زندگی سالم > سبک زندگی > رژیم و تغذیه > رژیم غذایی برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲
سایز نوشته:
رنگ نوشته:

دیابت نوع ۲ چیست؟

-دیابت نوع ۲ در هر زمانی ممکن است رخ دهد، و مشکلات دریافت قند در سلول های بدن را ایجاد کند.

-قند (گلوکز) سوخت تدریجی برای عضلات و سلول های مغزی است، برای انتقال قند به سلول ها از انسولین استفاده می شود.

-هنگامی که سطح انسولین پایین می آید قند تولید نمی تواند در سلول ها قرار بگیرد و منجر به افزایش قند در خون می شود.

-با گذشت زمان سلول هایی ایجاد می شوند که به انسولین مقاومند که پس از آن پانکرانس مجبور به ساخت بیشتر انسولین می شود که کارایی ندارد و همچنان با تولید زیاد انسولین قند در خون موجود است و جذب سلول ها نمیشود.

-در نهایت پانکرانس از بین می رود و دیگر قادر به تولید انسولین برای انتقال قند (تامین انرژی) نمی باشد .

.چه نوع غذاهایی توصیه می شوند برای افرادی که دچار دیابت نوع ۲ هستند؟

-برنامه غذایی که افراد دارای دیابت دنبال می کنند، می تواند الگوهای مختلفی داشته باشند.نسبت متغییری از چربی ها، پروتئین و کربوهیدارت ها.

۱-چه نوع کربوهیدراتی برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ توصیه می شود؟

-کربوهیدرات باید بیشتر از سبزیجات مصرف شود کمتر glycemic باشند، چربی و پروتئین هم از منابع گیاهی مصرف شوند.

-چه نوع کربوهیدراتی توصیه می شود در رژیم غذایی قرار بگیرد؟

-کربوهیدرات یکی از منابع اصلی افزایش قند خون می باشند.شاخص گلیسمی و بار گلیکوز عبارتند از علمی برای اندازه گیری تاثیر یک کربوهیدرات روی قند خون .

-غذاهایی که بار گلیسمیک کمی دارند قند خون را به میزان کمی بالا می برند به همین دلیل انتخاب مناسب تری برای این افراد هستند.

-فاکتور اصلی تعیین کننده بار گلیسمیک غذا شامل مقدار فیبر، چربی و پروتئین موجود در آن.

-کربوهیدرات ها را می توان دسته بندی کرد:

-کربوهیدرات پیچیده” موادی که برای افردا دیابتی نوع ۲ مفید می باشد.مانند فیبر، ویتامین ها، مقادیرکمی از پروتئین ها و چربی، این مواد باعث می شوند قند خون اضافی جذب شده و کاهش یابد تا تعادل بدن حفظ گردد.

-مانند:برنج قهوه ای

-گندم کامل

-بلغور جو دوسر

-سبزیجات و میوه ها

-عدس و دانه ها

-حتما برای خرید نان و مواد غذایی به برچسب غذایی آن توجه کنید. مثلا یک نان کامل نانی است که ۳ گرم فقبر در هر قطعه داشته باشد.

-سبزیجات نشاسته ای، منبع خوبی از مواد مغذی مانند ویتامین C هستند و در کربوهیدرات ها بالاتر از سبزیجات سبز در نظر گرفته می شوند.

مانند:سیب زمینی، ذرت و سایر سبزیجات ریشه ای.

-این مواد که در بالا ذکر شد بهتر است در مقادیر کمتر (یک فنجان) به عنوان بخشی از وعده غذایی ترکیبی با پروتئین و چربی گیاهی مصرف شود.

-سبزیجات غیر نشاسته ای:مصرف سبزیجات سبز یک گزینه عالی برای رژیم غذایی محسوب می شود، مطالعات نشان می دهد که سبزیجات منجمد دارای همان مقدار ویتامین هستند که در مواد تازه یافت می شود.زیرا اغلب مواد بلافاصله پس از برداشت منجمد می شوند، فقط مطمئن شوید که چربی یا شیرین کننده های موجود در سس هایی که به برخی از مواد منجمد اضافه می شود را نداشته باشند.اگر سبزیجات را دوست ندارید می توانید از سبزیجات خشک، پودری یا روغن زیتون استفاده کنید.

-کربوهیدرات ساده:

-این مواد باعث افزایش قند خون می شوند پس بهتر است زیاد مصرف نشوند! ایم مواد غذایی را غذای سفیدمی نامند.

مانند:

-شکر

-نان سفید

-آرد

-بیسکویت

-شیرینی ها، آب میوه غیر طبیعی

-نوشیدنی های بدون الکل

-هندوانه

۲.چه نوع چربی هایی توصیه می شود در رژیم غذایی افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ قرار بگیرد؟

-چربی ها تاثیر مستقیم کمی بر میزان قند خون دارند، آنها در کاهش جذب کربوهیدرات ها موثرند.برای مثال چربی گوشت های حیوانی خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد.با این حال لبنیات به خصوص لبنیات تخمیری مثل ماست، پنیر، کشک به نظر می رسد این خطر را کاهش می دهند.چربی های گیاهی مانند روغن زیتون، آجیل ها، آووکادو با خطر کم ایجاد بیماری های قلبی عروقی همراه هستند.

۳.چه نوع پروتئین هایی برای برنامه غذایی افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ توصیه می شوند؟

-پروتئین ها دارای انژی پایدار هستند و تاثیر کمی برمیزان بر میزان قند خون دارند، پروتئین بخصوص پروتئین گیاهی همیشه باید بخشی از غذا یا میان وعده باشد.

-پروتئین نه تنها قند خون را پایدار نگه می دارد بلکه باعث ایجاد احساس سیری در فرد می شود.با این حال مصرف پروتئین با منبع حیوانی نامناسب است.

-پروتئین های خوب شامل:

-حبوبات (لوبیا و ..)

-تخم مرغ

-ماهی و غذاهای دریایی

-محصولات لبنی ارگانیک

-گوشت مرغ و بوقلمون

-به طور خاص چربی، پروتئین و فیبر جذب کربوهیدرات ها را کاهش می دهد و به همین ترتیب زمان آزاد شدن انسولین پایین تر و انتقال گلوکز از خون به بافت راحت تر انجام می گیرد و این خوب است.

-انواع رژیم های غذایی توصیه شده:

-رژیم پالئولیتی مبتنی است بر گوشت سفید، میوه، برگ سبزیجات، ریشه سبزیجات، تخم مرغ و آجیل.

-رژیم مدیترانه ای: در این روش میزان سبزیجات زیاد است.

-شامل:سبزیجات تازه، مقداری میوه، روغن های گیاهی، ماهی ساردین، گوشت گاو و فراورده های لبنی می باشد.

-این الگوی خوردن مواد مغذی بسیار خوب است، به این معنی که شما مقداری از ویتامین ها، مواد معدنی را مصرف می کنید.یک مطالعه ی بسیار بزرگ اخیر نشان داد که دونسخه از رژیم غذایی مدیترانه ایی باعث کنترل و بهبود دیابت نوع ۲ می شود.

موادی که خوردن آنها برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ توصیه می شود.

  1. دانه های چیا

چیا نوعی از دانه هایی است که اسیدهای چرب، پروتئین و امگا ۳ را تولید می کند. چیا یک غذای فوق العاده است زیرا بار گلایسمیک هر وعده غذایی را کاهش می دهد، احساس سیری را افزایش می دهد و قند خون را تثبیت می کند. اضافه کردن چیا به صبحانه شما کمک خواهد کرد که شما را طولانی تربا انرژی باشید. نوع اولیه فیبر در chia فیبر محلول است. الیاف محلول در هنگام مخلوط شدن با آب به ژل تبدیل می شود. این باعث می شود که دانه های چیا بسیار عالی برای استفاده در پخت و پز باشد. چیا مخلوط با شیر بادام، کاکائو و یک شیرین کننده شاخص کم گلیسمیک را داراست، بسیار عالی می شود!

 

  1. ماهی قزل آلا وحشی

ماهی قزل آلا یک غذای مناسب برای دیابت نوع ۲ است زیرا ماهی قزل آلا منبع خوبی از اسیدهای چرب، امگا ۳ ، و ضد التهاب است. تفاوت های اسید چرب در ماهی قزل آلا وحشی در مقایسه با ماهی های مختلف وجود دارد. این به خاطر چیزی است که ماهی ها می خورند. ماهی قزل آلا وحشی ماهی های کوچکتر می خورند و در آب های سردتر زندگی می کنند و باعث می شود که نسبت های دیگر، امگا ۳ و مواد ضد التهاب در گوشت آنها افزایش یابد. ماهی های گیاه خوار به نسبت ۱۰ برابر بیشتر آلودگی های آلی ، آنتی بیوتیک ها و سایر آلودگی ها را جذب می کنند. این مواد شیمیایی مضر التهابی هستند و با افزایش خطر ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی ارتباط دارند.

 

  1. سرکه بالزامیک سفید

سرکه ، اثرات مفیدی دارد و مزه ی آن بسیار لذت بخش است. سرکه تخلیه معده را کاهش می دهد، که دارای اثرات مفیدی برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ است. این باعث می شود که انتشار گلوکز به جریان خون ایجاد شود، و به جای انسولین زیاد، یک پاسخ کوچک و ثابت برای انسولین فراهم می کند. سرکه نیز سیری را افزایش می دهد، بنابراین اگر شما به عنوان اولین دوره ی خود از سالاد لذت ببرید، در معرض ابتلا به سرماخوردگی کمترقرار می گیرید.

 

  1. دارچین

دارچین گلوکز سرم را در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کاهش می دهد و به خوبی مورد تحقیق قرار گرفته و در دوزهای حدود ۱ قاشق چای خوری / روز مفید است.

-دارچین باعث کاهش میزان قند خون ناشتا و بعد از غذا می شود.

-دارچین را می توان بر روی بلغور جو دوسر مصرف کرد.

-اضافه کردن آن به قهوه بسیار خوب است!

-محتوای پلی فنول بالا نیز در پیشگیری از عوارض، مفید است.

  1. عدس

-عدس یک غذای فوق العاده است، زیرا حاوی ویتامین های مهم، پروتئین عالی و فیبر زیاد است. عدس غنی از:

اهن،مواد معدنی دیگر و ویتامین B از قبیل فولات.

-عدس دارای مقدار زیادی از پروتئین و کربوهیدرات پیچیده (با فیبر بالا)، و همچنین بسیار متنوع برای طبخ است.

 

افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ باید از بسیاری از غذاهای ناسالم که باید محدود شوند، اجتناب کنند. محدودیت های غذایی عبارتند از:

-شکر تصفیه شده (دونات، کیک، کوکی ها، اسکون ها، شیرینی ها، آب نبات ها)

-کربوهیدراتهای فرآوری شده (نان سفید، ماکارونی، چیپس، سالتین)

-چربی های ترانس (هر کدام با کلمه هیدروژنه بر روی برچسب) مانند کره  برخی از سس مایونز برخی از سس سالاد، سس بسته بندی شده، محصولات نانوایی.

-محصولات حیوانی با چربی بالا (گوشت قرمز، سوسیس)

-فراورده های لبنی فراوان (شیر کامل، پنیر، بستنی)

-شربت ذرت با فروکتوز بالا (در نوشابه، آب نبات، مواد غذایی بسته بندی شده)

-شیرین کننده های مصنوعی (در غذاهای فرآوری شده با برچسب “رژیم غذایی”)

 

وعده های غذایی خود را در طول روز به طور مساوی تقسیم کنید به طوری که

۳ وعده غذایی اصلی و ۳–۱ میان وعده داشته باشید. آهسته غذا بخورید و وقتی

که دیگر گرسنه نیستید، از خوردن دست بکشید.

 

عوارض دیابت نوع ۲

-دیابت نوع ۲ می تواند ایجاد اختلال در عملکرد بعضی از اندام ها داشته باشد مانند کلیه، عصب، و آسیب چشم، و همچنین بیماری های قلبی عروقی را ایجاد کند. یکی از عامل های مهم چاقی محسوب می شود.همچنین این بدان معنی است که سلول ها گلوکز را که برای عملکرد سالم نیاز دارند، دریافت نمی کنند. یک محاسبه به نام HOMA Score (HOmeostatic Model Assessment) می تواند نسبت این عوامل را برای فرد مبتلا به دیابت نوع ۲ به پزشکان نشان دهد. کنترل گلیسمیک خوب (یعنی مصرف قند / کربوهیدرات مصرف کم و بنابراین قند خون بالا نیست) می تواند از عوارض طولانی مدت دیابت نوع ۲ جلوگیری کند. رژیم غذایی برای افرادی که مبتلا به دیابت نوع ۲ هستند و تغذیه درمانی  (MNT) نامیده می شود.

برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *