تفسیر آزمایش خون

امروز هم این افتخار و داریم که با تفسیر سایر بخش های آزمایش خون در خدمت شما همراهان عزیز سایت زندگی سالم باشیم:

VLDL : مخفف VERY LOW DENSITY LIPOPROTEIN است که از دسته خانواده لیپوپروتین ها محسوب می شود (شیلومیکرون- HDL- LDL).

CHYLOMICRONES : شیلومیکرون ذراتی است حاوی پروتئین و چربی که در واقع چربی های غذایی را از روده به کبد و عضلات و قلب منتقل می کند و عمدتا حاوی تریگلیسرید میباشند.

BILIRUBIN : ماده ای است که از کاتابولیسم هِم HEME زنجیره گلوبین به وجود می آید . چنانچه این ماده در خون زیاد شود یرقان یا زردی به وجود می آید.

HBA۱C : نوعی هموگلوبین است. این نوع از هموگلوبین در افراد دیابتی غلظت بیشتری دارد و در واقع نشان دهنده میزان قند خون این افراد طی دو تا سه ماه گذشته می باشد.

RETIC : مخفف reticolocyte است که از گلبول های قرمز است. حضور این سلولها درخون رابطه مستقیم با فعالیت خونسازی مغز استخوان دارد. تعیین درصد این سلو لها درخون جهت بیان میزان خونسازی موثر است.

PBS : مخفف peripheral blood smear می باشد که منظور از آن مشاهده اسمیر خون محیطی است و گزارش اشکال غیر طبیعی و اندازه های غیر طبیعی از گلبولهای قرمز خون محیطی است.

Diff : مخفف  differential است که منظور از آن تعیین درصد گلبولهای سفید خون بصورت چشمی است .

G۶PD : مخفف glucose ۶ phosphate dehydrogenase است. چنانچه این انزیم کم باشد همولیز گلبولهای قرمز خود بخود رخ میدهد و فرد دچار کم خونی ناشی از همولیز خواهد شد.

BUN : مخفف BLOOD UREA NITROGEN است. ضایعات ناشی از مصرف پروتئین ها بصورت اوره از کلیه ها دفع میگردد بنابراین شاخص خوبی جهت بررسی عملکرد کلیه می باشد.

Cr : مخفف CREATININE است. از این تست به کمک تست BUN جهت عملکرد کلیه استفاده می شود.

AST: مخفف ASPARTATAE TRANSAMINASE است. این انزیم در کبد – قلب – گلبولهای قرمز و .. وجود دارد. بالا بودن این انزیم در مقادیر غیر طبیعی نشانگر حضور بیماری در فرد است.

ALT : مخفف ALANINE TRANSAMINASE است همانند AST یک انزیم محسوب می شود که در همان بافتهایی که AST وجود داد این انزیم نیز حضور دارد.

خالی از لطف نیست که مطلب آزمایش خون ۲ را نیز مطالعه فرمایید.

حمیدرضا رنجبر

محقق حوزه زیست شناسی و سلامت پزشکی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا