دلایل ریزش مو و طاسی

هورمون ها تا چه اندازه در ریزش مو تاثیر دارند؟

از بین مهم ترین و شایع ترین عوامل ایجاد ریزش مو به ریزش موی هورمونی یا آندروژنتیکی می توان اشاره کرد که هم در زنان و هم در مردان با درجات متفاوت وجود دارد. هفت نوع عمده ریزش مو یا طاسی آندروژنتیکی در مردان رخ می دهد در نوع اول مو به صورت مختصر است و پس روی خط رویش اتفاق نمی افتد، ولی در انواع پیشرفته تر طاسی بیشتر و گسترده تر است. اما در زنان نیز سه نوع عمده طاسی وجود دارد که میزان ریزش در هر نوع بیشتر و گسترده تر است.

علل دیگر ریزش مو عبارتند از: اختلالات هورمون های تیروئید، کم خونی های گوناگون، رژیم های غذایی سنگین و غیر علمی، استرس های شدید از قبیل بارداری، زایمان و شیردهی، خونریزی های شدید، سوختگی، جراحی های طولانی.

 

ریزش مو در زنان و مردان چه تفاوتی دارد؟

در مردان معمولا از خط رویش موها یا از ناحیه پس و قله سر، ریزش مو شروع و گسترش می یابد، ولی در خانم ها وقتی ریزش مو رخ می دهد اغلب خط رویش در جلوی سر باقی می ماند اما موهای پشت سر کم پشت شده و این کم پشتی گسترش پیدا می کند. ریزش مو در مردان از تاثیر تاثیر هورمون تستوسترون یا هورمون مردانه بر ریشه موها در ناحیه جلویی و میانی سر ناشی می شود. البته سطح هورمونی مردان طاس بیشتر از افراد جامعه نیست ولی میزان حساسیت موهای آنها به همان سطح طبیعی هورمون مردانه بیشتر از افراد فاقد طاسی است.

و علت عمده این حساسیت نیز ناشی از ژنتیک و وراثت است. مردانی که در خانواده از سمت پدر یا مادر طاسی داشته باشند احتمال بیشتری دارد که طاس شوند. اما در زنان نیز باید گفت در افرادی که مشکلات تخمدانی مانند کیست های متعدد تخمدانی دارند یا اختلالات غده فوق کلیوی اتفاق افتاده است و به این دلایل سطح هورمون تستوسترون آنها بالاست، در آنها طاسی رخ می دهد. به این نکته هم باید توجه کرد که درمان در مردان و زنان متفاوت است.

hlife.2 2 300x178 - دلایل ریزش مو و طاسی

 

 

 

درباره ریزش منطقه ای و درمان آن

ریزش سکه ای یا منطقه ای نوع دیگر ریزش مو به شمار می رود و علل متفاوتی دارد ولی وجود اختلال ایمنی در بدن مهم ترین دلیل ایجاد آن است. تزریق داروهای کورتونی یا مصرف داروهای موضعی راه درمان طاسی منطقه ای است. اما باید این نکته را در نظر داشت که برخی مواقع به مرور زمان این حالت درمان می شود و مو در منطقه ای که ریزش سکه ای رخ داده رشد می کند. بنابراین در درمان نباید عجله کرد.

 

سشوار کشید یا انواع شامپوها می توانند ریزش دائمی مو ایجاد کنند؟

استفاده از برس، اتوی مو یا سشوار به صورت مکرر و طولانی و همچنین استفاده از صابون بجای شامپو یا استفاده از شامپوهای نامناسب سبب تخریب ساقه مو و سرانجام ریزش آن می شود.

 

چه نوع شامپویی برای موها مناسب است؟

وقتی میخواهید شامپو انتخاب کنید به این نکته توجه داشته باشید که با ذات پوست و مو وجود یا عدم وجود بیماری پوست سر از قبیل پسوریازیس یا اگزمای سر سازگاری داشته باشد. اینکه حتما گران قیمت یا خارجی باشد دلیل بر خوب بودن نیست. شامپوی خوب باید سطح موها را کاملا پاکیزه کرده و چربی اضافه ی پوست سر را از بین برود و عوارضی چون خارش، شوره یا سرخی بر پوست سر ایجاد نکند. شامپوی انتخابی باید متناسب با موی چرب یا خشک یا معمولی انتخاب شود.

 

موها چند بار در هفته باید شسته شوند؟

بر اساس ذات موها تعداد دفعات شستشو مشخص می شود، اگر مو خشک باشد یک تا دو بار شستشو در هفته کافی است، اما برای موهای چرب شستشوی روزانه ممکن است نیاز باشد.

 hlife.4 300x180 - دلایل ریزش مو و طاسی

برای موهای رنگ شده چه مراقبت هایی باید انجام شود؟

مراقبت های بیشتری برای موهای دکلره یا رنگ شده باید صورت گیرد. مثلا نباید در حمام موها را شانه یا برس کشید، برای خشک کردن هم بهتر است از سشوار استفاده نشود بلکه با پیچیدن حوله به دور سر و به آرامی باید موها را خشک کرد، اگر از سشوار استفاده می کنید با درجه پایین و باد کم سشوار و از فاصله سی سانتی متری موها را خشک و حالت دهید.

اگر ساقه ی مو خشن است یا موخوره دارد می توان نرم کننده های مناسب پس از شامپو زدن استفاده کرد. همچنین استفاده از ماسک مو هم می تواند  کمک کننده باشد زیرا ماسک های مو با تامین رطوبت و چربی مورد نیاز لایه خارجی ساقه مو می توانند ظاهر بهتری به موهای رنگ شده بدهند البته نمی توانند ریزش مو را درمان کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا