قرص مفنامیک اسید ،موارد استفاده و عوارض آن

قرص مفنامیک اسید یک داروی ضد درد از خانواده داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی است به این معنی که فاقد کورتون است و در دردهای قاعدگی دندان درد کمر درد بصورت کوتاه مدت استفاده می شود. مصرف این دارو بیش از ۷ روز توصیه نمی شود. در بارداری مخصوصا سه ماهه آخر بارداری مصرف مفنامیک اسید اکیدا ممنوع است.

 مفنامیک اسید برای دردهای ملایم و متوسط کاربرد دارد و دردهای قاعدگی علاوه بر کاهش درد٬ خونریزی را نیز کاهش می دهد. مفنامیک اسید یکی از پر کاربردترین داروهای تسکین دهنده ی درد ضد التهاب که به ضد درد های NSAIDs معروف هستند، می باشد. مفنامیک اسید جهت تسکین دردهای مفصلی و یا درد های پس از عمل های جراحی کاربرد دارد. مفنامیک اسید با کاهش التهاب و تسکین درد به بهبود وضعیت بیمار کمک می کند. مفنامیک اسید با مسدود کردن اثر آنزیم سیکلوکسیژناز، منجر به کاهش ساخت ماده ای شیمیایی به نام پروستاگلاندین در بدن می شود که مسئول ایجاد درد و التهاب در ناحیه ی آسیب دیده می باشند.در نتیجه با مهار آنزیم های سیکلوکسیژناز و کاهش تولید پروستاگلاندین، درد و التهاب کاهش می یابد.

چرا مفنامیک اسید داروی دندان درد است؟

یکی از دلایل احتمالی که مفنامیک‌اسید به‌عنوان داروی دندان‌درد شناخته‌شده است به تاریخ عرضه عمومی آن در امریکا برمی‌گردد. ایبوپروفن و مفنامیک اسید هر دو در ۱۹۶۱ برای اولین بار ساخته شده‌اند. اگر چه پتنت مفنامیک اسید چند سال قبل ثبت شده‌بود ولی عرضه عمومی آن با نام تجاری Ponstel در سال ۱۹۶۷ صورت گرفت. درحالی که عرضه ایبوپروفن (Advil, Motrin, Nurofen), در امریکا در ۱۹۷۴ صورت گرفت. در این سال‌ها فرصت کافی وجود داشت که مفنامیک‌اسید به‌عنوان یک ضددرد و ضدالتهاب مؤثر بر دندان‌درد در بازار به حد کافی جا بیفتد. به طوری که حتی بعد از عرضه رقیب موثرتر (ایبوپروفن) کماکان به‌عنوان داروی دندان‌درد شناخته شود. در کشور ما هم بعدها دندانپزشکی متأثر از نظام دندانپزشکی امریکا بوده است و احتمالاً همین قضیه در ایران هم تکرار شده است.

قبل از مصرف این دارو چه نکاتی باید در نظر گرفته شود؟

کسانی که اقدام به خوددرمانی می‌کنند شرایط بدنی‌شان را در نظر نمی‌گیرند. اگر به یکی از ترکیبات مفنامیک اسید آلرژی داشته باشید نباید از این دارو استفاده کنید. علاوه‌بر این مصرف مفنامیک اسید به افرادی که دچار واکنش‌های آلرژیک پوستی هستند یا از مشکلات تنفسی ناشی از مصرف اسید آستیل سالیسیلیک (آسپرین) یا دیگر داروهای مسکن یا ضدالتهابی با نام داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی رنج می‌برند، توصیه نمی‌شود.

زنان باردار که در سه ماهه سوم بارداری هستند و خانم‌های شیرده نیز نباید از مفنامیک اسید استفاده کنند. اگر از زخم معده یا اثنی‌عشر یا خونریزی معده و روده رنج می‌برید یا دچار بیماری‌های التهابی مزمن روده مثل بیماری کرون هستید یا از نارسایی کلیوی، نارسایی جدی قلبی و بیماری‌های کبدی جدی رنج می‌برید نباید از این دارو استفاده کنید.

شیوه مصرف و نگهداری مفنامیک اسید چگونه است؟

بهتر است مفنامیک اسید با غذا یا بعد از غذا مصرف شود. درباره میزان مصرف دارو باید طبق دستور پزشک عمل شود. به‌طور کلی برای بزرگسالان و افراد بالای ۱۴ سال ابتدا ۵۰۰ میلی‌گرم و سپس ۲۵۰ میلی‌گرم هر شش ساعت یکبار و بر حسب نیاز توصیه می‌شود. حداکثر دوره درمان با این دارو یک هفته است. برای تسکین دردهای عادت ماهانه مدت زمان مصرف نباید بیش از دو تا سه روز باشد.

اگر یک دوز دارو را فراموش کرده‌اید به محض یادآوری مصرف کنید. اگر نوبت بعدی نزدیک باشد از مصرف آن خودداری کرده و نوبت بعدی دارو را میل کنید. دارو را در هوای محیط دور‌از نور و رطوبت و خارج از دسترس کودکان نگهداری کنید.

موارد مصرف قرص مفنامیک اسید

 قرص مفنامیک اسید برای درمان و تسکین دردهای ناگهانی یا مداوم ناشی از بیماری های روماتیسمی، دردهای عضلانی، دردهای ستون فقرات به عنوان مثال در یکی از دیسک ها یا گردن و … استفاده می شود.

همچنین برای دردهای بعد از عمل جراحی، دردهای ناشی از زخم و جراحت، دندان درد، سردرد، گوش درد و دردهای ناشی از اسپاسم های شکمی ناشی از قاعدگی میتوانید از کپسول مفنامیک اسید استفاده کنید.

از دیگر موارد مصرف مفنامیک اسید میتوان به کاهش تب و تسکین دردهای ناشی از بیماری هایی مثل آنفلوآنزا و دیگر بیماری های تب دار بویژه بیماری های مجاری تنفسی فوقانی اشاره کرد.

عوارض جانبی مفنامیک اسید

داروی مفنامیک اسید به دلیل اثراتی که بر روی دستگاه گوارش می گذارد باید به اندازه تجویز پزشک مصرف شود. این دارو موجب بی حالی و خواب آلودگی می شود بنابراین پس از مصرف این دارو از رانندگی خودداری نمایید و همچنین از مصرف الکل دوری نمایید. اثرات جانبی شدید مانند:

  • گلو درد
  • تب
  • خارش
  • جوش روی پوست و تحریکات پوستی
  • مشکل در بینایی
  • اسهال
  • استفراغ
  • ورم

در صورت مشاهده این عوارض حتما به پزشک خود مراجعه نمایید. افرادی که فشار خون دارند مصرف مفنامیک اسید بیماری آن ها را بدتر می کند.

ممنوعات مصرف قرص مفنامیک اسید

  •  اگر به یکی از ترکیبات مفنامیک اسید آلرژی داشته باشید.
  •  کسانیکه دچار واکنش های آلرژیک پوستی هستند .
  •  کسانی که دچار مشکلات تنفسی ناشی از مصرف اسید آستیل سالیسیلیک (آسپرین) یا دیگر داروهای مسکن یا ضدالتهابی با نام داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی می باشند.
  •  زنان باردار که در سه ماهه سوم بارداری
  •  خانم های شیرده.
  •  اگر از زخم معده یا اثنی عشر یا خونریزی معده و روده رنج می برید.
  •  بیماری های التهابی مزمن روده مثل بیماری کرون هستید.
  •  نارسایی کلیوی، نارسایی جدی قلبی و بیماری های کبدی جدی.

توصیه های برای مصرف مفنامیک اسید

در صورتی که مصرف این دارو برای مدت طولانی توسط پزشک به شما توصیه شده است، تحت نظر پزشک خود بمانید تا پیشرفت درمانی شما بررسی گردد. با این حال در صورتی که نیاز به مصرف طولانی مدت این دارو دارید، پزشک می تواند همراه آن، دارو های محافظت کننده از معده تجویز نماید تا عوارض کاهش یابد.

در صورتی که مبتلا به آسم می باشید ،ممکن است علائمی مانند خس خس سینه و مشکل تنفسی در شما با مصرف این دارو تشدید شود. در صورت بروز این عوارض، این دارو را قطع نمایید و به پزشک خود مراجعه نمایید. در صورتی که قصد عمل جراحی یا درمان دندانپزشکی را دارید به پزشک خود در مورد مصرف این دارو اطلاع دهید.

سعید کرامت

علاقمند به حوزه استارتاپ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا