چرا هنگام ورزش خسته میشوید؟

بی خوابی و استرس

داشتن یک روز پر از استرس و خواب بد شبانه هر دو باعث کاهش سطح انرژی و احساس خستگی میشود. بنابراین اگر حین ورزش احساس خستگی میکنید باید سبک وروال زندگی و شغل و دیگر روابط اجتماعی تان را از نظر میزان استرس مرور کنید.

ابتلا به آسم و آلرژی

هر دو بیماری میتواند میزان اکسیژن در ریه ها را کاهش دهد و باعث احساس خستگی حین ورزش شود. اگر شما تجربه سرفه_ خس خس سینه_ تنگی نفس را بلافاصله بعد از تمرینات ورزشی دارید ممکن است به اسم ناشی از ورزش یا انقباض برونش مبتلا شده باشید. اگر شما در مورد ابتلا به آسم و آلرژی در خود مشکوک هستید با پزشک خود در مورد پیشنهاد شیوه هایی برای باز کردن راه های هوایی در سالن ورزشی مشورت کنید.

انجام ورزش با ریتم شدید

انجام این ورزش ها به خصوص در سطوح شیب دار و بدون وقفه های استراحت باعث ایجاد خستگی میشود.
به خودتان استراحت بدهید آن هم حداقل برای دو روز در هفته و سعی کنید تمرینات سبک تر را انتخاب کنید. یک قانون مفید این است که دو ورزش با ریتم تند و شدید را پشت سر هم انجام ندهید.

کم خونی

این وضعیت یعنی میزان سلول های قرمز خون برای حمل اکسیژن ناکافی است و همین کمبود اکسیژن در بدن باعث احساس کسالت و خستگی حین ورزش میشود. شایع ترین علت این وضعیت کمبود اهن است و زنان بیشتر ان را تجربه میکنند. نشانه های دیگر کم خونی عبارتند از : بیخوابی_ سرگیجه_ گرفتگی عضلات پا_ پوست رنگ پریده و کبودی اسان است . مصرف غذاهای حاوی گوشت قرمز و یا محصولات غنی شده با اهن برای رفع این نوع کم خونی مفید است.

کم شدن آب بدن

کوچکترین کاهش میزان مایعات بدن میتواند باعث افزایش غلضت خون شود و در این هنگام کار پمپاژ توسط قلب دشوار میگردد. یک راه برای این که تشخیص دهید دچار کم آبی هستید یا نه این است که قبل و بعد از ورزش خود را وزن کنید. اگر بیش از دو درصد از وزنتان از دست رفته باشد این یعنی دچار کم آبی شده اید و باید بیشتر مایعات بنوشید.

مشکلات تیروئید

کم کاری تیروئید میتواند منجر به احساس خستگی _افزایش وزن_ افسردگی و درد عضلانی شود. این در حالی است که ۶۰ درصد افراد مبتلا به این اختلال مشکل خود را جدی نمیگرند و از علائم ان به طور کامل صرف نظر میکنند. اگر حین ورزش دچار خستگی میشوید برای بررسی مشکلات احتمالی تیروئید با پزشک تان مشورت کنید.

کاهش سطح گلیکوژن

گلیکوژن میزان کربوهیدرات ذخیره شده در بدن است و زمانی که میزان ان کاهش میابد بدن برای جبران ان به خصوص حین ورزش سراغ گلیکوژن ذخیره ای شده در کبد میرود. بهترین راه برای جلوگیری از کاهش سطح گلیکوژن مصرف غذاهای حاوی کربوهیدرات قبل از انجام ورزش است .

ورزش 1 300x188 - چرا هنگام ورزش خسته میشوید؟
با حمایت از سایت زندگی سالم
از زندگی وسلامتی خود حمایت کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا