جوان بمانید؛ تغذیه ی سالم و تاثیر آن بر جوانی

برخی از غذاها به کند شدن روند پیری کمک و شمارا جوان نگه می‌دارد. چندین تحقیق وجود دارد که اثرات غذا در فرآیند پیر شدن را تائید می‌کنند و این یعنی شما می‌توانید با افزودن مواد اولیه سالم‌تر به وعده‌های غذایی روزانه خود، این فرآیند را آهسته کنید. ورزش و آمادگی کافی نیز می‌تواند برای سلامت بدن شما مفید باشد.

پیری علاوه بر ظاهر خارجی بدن بر فرآیندهای داخلی نیز تأثیر می‌گذارد. این تغییرات می‌تواند تغذیه، کیفیت زندگی و احساسات شمارا تحت تأثیر قرار دهد. یک بدن پیر به کالری کمتری نیاز دارد تا خودش را حفظ کند و این اغلب برای ما یک چالش محسوب می‌شود. متعادل کردن مواد غذایی با کالری کمتر می‌تواند سخت باشد.

برای غلبه بر این معضل شما باید یک رژیم غذایی داشته باشید که عمدتاً شامل کل غذاها و اضافه کردن چند مکمل است که توسط پزشک شما توصیه می‌شود.

بزرگ‌سالان به‌اندازه یک فرد جوان‌ فعالیت ندارند و این یعنی آن‌ها به کالری کمتری نیاز دارند تا وزن خود را حفظ کنند. بااینکه بزرگ‌سالان به کالری کمتری نیاز دارند، قطعاً به مواد غذایی بیشتری نسبت به افراد جوان‌تر نیاز دارند. ویتامین D، کلسیم و ویتامین ب ۱۲ از مواد مغذی هستند که بدن به هنگام پیری نیاز دارد.

همان‌طور که می‌دانید، پیری یک واقعیت اجتناب‌ناپذیر است، اما خبر خوب این است که می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی با استفاده از انتخاب‌های غذایی هوشمند کاهش یابد. غذاهایی غنی از مواد مغذی که جابجایی سلول‌ها را بیشتر و اثرات رادیکال‌های آزاد را در سطح بدن کاهش می‌دهند.

alimentacionsaludable amorfm - جوان بمانید؛ تغذیه ی سالم و تاثیر آن بر جوانی

 

۱. آجیل

آجیل از ابتدای تولد بخشی از رژیم غذایی انسان بوده است. اگر می‌خواهید از کالری خود در هرجایی استفاده کنید، هرروز یک‌مشت آجیل را امتحان کنید. آجیل یک وعده کامل را می‌سازد و شامل امگا ۳ است که برای ارتقای سلامتی مغز مشهور هستند. آن‌ها همچنین حاوی مواد غذایی نظیر کلسیم، منیزیم و آهن هستند تا به حفظ سطوح این مواد مغذی در بدن کمک کنند.

۲. میوه‌های خانواده‌ی توت

توت، منبع آنتی‌اکسیدان‌ است که برای جلوگیری از آسیب رادیکال‌های آزاد به سلول‌ها مؤثر است. سعی کنید از توت‌فرنگی، تمشک و زغال آخته در وعده‌های غذایی روزمره خود استفاده کنید.

۳. ماست

ماست نه‌تنها حاوی پروبیوتیک است، بلکه منبع غنی کلسیم و ویتامین ب ۱۲ نیز هست.

۴. آووکادو

آووکادو غذای کامل برای افراد مسن است. آن‌ها شامل ویتامین‌های پیچیده مثل B و E هستند. علاوه بر این، گلوتاتیون موجود در آووکادو، سیستم ایمنی را تقویت می‌کند.

۵. سیر

تحقیقات زیادی وجود دارد که اثرات سیر در بیماری‌های مختلف را نشان می‌دهد. سیر همچنین به حفظ جوانی و کند کردن روند پیری کمک می‌کند. سیر می‌تواند کلسترول خون را کاهش و سلامت قلب را ارتقا دهد.

۶. مواد غذایی سبوس‌دار

اضافه کردن کامل غلات مانند جو و برنج قهوه‌ای به رژیم غذایی شما می‌تواند به کم کردن علائم سالخوردگی کمک کند. یک صبحانه که با جو سروکار دارد قطعاً می‌تواند باعث کاهش اشتها و سلامتی بیشتر شود.

۷. ماهی

ماهی یکی از سالم‌ترین منابع پروتئین و کلسیم است. به‌خصوص قزل‌آلا که از امگا ۳ و امگا ۶ غنی است و بدن را شاداب و جوان نگه می‌دارد.

۸. عسل

عسل سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها است و بسیاری از مواد مغذی دیگر را شامل می‌شود مانند ویتامین ب ۶ و ویتامین سی.

۹. چای سبز

اگر ۲۵ سال دارید و هرروز ۲ فنجان چای سبز را شروع نکرده‌اید، باید شروع کنید. اگر مزه‌ی آن را دوست ندارید، کمی عسل یا لیمو به آن اضافه کنید. چای سبز از آنتی‌اکسیدان‌ها غنی است و گوارش را تقویت می‌کند.

۱۰. روغن‌زیتون

چربی‌های تک اشباع‌شده در روغن‌زیتون برای ساخت بافت و جابجایی سلول‌ها مفید هستند. سالاد خود را با مقداری روغن‌زیتون بخورید و از درخشش پوست جوانتان لذت ببرید. هم‌چنین استفاده از روغن‌زیتون مستقیماً به پوست نیز می‌تواند کمک کند.

۱۱. کاکائو

کاکائو غنی از آنتی‌اکسیدان‌ها است که دارای خواص ضد سرطان هستند.

۱۲. انگور

انگور غنی از مواد مغذی است که به حفظ جوانی بدن کمک می‌کند. آن‌ها شامل ویتامین C، ویتامین E هستند که می‌تواند علائم التهاب در پوست و اندام‌های داخلی را کاهش دهد.

۱۴. کیوی

کیوی پر از آنتی‌اکسیدان‌هاست و فواید متعددی دارد که شامل ویژگی‌های شادابی و کشیدگی پوست می‌شود. همچنین غنی از ویتامین C و E هستند که ایمنی را افزایش می‌دهد.

۱۵. انار

انار سرشار از فلاوینوئید و ویتامین هست که به حفظ صحیح عملکرد بدن کمک می‌کنند.

 

 

 

 

حمیدرضا رنجبر

محقق حوزه زیست شناسی و سلامت پزشکی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا