تست تیلت چیست ؟

تست تیلت قلب چیست

تست تیلت ( سطح شیبدار ) سنکوپ به از دست دادن هوشیاری و تعادل به طور موقت و برگشت خودبخودی آن بدون دخالت دارویی و الکتریکی گفته می شود.

از دست رفتن کامل ولی موقت هوشیاری، سنکوپ نام دارد. فرد دچار سنکوپ به صورت ناگهانی هوشیاری خود را از دست داده و به زمین می افتد.

سنکوپ  یا غش، یک حالت نیمه بیهوشی و ملایم تر از شوک است. در این حالت فرد دچار بی خبری کوتاه مدت از اطراف خود می شود. علت آن نرسیدن خون کافی در کوتاه مدت به مغز است.

تست تیلت چیست ؟

تست تیلت (Tilt table test) برای توجیه علت غش کردن (سنکوب قلب) بی‌دلیل انجام می‌شود. در مواردی که بیمار دچار غش‌های متعدد و بی‌دلیل می‌شود، توسط پزشک تجویز می‌شود. البته لازم به ذکر است که استفاده از این تست در مواردی که بیمار تنها یک بار غش کرده، اما احتمال تکرار بالاست، و یا در مواردی که احتمال آسیب، با توجه به محیط کاری، سابقۀ پزشکی، سن و سایر فاکتورها، زیاد است نیز کاربرد دارد.

برای انجام این تست، ابتدا بیمار روی میز (صفحه) صاف دراز می‌کشد و با با کمک بند و تسمه‌هایی، در موقعیت خود ثابت می‌شود. بعد از حدود ۱۵ دقیقه، صفحه به حالت عمودی درمی‌آید و به نوعی ایستادن سریع از حالت خوابیده را شبیه سازی می کند. سپس صفحه به مدت ۴۵دقیقه در این حالت می‌ماند و در این مدت ضربان قلب و فشار خون بیمار ثبت می شوند. این عمل به پزشک کمک می کند تا پاسخ‌های قلبی-عروقی بدن در برابر تغییر موقعیت بدن بیمار را ثبت کند.

Tilt Table Testing 720x539 - تست تیلت چیست ؟
تست تیلت

کاربردهای تست تیلت

در صورتی که تشخیص اولیۀ پزشک، سنکوپ وازوواگال باشد، بیمار را به تست تیلت ارجاع می‌دهد. سنکوپ وازوواگال زمانی رخ می‌دهد که مرکز کنترل ضربان قلب و فشار خون، به طور ناگهانی و موقت دستور به کاهش فشار خون و ضربان قلب می‌دهد. بنابراین جریان خون مغز کاهش یافته و فرد غش می‌کند. این نوع سنکوپ را سنکوپ نوروکاردیوژنیک، سنکوپ رفلکسی یا همان غش کردن متداول و عادی می‌نامند. این نوع سنکوپ می‌تواند بدون علائم اولیۀ قابل تشخیص رخ دهد.

خطرات تست تیلت

این تست معمولاً بی‌خطر است، اما بروز عوارض زیر پس از انجام تست نیز محتمل است:

  • حالت تهوع و استفراغ
  • کاهش مداوم فشار خون
  • مکث مداوم بین تپش‌های قلبی

معمولاً این عوارض با بزگشت صفحه به حالت افقی، اصلاح می‌شوند.

اقدامات اولیه تست تیلت

برای انجام تست ‏تیلت فرد باید به مدت ۶-۴ ساعت ناشتا باشد. برخی داروها از قبیل ‏آتنولول، متوپرولول، پروپرانولول، نیترات و … باید به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت قطع شده ‏باشند. برای انجام تست، فرد برروی یک تخت مخصوص مجهز به کمربند و تجهیزات ‏ایمنی خوابیده و الکترودها جهت مونیتورینگ نوار قلب و دستگاه فشار خون و سرم (جهت اطمینان بیشتر) به بیمار ‏وصل می شوند.


بیشتر بخوانید : تست استرس قلب چیست و چرا تست استرس انجام می شود ؟


‏این تست در کمتر از یک ساعت و در سه مرحله انجام می شود. ۱۵ دقیقه استراحت به تخت زاویه ۸۰-۷۰، و در صورت صلاحدید پزشک و نداشتن افت فشار خون، این آزمایش تا ۲۰ دقیقه دیگر ادامه خواهد داشت؛ در طول انجام تست، پزشک و پرستار مراقب علایم نوار قلب و فشار خون بیمار هستند.

تست ‏تیلت بی خطر می باشد. در صورتی که فرد در حین تست دچار سنکوپ شود ‏تخت ویژه مورد استفاده، قابلیت برگشت سریع به حالت خوابیده را داشته و بیمار ‏سریعاً هشیار می شود.

تست تیلت چگونه انجام می‌شود

tilt test hlife - تست تیلت چیست ؟
نحوه انجام تست تیلت
  1. روی تخت تیلت دراز بکشید، پاهایتان را در جای مخصوص روی تخت قرار داده و بندهای تخت را دور شما خواهد بست.
  2. الکترودها به قفسه سینه، پا و بازوهای شما چسبیده می‌شود. الکترودها با سیم به دستگاه نوار قلب وصل شده و ضربان قلب شما را تحت پایش قرار خواهند داد.
  3. مانیتور یا کاف فشار خون به انگشتان یا بازوی شما یا روی هر دو بسته می‌شود تا فشار خون طی تست کنترل شود.
  4. یک ورید از شما گرفته می‌شود تا در قسمت دوم اگر نیاز بود، دارو به خونتان تزریق شود.
  5. تست با دراز کشیدن شما رو به پشت روی تخت به مدت ۵ دقیقه شروع می‌شود.
  6. سپس وضعیت شما تقریباً عمودی می‌شود. ۵ تا ۴۵ دقیقه در این حالت می‌مانید که مدت آن به علت انجام تست بستگی دارد. طی این مدت از شما خواسته می‌شود حرکت نکنید. علائمی مثل حالت تهوع، تعریق، سبکی سر یا ضربان قلب نامنظم در این حالت گزارش می‌شوند.
  7. اگر پس از ۴۵ دقیقه غش نکردید و سایر علائم نیز وجود نداشت، احتمالاً داروی ایزوپروترنول با وریدی که گرفت شده بود به شما تزریق خواهد شد. این دارو می‌تواند زمینه‌ساز رفلکس غیرعادی سیستم عصبی شود که باعث شده شما غش کنید.
  8. سپس به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه دیگر در وضعیت ایستاده می‌مانید.

مراقبت های پس از انجام تست تیلت

  •  پس از اتمام تست، تا حدود یک ساعت فشار خون و ضربان قلب بیمار باید تحت نظر باشد.
  •  در صورتیکه بیمار افت فشار خون داشت، سرم وریدی تزریق می شود.
  •  به بیمار توصیه می شود از قرار گرفتن در محیط های شلوغ و وضعیت ایستاده به مدت طولانی بپرهیزد.

سعید کرامت

علاقمند به حوزه استارتاپ

نوشته های مشابه

۴ دیدگاه

  1. سلام من دختری ۱۴ ساله هستم
    یه سوال داشتم
    حدود ی سال پیش من یک بار در حمام غش کردم و بعد آزمایش تیلتم مثبت شد و دکتر ب من قرص داد اما نگفت که چه مشکلی دارم گفت کمی مشکل قلبی دارم اما چیزی در مورد آریتمی نگفت
    من با اینکه قرصام رو میخورم اما همچنان سردرد و سرگیجه و خستگی و بیحالی دارم (اوایل که قرص میخوردم این مشکلاتم برطرف شده بود و دیگه سرگیجه نداشتم اما جدیدا دوباره سرگیجه و سردرد و بیحالی دارم)
    میخاستم بدونم ممکن این مشکل های من به خاطر یه بیماری دیگری است یا بخاطر بیماری قلبی ام است؟؟
    و اینکه آیا من نمیتونم ورزش هایی مثل بسکتبال انجام دهم؟

  2. سلام من دختری ۲۸ ساله هستم که از کودکی بخاطر ترس از واکسن دچار سنکوب شدم و ادامع دارشد بطوری که سالی دوبار شایدم بیشتر در شرایط هراس انگیز مثلا رفتن ب دکتر و زدن امپول و واکسن و حتی استرس امتحان و در شرایط ترس زا و استرس زا و در گرما من دچار سنکوپ میشم و حتی کم خوابی و استراحت کم هم گهگاهی باعث میشه غش کنم ،مواقع بهوش اومدن جیغ میکشم یا خودمو منقبض میکنم یا یوقتایی اختیار ادرارمو در زمان بیهوشی از دست میدم ،و بعضی اوقات ب محض بهوش اومدن دچار حالت تهوع شدید میشم،واینکه تپش قلبم جدیدا زیاد شده ،و حتی میترسم دکتر برم و آزمایش بدم چون مطمئنم غش میکنم از ترس،و اینکه قبل از غش بعضی وقتها حالت فرار بهم دست میده ولی همیشه قبل از غش کردن خودم میدونم و دراز میکشم یا بعضی وقتا میشینم و و بعضی وقتا هم پاهامو به جایه بلندی اویزون میکنم ،تورو خدا راهنماییم کنید من حتی میترسم الان بخاطر مشکلم دکتر بیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا