روشی تازه برای جلوگیری از فعالیت و رشد سلول‌های سرطانی

در پژوهشی تازه، دانشمندان موفق شدند موتور حرکت سلول‌های سرطانی داخل تومور را از کار بیندازند. حرکت سلول‌های سرطانی در بدن‌ بیمار از الگوهایی شبیه حرکت در بزرگراه پیروی می‌کند.

اصلیترین شیوه مقابله با سرطان جلوگیری از حرکت سلول‌های سرطانی در بدن بیمار است.

دانشمندان هر روز به عرصه تازهای از مقابله با این بیماری مرموز و خطرناک وارد میشوند.

در پژوهشی جدید، متخصصان زیست پزشکی دانشگاه مینه‌سوتا موفق شده‌اند جلو حرکت و تکثیر سلول‌های سرطانی را بگیرند.

یافته‌های این پژوهش که در ژورنال Nature Communications منتشر شده، می‌تواند به میلیون‌ها انسان در دنیا که به دنبال راهی برای توقف رشد سرطان در بدن خود هستند، کمک کند.

به کانال زندگی سالم در تلگرام بپیوندید

پژوهشگران از سال‌ها پیش می‌دانستند که سلول‌های سرطانی درون تومورها از الگویی مثل “بزرگراه‌ها” پیروی می‌کنند که  به آنها امکان می‌دهد درون تومور به سوی مقصد خود در جوار رگ‌های خونی و بافت مجاور آنها حرکت کنند.

بیمارانی که حرکت سلول‌های سرطانی در بدنشان از این الگو تبعیت می‌کند، شانس کمتری برای غلبه کردن بر سرطان دارند.

دانشمندان اما تا کنون از مقصد سلول‌ها و نحوه حرکت آنها اطلاعات کافی نداشتند.

در پژوهش اخیر، داشمندان دانشگاه مینه‌سوتا به‌طور دقیق حرکت سلول‌های سرطان پستان را درون تومور مطالعه کردند و مکانیزمی که به عنوان موتور سلول‌های سرطانی عمل می‌کند را از کار انداختند.

پس از آن، سلول‌ها به طور شگفت‌انگیزی شیوه حرکت خود را تغییر دادند و حرکت آنها به شکل تراوش یک توده گلی تغییر پیدا کرد.

بنابر گزارش دویچه‌وله، پائولو پرونزانو، یکی از پژوهشگران ارشد سلول‌های سرطانی را بسیار موذی می‌داند. او به وبسایت مدیکال اکسپرس می‌گوید: «ما انتظار نداشتیم که سلول‌های سرطانی مسیر حرکت خود را تغییر دهند. آنها ما را مجبور کردند تاکتیک خود را تغییر دهیم. به نظر می‌رسد ما جی‌پی‌اس آنها را از کار انداختیم تا بزرگراه را پیدا نکنند. این روش، حرکت سلول‌ها را در مسیری که در پیش داشتند، متوقف کرد. سلول‌ها بی‌حرکت ماندند و دیگر تکان نخوردند.»

۹۰ درصد مرگ‌های ناشی از سرطان مربوط به گسترش سلول‌های سرطانی در بدن است. متوقف کردن حرکت سلول‌های سرطانی به پزشکان این امکان را خواهد دارد تا تجویز دارویی مناسب برای درمان بیمار خود را شناسایی کنند.

سعید کرامت

علاقمند به حوزه استارتاپ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا