زندگی سالم > درمان و پیشگیری > افسردگی و درمان آن
سایز نوشته:
رنگ نوشته:

افسردگی بیماری ناراحت کننده عصبی است که همه روزه میلیون ها انسان در سراسر دنیا به آن گرفتارند این بیماری به همراه بدبینی، خستگی و غمگینی ممکن است دوهفته یا دو ماه یا تمام عمر به طول انجامد.

 

افسردگی

 

برای افراد افسرده فعالیت هایی که همه روزه سبب خرسندی می گردند. و به آسانی انجام می گیرد، غیر ممکن و غم انگیز و بی مزه می گردد و آنقدر زندگانی نامطلوب می شود که انسان افسرده، یا می خواهد از اجتماع فرار کند یا می خواهد بخوابد. برای برخی هم هر چه سعی می کنند به خواب نمی روند و زیاد غذا می خورند حتی برخی به فکر خود کشی می افتند. فاکتورهای گوناگونی مانند کمبود سروتونین، دوپامین و نوراپی نفرین در مغز، بیماری های قلبی، عوامل ژنتیک، گرفتاری به یک بیماری سخت، فشارهای زندگی و مواردی مانند حاملگی، طلاق و تمام این دلایل ممکن است به تنهایی یا توام با یکدیگر سبب افسردگی شوند.


مقاله مرتبط : چه رفتاری را در برابر همکاران افسرده در پیش بگیریم


اگر مبتلا به افسردگی هستید سعی کنید کمکی پیدا کنید یا دوست یا همسر خود خوب صحبت کنید. فعالیت های مفیدی را آغاز نمایید. تمام این فعالیت ها کمک می کنند که شما حس بهبودی و بهتری نمائید. متخصصین بر این باورند که خوردن غذاهای صحیح و مقوی سبب شادی و بازگشت هوش و حواس شما می شوند.

 

غذاهای بهبود دهنده افسردگی

 

۱-روغن ماهی:

 

روغم ماهی

 

در سال های اخیر مطالعات نشان داده امگا۳ برای درمان افسردگی و سایر بیماری های عصبی و روحی و روانی بسیار موثر است. در نقاطی که این نوع روغن کم مصرف می نمایند و یا از خوردن ماهی صرف نظر می کنند، بیشتر مبتلا به افسردگی و امراض روحی روانی می گردند. در کشورهایی مانند ژاپن که ماهی زیاد مصرف می کنند، کمتر افسردگی وجود دارد. کپسول های روغن ماه در بازار وجود دارد. در خوردن روغن ماهی نباید زیاده روی کرد، زیرا سبب اختلالات خون می گردد.

 

۲-غلات و حبوبات:

 

حبوبات

 

لوبیا، عدس، تخم آفتابگردان، دانه های خوردنی دارای مقادیر زیادی اسید فولیک هستند ،(ویتامین B9) که کمک به بهبودی افسردگی می کند. کمبود ویتامین B9 سبب ازدیاد هومئوسیستین در بدن می گردد و آزمایشات نشان داده افزایش این ماده در مغز یکی از عوامل افسردگی است.

 

۳-شکلات ها:

 

شکلات

 

دارای ۳۰۰ ماده ی شیمایی است که بسیاری از آنان محرک اعصاب هستند و از افسردگی جلوگیری می کنند. به علاوه در شکلات ها مقداری کافئین و سروتونین که مواد محرک و تقویت کننده هستند و به انسان انرژی می دهند. لیکن شکلات ها متاسفانه دارای مقادیر زیاد چربی هستند که نباید در خوردن شکلات ها زیاده روی کرد. اگر احساس افسردگی می کنید از مقادیر کم شکلات استفاده کنید که موثر و مفید خواهد بود.

 

۴-گردو:

گردو

این میوه ی با ارزش، خوشمزه، تقویت کننده و دارای ماده شیمایی به نام سروتونین است که در مغز زیاد است.

امروزه آزمایشات و مطالعات نشان داده که پس از خوردن، سروتونین به مغز می رسد. بنابراین اگر مبتلا به افسردگی هستید، از این میوه استفاده نمائید. از طرف دیگر گردو دارای مقادیر زیادی امگا۳ است و اگر ناراحتی و یا افسردگی دارید خوردن گردو به بهبود آن کمک می کند.

 

۵-زعفران:

زعفران

 

یک ماده غذایی مخصوص کشور ایران است که سبب بهبودی افسردگی می گردد. در آزمایشاتی که بر روی ۴۰۰ بیمار مبتلا به افسردگی صورت گرفت با تجویز زعفران نتایج مثبتی عاید گردید. مقدار ۳۰ میلی گرم زعفران روزانه میل بفرمایید.

 

۶-سیر و پیاز:

 

سیر و پیاز

 

گرچه ارتباطی با افسردگی ندارند لیکن خوردن این مواد سبب بهبودی خلق و خو می گردند و جلوگیری از بی خوابی و رفع خستگی می کنند.

منبع:
مجله ی پزشکی زندگی سالم
برچسب ها:
, , , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *