زندگی سالم > سلامتی > علائم فشار های روانی وارده به فرد مراقبت کننده از فرد مبتلابه بیماری آلزایمر
سایز نوشته:
رنگ نوشته:

آیا شما از یک فرد مبتلا به بیماری آلزایمر مراقبت می کنید؟

مراقبت كردن از يك فرد مبتلا به بيماري آلزايمر مي تواند بسيار طاقت فرسا باشد. حتي در صورت برخورداری از نيروي جواني و سلامتي كامل مراقبت کننده، این مراقبت وظيفه اي بسیار دشوار بوده و نیاز به زمان و نيروي بسيار دارد. بنابراین براي تداوم در امر مراقبت، مهم است كه با شناخت علائم فشارهاي عصبي و دانستن راهكارهایی جهت تقلیل این فشارها از خود مراقبت نموده، ضربه هایی را كه در اين مسير برجسم و عواطف شما وارد مي شود، كاهش دهید. يك مراقبت كننده بايد اول از خود مواظبت نمايد زيرا كه او مهترین شخص در زندگی یک بیمار مبتلا به آلزایمر است.

 

آلزایمر

 

 

 

 

فهرست زير شامل علائم شايع فشارهاي عصبي در افراد مراقبت كننده مي باشد. لطفا در شما وجود دارد، بهتر است به پزشك متخصص اعصاب و روان مراجعه نموده و برای استفاده از خدمات حمایتی با انجمن  آلزایمر ایران تماس بگیرید.

 

۱۰ علامت فشار روانی بر فرد مراقبت كننده از بيمار مبتلا به آلزايمر

۱ – عدم پذيرش بيماري و اثرات آن بر روي بيمار

(در تشخيص بيماري او اشتباه كرده اند)

(من مي دانم كه مادرم بهتر مي شود. حتما)

۲ـ خشم نسبت به فرد مبتلا به بيماري و ديگران

(اگر او اين سوال را دو مرتبه تكرار كند، جيغ مي كشم)

۳ـ دوري از جمع

ديگر مايل نيستيد با دوستان خود تماس حاصل نموده و در فعالیتهایی كه قبال از آنها لذت مي برديد شركت كنيد.

(من ديگر مايل نيستم در جمع همسايه ها شركت كنم)

۴ – اضطراب برای روبرو شدن با آينده

(من نگران روزي هستم كه ديگر نتوانم از عزيزم نگهداري كنم)

۵ـ افسردگي

بسياري از اوقات، شما نگران و نااميد و غمگين هستيد.

(من ديگر هيچ چيز برايم مهم نيست)

۶ـ خستگي مفرط

شما ديگر نيروي الزم براي اتمام كارها را نداريد.

(من ديگر توان هيچ كاري را ندارم)

۷ـ بی خوابی

نصف شب بيدار مي شويد ، ممكن است كابوس يا خواب های آشفته ديده باشيد.

(من بندرت تا صبح مي خوابم مرتب گوش مي دهم كه نكند پدر از سر جايش بلند شده باشد)

با كوچكترين مساله ناراحت مي شويد و خيلي از اوقات عصبي هستيد.

(وقتي غذايش را نخورد، بي اختيار داد زدم)

۸ـ عكس العمل های احساسی

با كوچكترين مساله ناراحت مي شويد و خيلي از اوقات عصبي هستيد.

(وقتي غذايش را نخورد، بي اختيار داد زدم)

۹ـ عدم تمركز

قادر نيستيد كه بر چیزی تمركز كنيد و براي انجام كارها دچار مشكل مي شويد.

(من قبال مي توانستم جدول حل كنم. حالا اگر شانس بياورم، يك چهارم آن را بتوانم حل كنم)

۱۰ -مشكلات سلامتی

ممكن است چاق يا لاغر شويد، بيشتر مريض شويد ( سرماخوردگي ، آنفلونزا و یا دچار ناراحتی های مزمن شويد مثل پشت درد،

سر درد، افزایش فشار خون و غيره ).

(من از بهار تا بحال يا سرما خورده ام و يا آنفلونزا گرفته ام. از دست هيچ كدام خالصي ندارم ).

چگونه فشارهای عصبی فرد مراقبت کننده از بیمار مبتلا به آلزایمر را کاهش دهیم

راهكارهائي براي احساس بهبودي

فهرست زير شامل پيشنهاداتي است كه مي تواند در مسیر بیماری آلزایمر از شدت فشارهای عصبی بکاهد. از روش های مختلف استفاده كنيد. ممكن است شما راهكارهاي ديگري پيدا كنيد، كه شما را بهتر ياري دهد.

۱ـ راجع به بيماري آلزايمر اطالعات كسب كنيد و چگونگي مراقبت از بيمار را بياموزيد و اين اطلاعات را دراختيار ديگر افراد خانواده نيز قرار دهيد.

آشنایی هر چه بيشتر با بيماري و روشهاي صحیح مراقبت، باعث مي شود كه آمادگي لازم را براي تحمل مسير اين بيماري پيدا كنيد. درك از چگونگي اثرات اين بيماري بر روي فرد، شما را كمك مي نمايد تا تماس خود را با او حفظ نمائيد و خود را با تغييرات او وفق دهيد. انتقال اين اطلاعات به اعضاي خانواده و دوستان باعث خواهد شد كه آنها در جريان پيشرفت بيماري قرار گرفته، كمك هاي لازم را در اختيار شما قرار دهند.

۲ -واقع بينانه به بيماري بنگريد.

بسيار حائز اهميت و همچنين بسيار مشكل است كه واقع بينانه به بيماري و اثرات آن بنگريد. بيماري آلزايمر پيش رونده است و به تدريج وضعیت فردي كه از او مراقبت مي نمائید، بدتر مي شود. وقتي شما واقعيت را قبول كنيد برايتان آسان تر خواهد بود تا با وضعيت او خود را وفق دهيد.

۳ـ نسبت به خود واقع بينانه عمل كنيد.

مراقبت از يك فرد مبتلا به آلزایمر، به زمان و انرژي زیادی نیاز دارد و این در حالی است که توان شما محدود است. بايد تصميم بگيريد كه كدام كار ارجحيت دارد؟ بيشتر به چه چيز بها مي دهيد؟ قدم زدن با فردي كه از او مراقبت مي كنيد، زماني مختص به خودتان و يا يك خانه مرتب؟ فقط شما مي دانيد كه در چه زماني براي شما چه چيز مهم تر است. به غير از انتخاب اين موارد، شما بايد حد و مرزی براي انجام كارها در يك روز براي خود بگذاريد. شايد مشكل باشد كه اعتراف كنيد كه همه كارها را نمي توان انجام داد. “ نه “ گفتن سخت است . ولي بايد دانست كه بيش از يك حد معین نمي توان كار انجام داد. درباره توان خود كمي فكر كنيد و هر جا لازم دانستيد، كمك بگيريد.

۴ـ احساسات خود را قبول داشته باشيد.

وقتي از يك فرد مبتلا به آلزایمر مراقبت مي كنيد احتمالا احساسات متفاوتي را تجربه خواهید نمود. ممکن است در يك روز احساس رضايت، خشم، گناه، خوشحالي، افسردگي، خجالت، ترس و يا نااميدي به سراغ شما آید. با وجود اینکه اين احساسات مي تواند گيج كننده و غير قابل كنترل باشد، این حالت طبيعي است. نکته مهم آن است که بدانید معني احساسات منفي اين نيست كه شما مراقبت كننده خوبي نيستيد، بلکه معني اين احساسات اين است كه شما انسان هستيد با توانایی محدود  احساسات خود را با ديگران در ميان بگذاريد.

بسيار حائز اهميت است كه درباره احساسات خود و يا مواردي كه شما را ناراحت مي كند با يك نفر كه با او راحت هستيد، صحبت نمائيد. اين فرد مي تواند يك دوست نزديك يا يكي از اعضاء خانواده و يا یکی از اعضاء گروه حمايت كننده در انجمن آلزايمر ایران باشد.

۶ـ نكات مثبت را جستجو كنيد.

 

آلزایمر

 

 

نگرش شما مي تواند بر احساسات شما اثر بسزائي داشته باشد. سعي كنيد كه نكات مثبت مسائل را ببينيد. توجه كنيد كه فرد مبتلا هنوز چه كارهائي را مي تواند انجام دهد.. هنوز می توانید اوقات خوب و با ارزشی را برای او و خودتان به وجود آورید.

۷ـ از خود مراقبت كنيد.

سلامتي شما بسيار اهميت دارد. هرگز آنرا ناديده نگيريد. خوب غذا بخوريد و سعي كنيد بطور منظم ورزش كنيد. به اندازه كافي استراحت نمائيد. به طور منظم به پزشك خود مراجعه كنيد تا وضع شما را زير  نظر بگيرد و بررسي نمايد. اين روش باعث خواهد شد كه شما فشارهاي عصبي را کنترل كنيد و بتوانيد مراقبت كننده خوبي براي بیمار خود باشيد. همچنين شما برای رسیدگی به سایركارهاي خود، به تعطيلات منظم احتياج داريد. صبرنكنيد تا زيادي فرسوده شويد و بعد برنامه ريزي كنيد. براي علايق خود وقت بگذاريد. اين فعالیت ها باعث مي شوند كه شما نيروی کافی پيدا نموده، از تنها ماندن و منزوي شدن شما جلوگيري شود.

۸ -نكات بامزه وجالب.

بيماري آلزايمر، بيماري بسيار جدي مي باشد ولي دليلي ندارد كه شما در هر حالت بطور جدي با آن برخورد نمائيد. ديدن نكات طنزآمیز در بعضي از مواقع از اهميت مراقبت خالصانه شما نمي كاهد.

۹ـ كمك بگيريد.

شما احتياج داريد تا فكر و احساسات خود را با ديگران در ميان بگذاريد تا احساس آرامش كنيد. می توانید از يك شخص حرفه

اي(مشاوره) کمک بگیریدو يا در گروه های حمايت كننده انجمن آلزايمر ایران شركت كنيد.

اگرچه ممکن است تقاضا براي كمك و يا قبول کمک دیگران مشكل باشد، اما مهم است که بدانید تقاضا براي كمك، دليل آن نيست كه شما مراقبت كننده خوبي نبوده ايد. بايد متوجه باشيد كه به تنهايي نمي توانيد از يك بيمار مبتلا به آلزايمر مراقبت كنيد. از اعضاي خانواده و دوستان كمك بخواهيد. خيلي ها با كمال ميل به شما كمك خواهند نمود. تصميم بگيريد كه به چه كمكي احتياج داريدو بعد افراد را مطلع سازيد.

۱۰ـ برنامه ريزي براي آينده .

برنامه ريزي براي آينده مي تواند فشارهاي عصبي را كم كند. وقتي هنوز فرد مبتلا به بيماري آلزايمر وضعیت شناختی و جسمانی خوبي دارد، مروري بر وضع مالي او بنمائيد و طبق آن برنامه ريزي كنيد. مسائل مربوط به وضع سالمتي و مراقبتي آينده او بايد در نظر گرفته شود، تصميمات لازم براي آنها اتخاذ شود و حتي اگر لازم باشد يادداشت شود. همچنين، چنانچه شما نتوانستيد به مراقبت خود ادامه دهيد بايد برنامه ديگري در دست داشته باشيد تا در مورد لزوم طبق آن عمل شود.

منبع:
مجله ی پزشکی زندگی سالم
بیشتر بخوانید:
برچسب ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *