درباره ی آلزایمر چه می دانید؟

بیماری آلزایمر ، شایع ترین علت خردسوختگی است. علائم آن شامل از دست رفتن حافظه، قضاوت واستدلال و تغییراتی در حالات و رفتار می باشد .از آنجا که آلزایمر شروعی خاموش و تدریجی دارد، ممکن است مدت طولانی جلب توجه نکرده و به اشتباه تصور شود این تغییرات بخشی از روند طبیعی پیری است و عدم توجه به علائم باعث عدم تشخیص بیماری شود.

ده علامت هشدار دهنده

 

hlife.2 1 300x200 - درباره ی آلزایمر چه می دانید؟

 

 

۱.اختلال حافظه

اختلال حافظه، در حدی که در انجام فعالیت های روزانه، مشکل ایجاد نماید. افراد معمولی ممکن است یک قرار ملاقات، اسم همکار و یا شماره تلفن دوستی را فراموش کنند و سپس بخاطر آورند. اما فرد مبتلا به بیماری آلزایمر اغلب مسائل به ویژه مسائلی را که اخیرا اتفاق افتاده فراموش می نماید و هرگز هم بخاطر نمی آورد.

۲ـ مشکلات در انجام کارهای عادی

فرد پر مشغله ممکن است گهگاهی حواسش پرت شود. مثلا هویجی را که برای استفاده در کنار غذای اصلی پخته است، بر روی اجاق گاز جا گذارده، تا پایان صرف غذا هم بخاطر نیاورد. اما فرد مبتلا به بیماری آلزایمر به تدریج توانائی پخت غذا (به شیوه سابق) را از دست میدهد و گاهی نیز فراموش می نماید که غذا خورده است.

۳-ضعف بیان

برای همه افراد پیش می آید که در پیدا کردن لغات مناسب دچار مشکل شوند. ولی فرد مبتلا به بیماری آلزایمر گاهی کلمات ساده را از یاد می برد و لغات نامناسب جایگزین می کند، درنتیجه جملات او نامفهوم می شوند. اشتباهات دستوری و ناتوانی دنبال کردن یک موضوع از دیگر نشانه هاست.

۴ـ گم کردن زمان و مکان

بطور طبیعی گاهی اوقات ممکن است افراد روزهای هفته، تاریخ روز و یا مقصدشان را فراموش کنند ولی دوباره با تمرکز آنها را به یاد بیاورند. فرد مبتلا به بیماری آلزایمر ممکن است در خیابان راه خود را گم کند و نداند که چگونه به آنجا رفته است و یا نتواند از آنجا راه خانه خود را پیدا نماید.

۵ـ ضعف یا کاهش قضاوت

ممکن است فرد مبتلا به بیماری عفونی مراجعه به پزشک را به تعویق بیاندازند ولی بالاخره این کار را انجام می دهد. اما فرد مبتلا به بیماری آلزایمر نه مشکلاتش را درک می کند و نه مراجعه به پزشک را ضروری می داند. همچنین اختلال در تصمیم گیری های ساده (مانند پوشیدن لباس های زمستانی در گرمای تابستان) از دیگر علائم هشداردهنده است.

۶ـ مشکلات در تفکر ذهنی

گاه و بی گاه ممکن است افراد رسیدگی به حساب های مالیشان را مشکل بدانند، اما فرد مبتلا به بیماری آلزایمر به تدریج ارقام را فراموش می کند و نمی داند با آنها چکار کند.

۷ـ جابجا گذاشتن اجسام

کلید یا کیف پولش را سر جایش نگذارد. ولی فرد مبتلا به بیماری آلزایمر ممکن است اجسام هر کسی ممکن است که موقتا را در جاهای نامربوط بگذارد، مثال گذاشتن اتو در فریزر و یا ساعت مچی در قندان.

۸ـ تغییرات در حالات و رفتار

تغییر کند، همه ممکن است گهگاهی غمگین و یا بد خلق باشند، اما در فرد مبتلا به بیماری آلزایمر خلق بیمار میتواند سریعا بی هیچ دلیل، آرامش به اشک و خشم تبدیل شود.

۹ـ تغییرات در شخصیت

به صورت طبیعی ممکن است شخصیت افراد با افزایش سن کمی تغییر نماید، ولی تغییر شخصیت در فرد مبتلا به بیماری آلزایمر می تواند شدیدتر باشد. این تغییرات شامل سر در گمی، ترس و بدبینی، منزوی شدن، بی تفاوتی و یا بروز رفتارهای نامناسب می باشد.

۱۰ـ از دست دادن انگیزه

بطور طبیعی افراد گاهی از کار در منزل، فعالیت های شغلی و یا وظایف اجتماعی خسته می شوند ولی در نهایت و پس از کمی استراحت دوباره انگیزه های خود را باز می یابند، اما فرد مبتلا به بیماری آلزایمر ممکن است نسبت به وقایع و رویدادهای محیط زندگی و خانواده اش کاملا بی تفاوت بنظر می آید.

عوامل خطر و راه های پیشگیری

با این اقدامات می توانید سلامت مغز خود را حفظ نمائید.

۱-از ذهن خود بیشتر استفاده کنید

 

hlife.1 2 300x167 - درباره ی آلزایمر چه می دانید؟

 

مغز خود را همیشه فعال نگه دارید. مطالعات نشان می دهد چنانچه از مغز خود بطور مرتب کار بکشید، خطر ابتلا به بیماری را کاهش می دهید. بنابراین بسیار مهم است که مغز را بصورت منظم فعال نگهدارید. هر روز یک کار تازه انجام دهید و یا روش انجام کارهای روزانه را تغییر دهید. بطور مثال: موی خود را با دستی که از آن کمتر کار می کشید شانه بزنید. برای به کار گرفتن ذهن خود از بازی های مختلف مانند شطرنج، پازل، جدول کلمات و ارقام و بازی های حافظه استفاده نمائید.یک فعالیت جدید را آغاز و پیگیری نمایید، به فراگیری یک زبان جدید بپردازید، نواختن یک آلت موسیقی را بیاموزید، در یک کلاس جدید شرکت نمایید، به موزه و مکان های تفریحی بروید، خود را سرگرم کرده و لذت ببرید.

 

hlife.3 300x129 - درباره ی آلزایمر چه می دانید؟

 

۲-معاشرت کنید

داشتن روابط اجتماعی عامل مهمی در جلوگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر می باشد. بنابراین با افراد خانواده و دوستان و همسایگان تماس تلفنی و رفت وآمد داشته باشید. با افراد مثبت اندیش معاشرت کنید. هرچه سرگرم باشید بهتر است.

۳-سبک زندگی سالمی را انتخاب نمائید

یک سبک زندگی سالم هم برای مغز دارای اهمیت است و هم بقیه اعضاء بدن. دیابت، فشارخون، کلسترول بالا و چاقی همه از عوامل خطر برای ابتلاء به بیماری آلزایمر محسوب می شوند . با رعایت مواردی ساده می توانید سبک زندگی سالمی را برای خود انتخاب کرده و سلامت مغز خود را بهبود بخشید.

۴-غذای سالم انتخاب کنید

 

hlife.6 300x300 - درباره ی آلزایمر چه می دانید؟

 

از میوه ها و سبزیجاتی که رنگ تیره داشته و دارای آنتی اکسیدان هستند استفاده نمایید. مانند: انگور سیاه، تمشک ، شاتوت، اسفناج ، سبزی خوردن و روغن امگا۳ که در ماهی و روغن کانوال یافت می شود.

۵-ورزش کنید

فعالیت بدنی ملایم و مستمر به سلامت قلب و عروق کمک می نماید و بطور محسوس خطر ابتلاء به سکته قلبی، سکته مغزی، دیابت و بیماری آلزایمر را کاهش می دهد.

۶-به اعداد توجه داشته باشید

فشارخون، کلسترول، قندخون و وزن خود را در حد متعادل نگهدارید. اگر مبتلا به دیابت هستید مهم است که آن را کنترل نمائید.

۷-فشارهای عصبی را کاهش دهید

و……

۸-از تمرین های تمدد اعصاب مانند مراقبه استفاده کنید.

۹-عاقلانه انتخاب کنید.

۱۰-از کشیدن سیگار و نوشیدن الکل خودداری نمائید.

 

hlife.4 300x235 - درباره ی آلزایمر چه می دانید؟

 

۱۱-به سلامت خود اهمیت دهید.

۱۲-برای معاینات دوره ای و یا در صورت بروز هرگونه عارضه مهم به پزشک خود مراجعه نمائید.

۱۳-از ضربه سر پیشگیری نمایید.

۱۴-ضربه های مکرر وارد شده به سر، عامل خطری است که می تواند به مغز آسیب رسانده و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را تشدید

نماید. با پیشگیری از ضربه، امروز و آینده از مغز خود مراقبت می کنید.

۱۵-از کلاه ایمنی استاندارد برای فعالیت هایی مانند موتورسواری، دوچرخه سواری، اسکی، اسکیت و غیره استفاده کنید.

۱۶-با استفاده از نرده از افتادن پیشگیری کنید.

۱۷-ایمن رانندگی کنید و از کمربند استفاده نمائید.

تشخیص و درمان بیماری آلزایمر

چرا باید از تشخیص بیماری مطلع شد؟

  • شناختن ریشه های علائم به افراد کمک خواهد کرد که
  • منشاء علائم را بشناسند.
  • مراقبت مناسب، درمان و پشتیبانی لازم را دریافت کنند.
  • برای آینده برنامه ریزی نمایند.

روش تشخیص طبی:

در حال حاضر هیچ نوع آزمایشی وجود ندارد که با آن بتوان به تنهایی بیماری آلزایمر را تشخیص داد. تشخیص طبی از طریق سنجش و ارزیابی دقیق و حذف دلایل احتمالی دیگر، انجام می گیرد. تا زمانی که نتیجه نمونه برداری از مغز در دست نباشد، پزشکان می توانند فقط احتمال ابتلا و نه به طور صد در صد قاطع، بیماری آلزایمر را تشخیص دهند. با این همه معمولا ۸۰ تا ۹۰ درصد موارد، تشخیص صحیح توسط افراد متخصص داده می شود. این افراد متخصص شامل روانشناس، روانکاو، متخصص مغز و اعصاب، روانپزشک، پرستار و متخصص کاردرمانی می شود. این متخصصین مشکلات ایجاد شده در حافظه، توانائی استدلال، تکلم، قضاوت و اثرات آن بر زندگی روزمره بیمار را بررسی می کنند.

سابقه پزشکی:

از فرد مبتلا، افراد خانواده و یا دوستان او در مورد علائم بیماری و تغییرات شخصیتی، جسمانی و روانی فرد سوالاتی خواهد شد. همچنین در مورد بیماری های گذشته شخص، سابقه پزشکی و روانی خانواده سوالاتی مطرح می شود.

بررسی وضعیت فکری:

در این قسمت، شخص را از نظر درک زمان، مکان و همچنین حافظه و محاسبات ساده، بررسی می کنند. این تمرینات شامل (بیادآوردن لغات، اجسام، نقاشی کردن، دیکته و سوالاتی چون الان چه سال، ماه و روزی است؟) می شود.

معاینات پزشکی:

برای رسیدن به تشخیص نهائی، یک معاینه کامل پزشکی ضروری است. بدین منظور پزشک احتمال وجود بیماری های قلب، ریه، کبد، کلیه و تیروئید که می توانند علائمی مشابه بیماری آلزایمر ایجاد کنند را بررسی میکند. همچنین سیستم عصبی بررسی می شود تا اطمینان کامل حاصل گردد که سایر امراض عصبی باعث اختلالات بوجود آمده، نمی باشد. به همین منظور پزشک آزمایش هایی بر روی قدرت، کشیدگی و هماهنگی ماهیچه ها، حرکات چشم، تکلم و حس ها انجام می دهد.

وظایف خانواده:

در بعضی مواقع فرد مبتلا خود به پزشک مراجعه می کند. اما درصورتیکه فرد مایل به ملاقات با پزشک نمی باشد، افراد خانواده باید پزشک را از مشکالت فرد با خبر سازند.

نکاتی برای کمک به فرد مبتلا:

  • برای او از پزشک وقت بگیرید.
  • روز ملاقات با پزشک همراه او باشید.
  • این بروشور برای مطالعه به افراد خانواده بدهید.
  • کمک کنید تا اطلاعات لازم برای جلسه اول آماده شود.
  • متوجه باشید که این زمان، اوقات ناخوشایندی برای فرد مبتلا می باشد و باید از نظر روانی او را حمایت نمایید.
  • صبر داشته باشید، ممکن است خیلی طول بکشد تا تشخیص طبی داده شود.

درمان بیماری:

پیشرفت های علم پزشکی در درمان و کنترل بیماری آلزایمر در ده سال گذشته بسیار چشمگیر و موفقیت آمیز بوده است و پزشکان در این باره بسیار امیدوارند. البته نباید درمان را منحصر به مصرف داروها دانست. مراقبت دلسوزانه، حفظ شان و احترام بیمار و توجه به جنبه های انسانی مراقبت نیز از اصول مهم کمک به افراد مبتلا به بیماری آلزایمر می باشد. درمانهای داروئی به شرطی اثر بخشند که محیطی آرام و سرشار از روابط انسانی توام با عشق و آرامش برای بیمار ایجاد شود.

درمان بیماری آلزایمر به دو دسته تقسیم می شود:

  • درمان های دارویی
  • درمان های غیر دارویی و تکمیلی

داروهای مختلفی در کنترل اختلالات شناختی و همچنین اختلالات رفتاری، افسردگی، اضطراب، بی خوابی و روان پریشی بیمار مبتلا به آلزایمر موثرند. همچنین روش های غیر دارویی مثل استفاده از رایحه یا ماساژ با روغن اسطوخدوس و موسیقی درمانی و برقراری ارتباط موثر در کنار درمان های دارویی به کاهش بیقراری بیمار کمک می کند.

برنامه ریزی برای آینده:

میزان پیشرفت بیماری آلزایمر را نمی توان به هیچ وجه از قبل پیش بینی کرد. بنابراین بهتر است که هرچه زودتر بعد از تشخیص بیماری، زمانی که هنوز شخص مبتلا قادر به تصمیم گیری است، برای آینده برنامه ریزی نموده و تصمیماتی در این زمینه گرفته شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا