زندگی سالم > درمان و پیشگیری > پیشگیری > راه های جلوگیری از گرمازدگی
  • فاطمه غیاض
    فاطمه غیاض
  • 125 بازدید
سایز نوشته:
رنگ نوشته:

  • ما در گرم‌ ترین روزهای سال هستیم. توجه به علائم گرمازدگی و بهتر از آن پیشگیری از بروز آن به همه، بخصوص افرادی که بیرون از منزل کار می‌کنند بسیار توصیه می‌شود.
  • دمای متعادل بدن انسان ۳۷درجه سانتی گراد می‌باشد .بدن ما در شرایط و زمان‌های متفاوت از سال، حرارت از خود تولید می‌کند که این حرارت از طریق تعرق از بدن دفع می‌شود و باعث خنک شدن بدن می‌گردد.بااین‌حال زمانی که ما فعالیت‌های شدید  بدنی داریم و یا در روزهای گرم تابستان مجبور به فعالیت هستیم. بدن قادر به حفظ دمای عادی خود نیست و ممکن است عملکردهای خود را از دست بدهد و نهایتا منجر به مرگ شود پس ما باید برای حفظ تعادل بدن از روش‌هایی استفاده کنیم .
  • گرمازدگی و خستگی‌های ناشی از گرما، مهم‌ترین بیماری‌های بهداشتی  محیط‌های گرم هستند ، خطر واقعی برای افرادی است که در تابستان در خارج از خانه کار می‌کنند. در شغل‌های در فضای باز مانند ساخت‌وساز، تعمیر جاده، معدن‌ها و کشاورزی، تابستان منبع اصلی گرمازدگی است. در آشپزخانه‌های رستوران و قنادی‌ها، رطوبت بالا به بار گرما افزوده می‌شود.
  • بدون توجه به علائم گرمازدگی ،سکته گرم ممکن است کشنده باشد. در سال‌های گذشته، مردم از سکته گرما در کار (کارگران کشاورزی و بازیکنان فوتبال ) فوت کرده‌اند. خستگی ، سرگیجه و بثورات ناشی از گرما، خطر کمتری نسبت به علائم دیگر دارند که ممکن است این علائم باعث بیماری‌های موقت شوند.

راه‌هایی برای جلوگیری از بیماری‌های ناشی از گرمازدگی

  •  از قرار گرفتن در معرض آفتاب اجتناب کنید: برخی از وظایف را در داخل و یا در سایه انجام دهید. هنگامی‌که این امکان‌پذیر نیست، یک پناهگاه موقت بسازید. شکاف‌های مکرر را در یک محیط سرد و یا به‌خوبی تهویه کنید تا از خورشید و گرما خارج شوید. کارهای خود را در زمان‌های خنک روز(صبح زود، بعدازظهر یا شبانه) برنامه‌ریزی کنید.
  • .ورزش راحت، حتی در گرما

فقط به خاطر اینکه هوا داغ است به این معنی نیست که شما باید ورزش را متوقف کنید. شما می‌توانید در این روزها ورزش‌های آبی داشته باشید مانند استخر، که باعث افزایش روحیه می‌شود.

اگر در هوای گرم ورزش می‌کنید،برای جلوگیری از گرمازدگی به ترتیب زیر آن را انجام دهید تا بدن شما به این آب‌وهوا عادت کند

ابتدا تمرینات کوتاه‌مدتی انجام دهید و به‌تدریج و در طی دو هفته مدت آن را افزایش دهید. سعی کنید تمرینات شدید را صبح زود که هوا خنک است یا هنگام عصر انجام دهید.

هر نیم ساعت یک‌بار ، به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه در سایه استراحت کنید و اگر احساس خستگی کردید، سرعت ورزش خود را کاهش دهید.

 

 

 

  • فن‌ها و خنک‌کننده‌ها: عرق کردن مؤثرترین مکانیسم خنک‌سازی بدن است. با تبخیر عرق بدن خنک می‌شود .در برخی موارد، فن می‌تواند برای انتقال هوای سرد به یک اتاق و کمک به حفظ دمای بدن استفاده شود.
  • مطابق شدن با گرما: اگر به گرما عادت نکنید و فعالیت‌های شدید را خیلی زود انجام ندهید. چرا که دچار گرمازدگی خواهید شد . هفت‌تا ۱۴ روز طول می کشد  تا بدن بتواند به‌طور کامل با محیط گرم انطباق داده شود. به‌تدریج و با سهولت وظایف خود را انجام دهید ،.توصیه می‌شود تقریبا نیمی از حجم کار طبیعی را به کارکنان جدید یا افرادی که روز قبل استراحت داشته‌اند بسپارید.
  • آب‌رسانی به بدن: در آب‌وهوای گرم، مقدار زیادی آب خنک (به‌طور متوسط یک لیتر هر ساعت) بنوشید. هر ۱۵ تا ۲۰ دقیقه آب بخورید، احساس تشنگی را با مایعات را از بین ببرید. اجتناب از مصرف کافئین و الکل، که می‌تواند شمارا از بین ببرد.
  •  از لباس مناسب استفاده کنید: برای محافظت از خورشید و گرما هنگام کار در خارج، با لباس‌های خنک و نازک ، پوشش داده شوید. هنگامی‌که شما در خورشید بدون پیراهن یا کلاه کار می‌کنید، خورشید خیلی سریع در پوست نفوذ می‌کند و از خنک کردن بدن جلوگیری می‌شود.
  • بهترین نقاط خنک‌کننده بدن خود را بدانید

  • درنهایت، اگر شما در گرماگیر کرده‌اید و نمی‌توانید به مکان خنک تر دسترسی پیدا کنید، از بهترین نقاط خنک کننده بدن خود، به‌عنوان‌مثال، مچ دست و گردن خود مطلع شوید. با استفاده از یک مکعب یخ ، یک حوله (یا هر شی‌ء دیگر سرد) به این نقاط تماس دهید، شما سریع‌تر و موثر خنک می‌شوید.
  •  دانستن علائم گرمازدگی: یاد بگیرید به رسمیت شناختن علائم بیماری‌های مرتبط با گرما را، و چگونگی پاسخ به آن‌ها. در صورت لزوم حتما به پزشک مراجعه کنید.

این هم یک طرز تهیه نوشیدنی خنک برای روزهای گرم.

کوکتل هویج، پرتقال و زنجبیل

مواد لازم

  • ۳ یا ۴ عدد هویج شیرین
  • ۱ عدد سیب بزرگ
  • ۲ عدد پرتقال
  • ¼ قاشق چای‌خوری پودر زنجبیل

طرز تهیه

آب هر یک از میوه‌ها را می‌گیریم و باهم مخلوط می‌کنیم. و در انتها پودر زنجبیل را اضافه می‌کنیم. می‌توان به‌جای پودر زنجبیل، زنجبیل تازه را رنده کرده و به نوشیدنی تابستانی اضافه کنید.

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *