زندگی سالم > سلامتی > روان شناسی > آسیب های اجتماعی > ترک سیگار با روش EasyWay برای همیشه
سیگار
سایز نوشته:
رنگ نوشته:

ترک سیگار موضوعی است که هرسال میلیون‌ها نفر سعی می‌کنند سیگار را ترک کنند و یک­بار برای همیشه از این اعتیاد رها شوند بااین‌حال بیشتر آن‌ها شکست می‌خورند. چرا ؟ کجای کارشان ایراد دارد؟

آلن کار (Allen Carr) به مردم کمک می‌کرد سیگار و وابستگی‌های دیگر مثل اعتیاد به الکل را ترک کنند. خود او سیگار کشیدن را بعد از ۳۳ سال ترک کرد، در آن دوره روزی ۱۰۰ نخ سیگار می‌کشید! بعد از ترک روش خود را  به نام EasyWay یا راه آسان منتشر کرد، در ادامه با وب‌سایت زندگی سالم  همراه باشید تا از بهترین روش ترک سیگار استفاده کنید. در روش EasyWay اعتیاد خود به سیگار را از زاویه دیگری خواهید، دلایل سیگار کشیدن را از بین خواهید برد و عمیقاً به این باور می‌رسید که سیگار مطلقاً هیچ‌چیز خوبی برای عرضه ندارد.

روش EasyWay آلن کار

اگر ترک سیگار را نوعی فداکاری ببینید، موفق نخواهید شد.

مردم معمولاً  فکر می­کنند اگر بتوانند مدت زیادی سیگار نکشند، علاقه به سیگار کشیدن را از دست خواهند داد و وقتی از بین برود، یعنی با موفقیت ترک کرده‌اند. اما این طرز فکر ترک کردن را تبدیل به‌نوعی فداکاری یا قربانی کردن می‌کند، و آن را ازآنچه واقعاً هست دشوارتر خواهد کرد.

وقتی سعی می‌کنیم با نیروی اراده سیگار را ترک کنیم، احساس می‌کنیم در حال از دست دادن یا محروم شدن از چیزی هستیم. اما به‌جای اینکه یادآوری کنیم اجازه نداریم سیگار بکشیم، باید اساسا نخواهیم که سیگار بکشیم.

این حتی وقتی روی مزایای سیگار نکشیدن مثل صرفه‌جویی در پول یا ارتقاء سلامتی هم تمرکز می‌کنیم، دشوار است. حتی وقتی به این مزایا عادت می‌کنیم، ذهن هنوز هم یادمان می‌آورد که یک نخ سیگار می‌خواهیم و در این شرایط ریسک بازگشت بسیار بالا است.

رویکرد دیگر سیگار، کم کردن آن است. اما با محدود کردن سیگار به موقعیت‌های خاص، درواقع به آن معنا و مفهوم مثبتی می‌دهید.

 

صرفه‌جویی در پول با ترک سیگار

شستشوی مغزی مانع اصلی غلبه بر سیگار است.

سیگار کشیدن فقط یک عادت نیست، عادت را می‌توان تقریباً به‌راحتی تغییر داد. سیگار کشیدن درواقع اعتیاد به نیکوتین است. اما با درک مکانیسم‌های پشت این اعتیاد، اولین گام را به سمت ترک برداشته‌اید.

نیکوتین نه‌فقط یک مخدر به‌شدت اعتیادآور، بلکه یک سم قوی است. نیکوتینی که با هر کام از سیگار وارد بدن می‌شود. اگر با سرنگ به رگ تزریق شود، می‌تواند مرگ‌آور باشد.

اما گرچه نیکوتین خیلی سریع شمارا وابسته می‌کند، این اعتیاد آن‌قدرها شدید نیست. ترک سیگار باعث درد فیزیکی نمی‌شود. فقط حس می‌کنید چیزی کم دارید. وقتی بدن بعد از احساس نیاز به نیکوتین آن را دریافت می‌کند، احساس راحتی می‌کنید و همین حس راحتی و آرام گرفتن است که باعث سیگار کشیدن زنجیره‌ای می‌شود. ۹۹ درصد نیکوتین از بدن خارج می‌شود و اعتیاد فیزیکی برطرف می‌شود. پس چرا از این دوره باز به سیگار کشیدن برمی‌گردیم ؟

بزرگ‌ترین مسئله اعتیاد به نیکوتین نیست، بلکه آن شستشوی مغزی است که در معرضش قرار می‌گیریم، چه از طریق تبلیغات، چه رسانه‌ها و چه دوستان و آشنایانی که سیگار می‌کشند.

ما از سیگار کشیدن برای رفع بی‌حوصلگی  و استرس و افزایش تمرکز یا آرامش استفاده می‌کنیم. اما منافعی که فکر می‌کنیم از سیگار کشیدن به دست می‌آوریم، صرفاً توهمات ما هستند.

برای ترک کردن هیچ زمانی بهتر از الآن نیست.

بهترین وقت برای ترک همین الآن است.

اگر به ترک کردن فکر می‌کنید اما هنوز شروع نکردید، احتمالاً منتظر رسیدن زمان مناسب هستید. اما زمان مناسب برای ترک یعنی کی؟ وقتی استرستان کمتر شود ؟ وقتی دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی کمتری داشته باشید ؟

حقیقت این است که هیچ‌وقت زمان مناسبی وجود ندارد. بهترین وقت برای ترک همین الآن است. البته قبل از ترک تردیدهای زیادی خواهید داشت. باید آن‌ها را از بین ببرید چون  می‌توانند مانع رسیدنتان به آزادی شوند. خیلی از افراد نگران هستند که کمبود نیکوتین آزارشان دهد، اما بعد از ۳۰ روز نیکوتین کاملاً از سیستم بدن خارج‌شده و دیگر به آن احساس نیاز نخواهید کرد. باید از شر افکاری مثل ” فقط یک نخ ” یا ” این‌یک سیگار خاص است ” هم راحت شوید. فقط یک پک کافی است تا اعتیاد به نیکوتین را دوباره بیدار کند و شستشوی مغزی که شمارا به سیگار وابسته می‌کرد زنده شود.

باید پذیرفت که سیگار کشیدن نوعی اعتیاد است. بدون گذراندن یک دوره ترک ۳۰ روزه که طی آن نیکوتین به‌تدریج از بدن خارج می‌شود، نمی‌توانید از آن رها شوید. اما لازم نیست از این دوران بترسید. درواقع ترس از عواقب ترک یکی از موانع مهم است.

آخرین سیگار خود را بکشید و کامی عمیق بگیرید. از خود بپرسید چه چیزی به دست آوردید ؟ هیچ ! حالا همان را با حس آزادی فروبنشانید. از همین حالا یک غیر سیگاری خوشحال هستید.

خود نیکوتین بعد از چند روز دیگر مشکل‌زا نخواهد بود، بلکه محرک‌های روان‌شناختی مشخصی مثل قرار گرفتن در موقعیت‌های مرتبط با سیگار یا دیدن دوستانتان در حال سیگار کشیدن، می‌توانند کار راکمی سخت کنند.

فکر کردن به سیگار را برای خود ممنوع نکنید، قرار نیست آن را به یک تابو تبدیل کنید، چون باعث می‌شود بیشتر هوس کنید. در عوض سعید کنید صادقانه به خود بگویید که سیگار چه اثری چه بر آزادی شما دارد و خودخواهید دید که ارزشش را ندارد سیگار بکشید!

 

برچسب ها:
, ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *