گزنه : از ریزش مو تا دیابت

گزنه گیاهی است علفی و چند ساله که ساقه آن چهارگوش است و به طور قائم تا ارتفاع یک متر بالا میرود. نام های دیگر آن عبارتند از:
گزنه _کبیر _گزنه دوپایه _گزنه سفید( انجره )_ گزما_ گزنک و …. این گیاه در خرابه ها و باغ ها و نقاط مرطوب که چهارپایان از ان عبور میکنند و به حالت خودرو می روید. ریشه این گیاه خزنده بوده و در ناحیه ای که سبز میشود کم کم تمام منطقه را فرامیگیرد.
ساقه این گیاه را پرزها و تارهای مخروطی شکل پوشانده که در صورت لمس کردن ساقه به دست میچسبد و پوست را میگزد که تولید خارش و سوزش میکند و شاید به همین دلیل ان را گزنه نامیده اند. تخم آن نرم و ریز و تیره رنگ و ماننده تخم کتان است. قسمت مورد استفاده این گیاه برگ های تازه /ریشه/شیره و دانه ان است.
برای پاک کردن مثانه و رفع عفونت مثانه برگ گزنه را همراه با ریشه شیرین بیان دم کنید و بنوشید. گزنه گیاهی است که از دوران ماقبل تاریخ نیز وجود داشته است و مردم آن زمان برای تغذیه استفاده می کردند و از خواص درمانی آن اطلاع داشته اند.
گزنه - گزنه : از ریزش مو تا دیابت
خواص دارویی
۱_ گزنه مو را تقویت کرده و از ریزش مو سر جلوگیری میکند حتی در بعضی موارد هم موی سر دوباره میروید. برای استفاده از این خاصیت ۶ گرم سر شاخه ها و برگها و ریشه گزنه را به تنهایی و یا با ۳۰ گرم چای کوهی در یک لیتر ابجوش بریزید و انقدر بجوشانید تا حجم مایع به نصف برسد و شبها مقداری از این مایع را به سر بمالید و صبح بشویید.
۲_برای براق شدن و جلا دادن به موها بعد از شستشوی سر موها را با چای گزنه ماساژ دهید. بدین منظور یک قاشق چای خوری برگ گزنه خشک را در یک لیوان اب جوش ریخته و مدت نیم ساعت بگذارید بماند. ماساژ دادن با این چای شوره سر را برطرف میکند.
۳_دستگاه هاضمه را تقویت میکند و ادرار را زیاد میکند که برای درمان بیماری قند بسیار مفید است. بدین منظور یک فنجان چای گزنه را سه ار در روز بخورید.
۴_ترشح شیر را در زنان باردار زیاد میکند و اخلاط خونی را برطرف میکند.
۵_ در درمان کم خونی موثر است و تعداد گلبول های قرمز را زیاد میکند.
۶_ اگر در ادرار خون وجود داشته باشد گزنه ان را برطرف میکند.
۷_ گزنه عرق اور است و پاک کنده اخلاط سینه و ریه و معده است و همچنین نیروی قوای جنسی را تقویت و گرفتگی های کبدی را رفع میکند.
۸_ برای از بین بردن زگیل از ضماد برگ های تازه ان استفاده کنید.
۹_برای پاک کردن مثانه و رفع عفئنت مثانه و دفع سنگ کلیه برگ گزنه را همراه با ریشه شیرین بیان دم کنید و بنوشید.
۱۰_ برای التیام زخم ها و زخم های سزطانی از ضماد تخم گزنه با عسل استفاده کنید. برای برطرف کردن کهیر از جوشانده گزنه به مقدار سه فنجان در روز بنوشید.
۱۱_ درد نقرس را کاهش میدهد.
۱۲_ ناراحتی های کلیه را برطرف میکند. ضماد ان درد عضلانی را برطرف میکند. کرم معده و کرم روده را از بین میبرد. ردمان کننده بواسیر است. برای درمان درد رماتیسم برگهای تازه ان را روی پوست بمالید.
۱۳_ گزنه میکروب کش قوی است و خاصیت نیرو بخشی فراوانی دارد.
۱۴_ گزنه از نظر طب سنتی دافع بلغم بوده و در تسکین دردهای مفصلی و رماتیسمی ناشی از بلغم فاسد در بدن موثر است.
۱۵_ جوشانده گزنه در رفع یرقان و ناراحتی های کبدی و همچنین دفع سنگ کیسه صفرا موثر است.
۱۶_ در ناراحتی های ارتزوز بستن مقداری گزنه تازه به ناحیه مذکور باعث تسکین درد و درمان ( در دراز مدت ) میشود. همچنین روغن گزنه در درمان بیماری های مفصلی بسیار موثر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا