کشف روشی بالقوه برای جنگ با سرطان مغز

دانشمندان موسسه تحقیقاتی  Virginia tech Carlion Tech ژنی یافته‌اند که می‌تواند یک استراتژی بالقوه برای کمک به مبتلایان سرطان مغزی بدخیم از نوع glioblastoma باشد.

این کشف که در مجله Scientific Reports  در روز ۱۱ سپتامبر منتشر شده بود به نوعی ژن اشاره می‌کند که ظاهراً سبب زنده ماندن سلول‌های سرطانی و جلوگیری از مرگ انها  می‌شود همچنین این ژن با ساعت زیستی بدن در ارتباط است.

پروفسور ژی شنگ می‌گوید:

دانشمندان در سرتاسر دنیا به دنبال یافتن درمانی جدید برای glioblastoma می‌باشند اما تا به حال کسی اشاره‌ای به این ژن به عنوان یک راه درمانی نکرده است. ما دریافتیم که مهارکردن این ژن می ‎تواند از تجدید و تمایز سلول‌های بنیادی سرطانی به سلول‌های glioblastoma جلوگیری کند که نشانه‌ای از یک راه درمانی برای این سرطان مقاوم است.تحقیقات بیشتری برای معرفی این راه درمانی لازم است اما نتایج اولیه تحقیقات بسیار رضایت بخش و امیدوار کننده است.

ظاهراً یافتن راه‌های درمانی جدید برای بیماران glioblastoma از جمله نیازهای ضروری است.

اکثر بیماران ۱۵ ماه بعد از شناسایی علائم بیماری از دنیا می‌روند. از بین آن دسته بیمارانی که بیش از دو سال زنده می‌مانند نیز در حدود نود درصدشان تومورهای عودکننده ایجاد می‌شود که حتی عمل جراحی نیز دیگر نمی‌تواند کارساز باشد.

شنگ می‌گوید سرطان می‌تواند دوباره عود کرده و بازگردد حتی اگر تنها چندصدتا از سلول‌های بنیادی glioblastoma بعد از عمل جراحی، رادیوتراپی و شیمی درمانی باقی مانده باشد.

براساس آزمایشات صورت گرفته بر روی موش‌های آزمایشگاهی زمانیکه تولید یک آنزیم تولیدی توسط یکی از اعضای ژن کازئین کیناز ۱ متوقف می‌شود تکثیر سلول‌های بنیادی glioblastoma بلوکه شده و در نتیجه ایجاد تومور در موش متوقف می‌شد.

محققان شواهدی برای نشان دادن بیشتر بودن اثر تنظیم‌گری این ژن بر روی تکثیر سلول‌های glioblastoma نسبت به تمایز آنها یافته‌اند.

شنگ گفت:بلوکه کردن کارای این ژن به طور موثری سلول‌های بنیادی سرطانی را نابود کرد.

شنگ و همکارانش دو دارو تجاری که  ژن کازئین کیناز ۱ را غیرفعال می‌کنند، مورد بررسی قرار دادند. یکی از آنها پتانسیل بیشتری برای تحقیق به عنوان مهار کننده شیمیایی  glioblastoma از خود نشان داده بود. 

سعید کرامت

علاقمند به حوزه استارتاپ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا