خواص ماست موسیر برای حفظ سلامتی

لبنیات از گروه‌های غذایی خوشمزه و پرطرفدار در سرتاسر دنیا است که خواص زیادی هم برای سلامتی دارد. به همین خاطر کارشناسان تغذیه توصیه می‌کنند که برای زندگی سالم، حتما در روز چند سهم از لبنیات را در برنامه غذایی خود بگنجانید. این گروه غذایی تنوع خیلی زیادی دارد. یکی از لبنیات‌های محبوب و پرمصرف نه تنها در ایران بلکه در کل دنیا، ماست است.

در روزگار گذشته خواص زیادی را برای ماست ذکر کردند و علم امروز هم این موضوع را تایید می‌کند. ماست علاوه بر فواید زیادی که دارد، مشکلات گوارشی مثل عدم تحمل لاکتوز شیر را ندارد، برای همین انتخاب خیلی از افرادی است که حساسیت به لاکتوز یا مشکل گوارشی دارند. امروزه ماست را با افزودن میوه‌ها و سبزیجات مختلف با طعم‌های متفاوتی تولید و به بازار عرضه می‌کنند و می‌توان گفت تقریبا برای هر سلیقه‌ای، ماست طعم‌دار وجود دارد. پس اگر از طرفداران این ترکیب ماست لذیذ هستید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

مواد مغذی ماست موسیر

ماست موسیر هم از دسته همین ماست‌های طعم‌دار است که واقعا خوشمزه است و در کنار بسیاری از غذاها، به عنوان میان وعده همراه با چیپس و پفک و یا حتی به تنهایی مصرف می‌شود. در این مقاله به طور اختصاصی درباره خواص ماست موسیر برای حفظ سلامتی صحبت می‌کنیم.

موسیر ظاهری شبیه سیر دارد و برگ‌های آن بلند و باریک است، البته طعم و بوی آن مثل سیر تند نیست و مزه خوب و دلپذیری دارد. طبع موسیر گرم و خشک است. موسیر ارزش تغذیه‌ای بالایی دارد و سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی از جمله ویتامین ث، ویتامین آ، فسفر، منیزیم، آهن، کلسیم، فیبر، پتاسیم، مس، آلومینیوم و اسید فولیک و همچنین انواع پروتئین است.

خواص ماست موسیر برای حفظ سلامتی

موسیر به تنهایی خواص خیلی زیادی برای سلامتی دارد، حالا وقتی همراه با ماست که یک منبع غذایی ارزشمند است، خورده شود، ارزش غذایی‌اش دو چندان می‌شود و دیگر نمی‌توان از خرید یک ماست موسیر خوشمزه مثل ماست موسیر رامک صرف نظر کرد. خواص درمانی موسیر تا حد زیادی مشابه سیر است. در ادامه برخی از فواید ماست موسیر برای سلامتی را ذکر می‌کنیم.

حفظ سلامت قلب و عروق

موسیر به کاهش میزان کلسترول بد خون و در نتیجه کاهش گرفتگی رگ‌ها و پیشگیری از بیماری‌های قلبی و عروقی کمک می‌کند. ترکیبات فلاوونوئید موجود در این ماده غذایی که از گروه آنتی اکسیدان‌ها هستند و خاصیت رقیق کنندگی خون را دارند. همچنین موسیر در کنترل فشار خون هم موثر است.

تقویت استخوان‌ها

موسیر و ماست هر دو غنی از کلسیم و انواع پروتئین‌ها، مواد معدنی و ویتامین‌هایی هستند که باعث تقویت و استحکام استخوان‌ها می‌شوند. به همین خاطر ترکیب این دو ماده غذایی در کنار هم می‌تواند یک میان وعده عالی و خوشمزه برای کودکان و نوجوانان باشد که در سن رشد هستند.

کنترل دیابت

ماست به تنهایی برای افراد دیابتی فوایدی دارد و موسیر هم به تنظیم قند خون و کنترل دیابت کمک می‌کند.

حفظ سلامت سیستم عصبی

این ماده مغذی به دلیل مقدار بالای ب ۶ و ب ۹ یا همان اسید فولیک، به سلامت سیستم عصبی کمک می‌کند. چرا که ب ۶ برای عملکرد سالم و موثر سیستم عصبی، ماده‌ای موثر و حیاتی ست و برای اینکه دچار ناراحتی‌های ذهنی و عصبی نشویم، وجود آن ضروری ست. نقش اسید فولیک هم در پیشگیری از اضطراب و استرس کاملا اثبات شده است.

بهبود گوارش

موسیر به اندازه سیر و پیاز طعم و بوی تند و تیزی ندارد و مقدار فیبر آن بالا است، به همین خاطر برای افرادی که مشکلات گوارشی دارند، هضم راحت‌تری دارد. البته بهتر است افرادی که مشکلات معده یا روده دارند، موسیر را به صورت پخته مصرف کنند. تحقیقات نشان داده‌اند که خوردن ماست موسیر برای کودکان مبتلا به اسهال سودمند است.

پیشگیری از سرطان

دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که گوگرد موجود در موسیر به پیشگیری از برخی سرطان‌های دستگاه گوارشی کمک و از رشد تومورها جلوگیری می‌کند.

کنترل وزن و پیشگیری از چاقی

بررسی‌های علمی نشان می‌دهند که موسیر از تجمع مقدار بالای چربی در بدن جلوگیری می‌کند و همین موضوع باعث کنترل وزن و کاهش چربی بدن می‌شود. همچینین موسیر کالری اندکی دارد و در عین حال، باعث افزایش سوخت و ساز و چربی سوزی می‌شود. برای بهره مندی از این خاصیت موسیر، مصرف آن به صورت خام توصیه می‌شود.

تقویت کننده و تغذیه کننده موها

موسیر و ماست به دلیل مقدار بالای کلسیم و پتاسیم، انواع پروتئین و ویتامین ب موها را به خوبی تغذیه می‌کنند و باعث افزایش سرعت رشد موها و تقویت و استحکام‌شان می‌شوند. این ترکیب مغذی درخشش بیشتری هم به موها می‌بخشد و از ریزش موها و سفیدی زودرس آنها پیشگیری می‌کند.

تقویت سیستم ایمنی و بهبود سرماخوردگی و آنفولانزا

موسیر به دلیل دارا بودن گوگرد، خواص ضدویروسی و ضدباکتری دارد و به همین خاطر به روند درمان بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا کمک می‌کند. وجود انواع ویتامین‌ها، مواد معدنی، پروتئین‌ها و ترکیبات آنتی اکسیدانی در موسیر، در تقویت سیستم ایمنی تاثیر شایانی دارد.

تقویت میل جنسی مردان

طبع گرم موسیر و وجود مقدار بالای مواد مغذی در ماست موسیر به افزایش نشاط و تقویت میل جنسی در مردان سردمزاج کمک می‌کند.

فواید ماست موسیر برای زنان باردار

وجود مقدار بالای ویتامین‌ها از جمله ویتامین‌های گروه ب و ویتامین ث، انواع مواد معدنی مثل کلسیم، و مقدار بالای پروتئین‌ها در ماست موسیر آن را به یک خوراکی مناسب و مقوی برای دوران بارداری تبدیل می‌کند. پروبیوتیک موجود در ماست برای مادر و جنین او فواید زیادی دارد. به غیر از تمام این خواصی که ذکر شد، باید بگوییم که مصرف ماست موسیر در شفافیت پوست تاثیر دارد، کاهنده درد و التهاب است و به بهبود زخم‌ها سرعت می‌بخشد.

مضرات ماست موسیر

ماست موسیر با وجود خواص زیادی که دارد، اما افراط در مصرف آن ممکن است عوارضی هم داشته باشد:

  •  بعضی از انواع ماست‌های موسیر در بازار به دلیل خامه‌ای بودن و مقدار بالای چربی ماست برای افراد مبتلا به چربی خون و ناراحتی های قلبی ضرر دارند. همچنین بهتر است ماست موسیر را از برندهای معتبری تهیه کنید که از کیفیت مواد اولیه و تولید استاندارد آن مطمئن هستید. ماست موسیر استاندارد مثل ماست موسیر رامک باید مقدار چربی متعادلی داشته باشد و فاقد اسیدهای چرب ترانس باشد.
  • به علاوه، موسیر طبع گرم و خشکی دارد و در کنار ماست که طبع سرد و تر دارد، به تعادل می‌رسد. با این حال مصرف بیش از اندازه موسیر برای افرادی که گرم مزاج هستند می‌تواند عوارضی مثل سردرد، بالا رفتن درجه حرارت بدن و انواع حساسیت پوستی و چشمی را در فرد ایجاد ‌کند.
  • افرادی که مشکلات گوارشی دارند، نباید در مصرف ماست موسیر زیاده روی کنند، چرا که ممکن است به درد و ناراحتی‌های گوارشی مثل سندرم روده تحریک پذیر، رفلاکس معده، و سوزش سر دل دچار شوند.
  • همچنین باید بدانید که موسیر با برخی از داروها مثل داروهای ضدانعقاد خون، داروهای فشار خون و انسولین تداخل دارد و نباید هنگام مصرف این داروها به هیچ عنوان ماست موسیر مصرف کنید.

سخن پایانی

ماست در مقایسه با شیر، هضم بهتر و میزان پروتئین بالاتری دارد و وقتی با موسیر ترکیب می‌شود که گیاهی سرشار از خواص شگفت انگیز است، به غذای ارزشمندی تبدیل می‌شود که برای سلامتی پرفایده است و می‌تواند یک میان وعده عالی برای دورهمی‌های خانوادگی و لحظات شاد زندگی‌تان باشد. پس یادتان باشد که تجربه دلچسب خوردن ماست موسیر رامک را به هیچ عنوان از دست ندهید.

زندگی سالم

وب سایت زندگی سالم | هر آنچه برای یادگیری، سلامتی و زندگی شاد نیاز دارید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا