی > کودک > تغذیه کودکان: شروع غذا خوردن
تغذیه کودکان
  • نازنین ناصحی
    نازنین ناصحی
  • 36 بازدید
سایز نوشته:
رنگ نوشته:

 

تا حدود ۴-۶ ماهگی، نوزادان توانایی هضم غذاها را ندارند. هنگاهی که وزن کودکان به دو برابر وزن اولیه آنها رسید، تغذیه کودکان وارد مرحله جدیدی می شود. آنها در این مرحله باید بتوانند سر خود را بالا نگه دارند، بتوانند بنشینند، هنگام دیدن غذا دهانشان را باز کنند و آن را بخورند. این معمولا در حدود شش ماهگی رخ می دهد.

علاوه بر شیر مادر، غذاهای جامد تهیه کنید ولی نه به عنوان جایگزینی برای آن بلکه به عنوان مکمل. اولین غذاهای “جامد” نیز باید مانند مایعات باشند.

در این مقاله از مجله اینترنتی زندگی سالم به بررسی غذای کودکان ۶ ماهه به بالا و چگونگی شروع غدا خوردن آنها می پردازیم. همچنین چندین ترفند برای تغذیه کودکان بهانه گیر در غذا ارائه می دهیم.

 


مقاله مرتبط: تغذیه نوزادان: ۶ ماه اول زندگی

۶ – ۱۲ ماهگی

متخصصین پیشنهاد می کنند هر ۳-۴ روز یک بار غذای جدیدی امتحان کنید.

این به شما زمان می دهد تا ببینید کودک شما چگونه پاسخ می دهد.

اگر متوجه هر نوع واکنش منفی (مانند مشکلات تنفسی، پوستی یا دستگاه گوارش) شدید، ۱-۳ ماه قبل از امتحان کردن دوباره آن غذا صبر کنید.

 

جدول زمانی غذای جامد

 

مرحله ۱: غلات برنج

غلات برنج همراه با شیر مادر اولین غذای معمول است. به طور کلی پتانسیل کمی برای نشان دادن آلرژی دارد.

 

مرحله ۲: سبزیجات

سبزیجات پر از مواد مغذی هستند و به اندازه میوه ها شیرین نیستند.

سبزیجات پوره شده مانند سیب زمینی، چغندر، کدو یا هویج به راحتی قابل تهیه و پوره شده هستند.

 

مرحله ۳: میوه

  • میوه را بعد از سبزیجات شروع کنید. اگر میوه اولین غذا باشد.
  •  ممکن است کودک انتظار داشته باشد که هر ماده غذایی شیرین باشد.
  •  یک عامل مهم با توجه به اینکه طعم های غذایی در اوایل زندگی شکل گرفته اند می توانند پایدار باشند.
  • همچنین، نوزادان هنوز توانایی هضم موثر فروکتوز را ندارند.
  • حتی ممکن است کودک دچار اسهال شود.
  •  بهتر است مصرف میوه را در حد متوسط ​​نگه دارید و برای مدتی از میوه های پر فیبر مانند آلو بپرهیزید.
  • می توانید موارد زیر را امتحان کنید:
  • موز را با شیر مادر پوره کنید.
  • میوه پخته و پوره شده (مانند گلابی، هلو یا سیب)

 

مرحله ۴: غذاهای دارای پروتئین بالاتر

این شامل لوبیا های خوب پخته شده و پوره / عدس / نخود سبز و گوشت های خرد شده ریز خرد شده است.

شما حتی می توانید پروتئین آب پنیر بدون طعم را به غذاهای پوره شده اضافه کنید.

تنظیم دستگاه گوارش نوزاد ممکن است مدتی طول بکشد.

بعضی از غذاهای کم مصرف ممکن است در مدفوع یافت شود.

این موضوع مشکلی ندارد و بخشی از فرایند تنظیم معده است.

 

۱۲ ماه و بالاتر

 

در سن حدود یک سالگی، می توانید لیست غذاهای بسیار خوبی تهیه کنید مانند:

  • آووکادو
  • آجیل
  • لوبیای سبز
  • مارچوبه
  • میوه تازه خالص
  • زرده تخم مرغ (توجه: آهن موجود در زرده تخم مرغ به خوبی جذب نمی شود)
  • عدس / لوبیای پوره شده (مطمئن شوید که اینها به اندازه کافی پخته شده اند)
  • گوشت، مرغ یا ماهی با طعم ملایم
  • بادام زمینی
  • شیر گاو
  • گندم
  • سویا

 

اگر این موارد را به رژیم غذایی فرزند خود اضافه کردید، قبل از اضافه کردن چیز دیگری دقت کنید و به دنبال هرگونه عکس العمل باشید. اکثر بچه ها با بسیاری از این غذاها بسیار خوب عمل می کنند.

 

شروع غذا خوردن

 

کودک چه چیزی را دوست دارد؟

 

در زمان شروع غذا خوردن گاهی دشوار است که بدانید نوزادان چه چیزی را دوست خواهند داشت.

چگونه برای غذا دادن به کودکان بهانه گیر بهتر عمل کنیم. در اینجا چندین ترفند و راهنمایی برای کمک به کودک شما وجود دارد.

سعی کنید در حین بارداری، طیف گسترده ای از غذاها را بخورید.

آنچه می خورید می تواند بر آنچه کودک تحمل می کند و دوست دارد تأثیر بگذارد.

از زمان بندی به نفع خود استفاده کنید. غذاهای جدید را وقتی شروع کنید که نوزادان شاداب تر هستند. برای مثال زمانی که هنگام بازی است.

لمس شیرینی را اضافه کنید. کمی سیب زمینی شیرین یا میوه را درون غذاهای غیر شیرین (مانند سبزیجات تلخ تر) مخلوط کنید. اما از شکر فرآوری شده خودداری کنید.

باز هم به یاد داشته باشید که آنچه کودک شما با آن شروع می کند بر ترجیحات غذایی بزرگسالان آنها تأثیر می گذارد.

بنابراین تا حد امکان از قند فرآوری شده پرهیز کنید.

برای اولین سال از عسل خودداری کنید. زیرا می تواند حاوی موادی باشد که نوزادان هنوز نمی توانند با آن مقابله کنند.

اگر کودک شما از خوردن غذای خاص خودداری می کند، اشکالی ندارد.

(این ممکن است بیشتر در مورد سبزیجات اتفاق بیفتد.)

مدتی غذا را از برنامه خارج کنید و پس از مدتی آن را شروع کنید. اغلب نوزادان و کودکان باید قبل از شروع کامل غذاهای جدید را بارها و بارها امتحان کنند.

 

منبع:
precisionnutrition.com
بیشتر بخوانید:
برچسب ها:
, ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *