زندگی سالم > سبک زندگی > رژیم و تغذیه > تخم مرغ را در روغن بپزیم یا آب پز کنیم ؟
تخم مرغ آب پز
سایز نوشته:
رنگ نوشته:

مشاور معاونت بهداشتی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه افراد سالم باید حداقل روزی یکبار تخم‌مرغ بخورند، در عین حال گفت: تخم مرغ سرخ شده سبب به خطر افتادن سلامت افراد می‌شود.

دکتر جزایری به مناسبت روز جهانی تخم‌مرغ گفت: بر مبنای تحقیقات وسیع در جهان مصرف تخم‌مرغ برای تامین سلامت افراد توصیه می‌شود.

وی با بیان اینکه افراد سالم باید حداقل روزی یکبار مصرف تخم‌مرغ را در وعده غذایی خود لحاظ کنند، افزود: تخم مرغ دارای فواید غذایی مانند ویتامین D، A و پروتئین‌ با کیفیت بالا است.

جزایری با اشاره به اینکه تخم‌مرغ سرخ شده سبب به خطر افتادن سلامت افراد می‌شود گفت: تخم مرغ بهتر است به صورت پخته شده یا آب پز استفاده شود.

وی تاکید کرد: بیماران قلبی و عروقی که میزان کلسترول خونشان بالاست، از مصرف این ماده غذایی خودداری کنند.

تخم‌مرغ بهتر است به‌ صورت آب‌پز مصرف شود تا نیمرو.

برای کودکان و خانم های باردار ، البته باز هم به شرط سالم بودن، همان تعداد ذکر شده بلامانع است.چربی تخم مرغ آن قدرها هم که فکر می کنید مضر نیست.

بعضی از افراد به‌ طور کلی مصرف تخم‌مرغ را مضر می‌دانند. برای اطلاع این گروه از افراد باید عرض کنم چربی اشباع موجود در تخم‌مرغ بسیار کم تا متوسط بوده و منبع خوبی برای تامین ویتامین های B12، D و A و اسیدآمینه‌های ضروری محسوب می‌شود.

اگرچه تخم‌مرغ حاوی حدود ۲۵۰میلی‌گرم کلسترول است، اما نباید فقط به همین عدد اکتفا کرد، چون به دلیل داشتن سایر اسیدهای چرب غیر اشباع، جذب کلسترول آن زیاد نیست.

بهتر است برای پایین آوردن کلسترول خون ، به جای حذف تخم‌مرغ از رژیم غذایی خود، چربی‌ها به خصوص چربی‌های اشباع را کمتر مصرف کنید، بنابراین مصرف ۴ تا ۵ عدد تخم‌مرغ در هفته هیچ ضرری برای شما ندارد.

سفیده ی تخم‌مرغ چربی ندارد و مصرف آن به ‌صورت کاملا پخته مفید است. ضمنا تخم‌مرغ در گروه پروتئین ‌های حیوانی است و مانند گوشت قرمز ، مرغ ، ماهی و لبنیات از پروتئین با کیفیت بالا برخوردار است.

زرده تخم مرغ و مغز گردو موثر در درمان عفونت های بدن

متخصص تغذیه گفت: زرده تخم مرغ و مغز گردو خاصیت ضد عفونی کننده دارد و برای درمان و مقابله با عفونت های بدن موثر است.

مرتضی صفوی در گفت و گویی افزود: افراد مبتلا به بیماری های عفونی باید مواد غذایی که ایمنی و مقاومت بدن آنان را افزایش می دهد، مصرف کنند.

وی ادامه داد: امگا ۳، آنتی اکسیدان ها، ویتامین های c، a و روی برای عدم ابتلا به بیماری های عفونی مفید است.صفوی اضافه کرد جعفری و سبزی های تیره، گوشت قرمز، گوشت مرغ و ماهی نیز خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد.

این متخصص تغذیه گفت: انواع مرکبات، سیب زمینی، آب پرتقال، کیوی، جوانه گندم، کاهو و هویچ نیز برای درمان عفونت ها موثر است.

منبع:
زندگی سالم
بیشتر بخوانید:
برچسب ها:
, , ,

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *