خواص خوراکی ها : قسمت اول

خوراکی ها خواص زیادی دارند که ما در وب سایت زندگی سالم در قسمت های مختلف می خواهیم به خواص خوراکی ها بپردازیم ، تا با خواص خوراکی های مختلف اشنا شوید.

۱ لوبیا:

 

Beans - خواص خوراکی ها : قسمت اول

این گروه خواص درمانی زیادی دارند و فراوان در دسترس هستند. این گروه دارای چربی کم و پروتئین زیاد هستند که جایگزین پروتئین و چربی های حیوانی ست. لوبیا دارای الیاف زیادی است و خوردن آن سبب دفع کلسترول از طریق روده ها و بهبودی قلب می گردد.

لوبیا دارای ماده ای به نام  ایزوفلاون است که تقریبا شبیه استروژن است. بنابراین خوردن لوبیا علائم و ناراحتی های دوران یائسگی بانوان را کم می کند. همچنین مانع بعضی از سرطان ها و بیماری های قلبی و سلامت پروستات نیز می شود.

بهترین نکته درباره ی لوبیا فراوانی و ارزانی آن است. عامل مهمی که مانع خوردن لوبیا می شود تولید گاز زیاد است. برای جلوگیری از این حالت می توان با خیس کردن لوبیا برای مدتی و بعد طبخ آن این مساله را رفع کرد.

۲ – سیر و پیاز:

onion Garlic 300x214 - خواص خوراکی ها : قسمت اول

در این دسته سیر بهترین و نافع ترین ماده ی این گروه و شفا دهنده ی بعضی بیماری هاست. بویژه خاصیت کاهش دهنده ی کلسترول دارد و از وارد شدن صدمات به قلب جلوگیری می کند. علاوه بر این تقویت کننده سیستم دفاعی بدن است. پیاز هم بسیاری از خواص سیر را دارد.

این گروه دارای موادیست که مانع لخته شدن خون در رگ ها شده و گردش خون را تسهیل می کند. بعلاوه درون سیر مواد شیمیایی وجود دارد که از بین برنده سرما خوردگی و سایر عفونت هاست.

وارد کردن سیر و پیاز در غذاها روزانه بسیار آسان است. در مورد بوی سیر و پیاز باید دانست که هرچه بوی آنها بیشتر باشد خاصیتشان بیشتر است. بهتر است این مواد را خام خورد تا پخته.

پیاز را اگر به مدت ۴۰ دقیقه طبخ کنند ۴۰% خاصیت آن از دست می رود و هرچه این زمان افزایش یابد کاهش خاصیت بیشتر می شود. اما هیچ وقت کلیه خواص آن از بین نمی رود .

برای رفع بوی ناشی ار مصرف آن ها هم خوردن چای سبز و جعفری توصیه می شود.

۳ – کافئین:

719a6e9dba4b9b683d14637a2ab47481 720x720 - خواص خوراکی ها : قسمت اول

چند سال پیش عادت بر این بود که مواد کافئین دار را به تنقلات اضافه می کردند ( شکلات، قهوه و چای ) حتی امروزه عده ای شک دارند که اینگونه غذاها را بهداشتی بنامند و قبول کنند. در این نوع مواد ماده ای به نام پلی فنل  وجود دارد که باعث مطبوع بودن آن ها می گردد.

  • ویژگی همه این ترکیبات، خاصیت ضد اکسیدانتی آن هاست که مهم ترین ویژگی این دسته است. زیرا حامی قلب و مانع بروز سرطان است.
  • وجود کافئین در سلول های مغزی اثر کرده و سبب تولید دوپامین می شود که نتیجه آن خوش خلقی و نشاط است .
  • در مورد مصرف شکلات باید دقت شود زیرا باعث اضافه وزن می شود.
  • در مورد چای (سیاه، سفید، سبز) به دلیل اینکه چای سبز کمتر تغییر پیدا می کند، خواص ضد اکسیدانتی بیشتری دارد و نوشیدن مقدار متعادل آن به صرفه است.

در مورد چای سیاه به سبب کم کردن کلسترول از بدن نوشیدن آن تا اندازه ای بیشتر بدون عوارض است. گفته می شود که نوشیدن بیش از دو استکان چای در روز هنگام اوایل حاملگی سبب سقط جنین می گردد. بنابراین در دوران بارداری کمتر چای بنوشید تا از خطر سقط در امان باشید.

 

برگرفته از کتاب: راز ۱۰۰ سال سلامت زیستن بدون دارو، اثر دکتر جلال اعصار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا