زندگی سالم > سلامتی > هشت نشانه کمبود پروتئین در بدن
  • مهسا حکم آبادی
    مهسا حکم آبادی
  • 55 بازدید
سایز نوشته:
رنگ نوشته:

کلسترول بالا
کلسترول بالا و تری گلیسیرید ها تنها از طریق مصرف خوراکی های پرچرب ایجاد نمیشوند و در اثر افزایش التهاب/اماس/عدم تعادل هورمونی و رژیم های غذایی حاوی قند زیاد یا خوراکی های فراوری شده نیز به وجود میایند.
در صورتی که به جای غذاهای پروتئینی از اسنک های شیرین / کربوهیدرات های تصفیه شده و خوراکی های بسته بندی شده استفاده کنید میزان کلسترول تان بالا میرود و کارایی کبد کاهش میابد. برخی مطالعات حاکی از ان است که رابطه معکوسی میان مصرف پروتئین و خطر ابتلا به بیماری های قلبی وجود دارد.

احساس نگرانی و بی حوصلگی
اسیدهای امینه سازندگان انقال دهنده های عصبی هستند که حالت روحی را کنترل می کنند. پروتئین ها به مغز در سنتز هورمون هایی چون دوپامین و سروتونین کمک میکنند تا احساسات خوشایندی چون ارامش_ هیجان و مثبت اندیشی را به وجود اورند.
تضعیف عضله
پروتئین ها برای ساخت توده های عضلانی جدید مورد نیاز است اما برای حفظ انرژی و انگیزه نیز مهم است. یک رژیم غذایی کم پروتئین منجر به از دست دادن ماهیچه (یا ضعف ماهیچه ها) خستگی و حتی افزایش وزن میشود. در صورتی که رژیم غذایی شما پروتئین کافی را برای بازسازی بافت یا حتی تامین انرژی مورد نیاز نداشته باشد با وجود تمرینات ورزشی زیاد نتیجه کمی را مشاهده خواهید کرد.
مشکلات خواب
کم خوابی و بی خوابی گاهی اوقات با میزان قند خون ناپایدار _ افزایش کورتیزول و کاهش تولید سروتونین در ارتباط است. تغییرات در قند خون در طول شبانه روز ادامه میابد . کربوهیدرات ها نسبت به میزان چربی یا پروتئین به انسولین بیشتری نیاز دارند. مصرف خوراکی های حاوی پروتئین قبل از خواب به تولید تریپتوفان و سروتونین کک میکند و تاثیر کمی بر روی میزان گلوکوز خون دارد. در حقیقت پروتئین جذب قند را در طی صرف یک وعده غذایی کند میسازد.
احساس گیجی و فراموشکاری و عدم تمرکز
پروتئین برای سلامت عملکرد سیستم عصبی مورد نیاز است.
احساس گیجی و فراموشکاری و هم چنین عدم تمرکز و نداشتن انگیزه و مشکلاتی در زمینه یادگیری اطلاعات جدید از نشانه های مکبود پروتئین است. انتقال دهندهای عصبی در مغز با استفاده از اسیدهای امینه تولید میشوند. و تحقیقات نشان داده است که رژیم های غذایی متعادل با میزان پروتئین کافی میتواند عملکرد یادگیری و کاری و حرکتی را تقویت کند.
مشکلات گوارشی
بسیاری از عملکرد های متابولیکی و گوارشی به میزان اسیدهای امینه دارد. کمبود پروتئین به طور کلی بر تولید انزیم انقباض ماهیچه ها و در دستگاه گوارش و هاضمه تاثیر خواهد داشت.
عادت ماهیانه نامنظم
یکی از دلایل رایج نامنظمی عادت های ماهیانه و ناباروری سندرم تخمدان پلی کیستیک کمبود پروتئین است. دو عامل مهم ابتلا به سندرم چاقی و پیش دیابت یا دیابت است. در حقیقت مقاومت به انسولین ۵۰ الی ۷۰ درصد از بانوان را در معرض ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک قرار میدهد. رژیم های غذایی کم پروتئین و حاوی میزان قند و کربوهیدرات زیاد میتواند به مقاومت به انسولین _ خستگی _ و التهاب و اضافه وزن منجر شود و تعادل هورمون های زنانه( از جمله استروژن _ پروژسترون ) مور نیاز برای حفظ یک عادت ماهیانه منظم را مختل سازد.
مشکلات مربوط به استخوان
یک رژیم غذایی کم پروتئین خطر ابتلا به از دست دادن ماهیچه _ افتادن _ بهبود کند استخوان _ضعف استخوان و شکستگی هایی استخوان و حتی پوکی استخوان را افزایش میدهد.
پروتئین برای جذب کلسیم و کمک به متابولیسم استخوان مورد نیاز است. تحقیقات نشان میدهند که افراد مسنی که روزانه پروتئین کمی ( حدود ۱۶ الی ۵۰ گرم ) مصرف میکنند بیشتر با مشکلات استخوانی روبرو هستند.
محققان همچنین دریافتند که یک رژیم غذایی سرشار از اسیدهای امینه به بهبود ضعیف شدن عضلات در اثر افزایش سن کم ماهیچگی کمک میکند.

دقیقا چه مقدار پروتئین مورد نیاز است؟
وزن سن جنس و میزان فعالیت یا ورزش هر فرد تعیین میکند که چه مقدار پروتئین برای او کافی است.
بنابر امار وزارت کشاورزی ایالات متحده امریکا حداقل میزان پیشنهادی پروتئین برای افراد با وزن و میزان فعالیت متوسط روزانه ۵۶ گرم برای مردان و ۴۶ گرم برای زنان است.
در صورتی که فرد بسیار فعال یا باردار و یا بیمار باشد این مقدار پروتئین توصیه شده بسیار کم خواهد بود. ایم مقدار پروتئین برابر با مصرف حدود ۰.۳۶ گرم پروتئین برای هر ۴۵۰ گرم وزن است. اما برخی از افراد با افزایش میزان پروتئین احساس بهتری دارند و به ازای هر ۵۰۰ گرم وزن حدود ۰.۵ گرم پروتئین مصرف میکنند.

با حمایت از صفحه زندگی سالم
از زندگی و سلامتی خود حمایت کنید.

بیشتر بخوانید:
برچسب ها:
, ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *